וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על חידוש היחסים עם מרוקו: מביאים אור חדש, מודה למלך

עודכן לאחרונה: 11.12.2020 / 0:05

ראש הממשלה בירך על ההתפתחות ביחסים עם המדינה הערבית הרביעית שמקדמת נורמליזציה לאחרונה: "בין מרוקו והעם היהודי יש קשרים אמיצים. יהיה כאן שלום חם מאוד". בכיר אמריקני: עדכנו את גנץ ואשכנזי בהסכם המתגבש. מלך מרוקו לאבו מאזן: תומכים בפיתרון שתי המדינות

בווידאו: נתניהו מצהיר שההסכם עם מרוקו הוא "אור גדול לישראל לכבוד החנוכה"/צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך הערב (חמישי) על הכרזת נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין ישראל ומרוקו ונורמליזציה מלאה שלהם. מדובר במדינה הערבית הרביעית שמקדמת צעדי נורמליזציה מול ישראל בארבעת החודשים האחרונים.

"אנחנו מביאים אור גודל מאוד לאזרחי ישראל, ראשית כל החיסונים וכעת גם אור גדול נוסף של שלום", אמר נתניהו, והודה לטראמפ ולמנהיג מרוקו, המלך מוחמד השישי. "תמיד האמנתי בשלום הזה, תמיד פעלתי לשלום הזה, ועכשיו הוא מתממש לנגד עינינו. אני מבקש להודות לנשיא טראמפ על המאמצים הכבירים שלו, ועל כל הדברים הגדולים שעשה למדינת ישראל. אנחנו לעולם לא נשכח זאת. אני מבקש להודות למלך מרוקו מוחמד השישי על החלטתו ההיסטורית לעשות שלום היסטורי עם ישראל".

"בין מרוקו וישראל יש קשרים הדוקים, בין מרוקו והעם היהודי יש קשרים אמיצים. כולם מכירים את היחס החם של מלך מרוקו והעם במרוקו לעם היהודי שם, מאות אלפים מבני הקהילה עלו לישראל והם משמשים גשר חם", המשיך נתניהו. "הבסיס המוצק הזה בעצם מהווה את היסוד שעליו אנחנו בונים את השלום הזה. אנחנו נקים מחדש משרדי קישור בין ישראל ומרוקו, ונפעל במהירות לכונן יחסי שלום דיפלומטיים מלאים, נפעיל קו תעופה ישיר וזה ייתן עוצמה נוספת לגשר הזה ויהיה כאן שלום חם מאוד".

לדברי בכיר ישראלי, הערב מתקיימים מגעים לשיחת טלפון משותפת מחר בין טראמפ, נתניהו ומלך מרוקו. קיימת גם אפשרות ששר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה יהיה על השיחה במקום המלך.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה בכותל 10 בדצמבר 2020. אמיל סלמן, אתר רשמי
"בין מרוקו וישראל יש קשרים הדוקים". נתניהו, הערב/אתר רשמי, אמיל סלמן

גם שר הביטחון בני גנץ בירך על הצעד. "זו הזדמנות לעגן יחסים של שנים רבות, ושותפות היסטורית עשירה ומפוארת של שני העמים, שתהפוך כעת לרשמית. מדובר במהלך משמעותי, שיחזק את האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של שתי המדינות. אני מודה לממשל האמריקני שפועל ללא לאות לחיזוקה של ישראל וליציבות האזור כולו", אמר.

עמיתו לכחול לבן, שר החוץ גבי אשכנזי בירך אף על ההתפתחויות. "זהו יום גדול נוסף לדיפלומטיה הישראלית, יום של אור, כיאה לחג החנוכה. חידוש היחסים בין מדינת ישראל ובין ממלכת מרוקו הינו נדבך חשוב ומתבקש במסגרת 'הסכמי אברהם', המשקף את יחסי הידידות העמוקים והארוכים בין העמים", מסר אשכנזי, שקרא למדינות נוספות להצטרף למעגל ההסכמים.

בכיר אמריקני אמר לוואלה! NEWS כי עיקר המגעים בנושא מרוקו היו מול שגריר ישראל רון דרמר והיועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, אבל שהבית הלבן עידכן מראש את שר הביטחון בני גנץ ואת שר החוץ גבי אשכנזי על ההסכם המתגבש. עם זאת, גורמים בכחול לבן אמרו כי נתניהו עצמו לא עידכן מראש את השניים על פריצת הדרך עם מרוקו.

עיקרי ההסכמות בין ישראל למרוקו:

  • חידוש היחסים הדיפלומטיים במלואם
  • פתיחת נציגויות בתל אביב וברבאט
  • טיסות ישירות בין המדינות ומעבר מטוסים ישראלים במרחב האווירי של מרוקו
  • קידום היחסים הכלכליים
יו"ר כחול לבן בני גנץ וגבי אשכנזי ישיבת ממשלה 31 במאי 2020. רויטרס
בירכו על ההתפתחויות. אשכנזי וגנץ/רויטרס

בתוך כך, הארמון במרוקו אמר כי המלך שוחח עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ואמר לו כי מרוקו ממשיכה לתמוך בפתרון שתי המדינות.

המרוקנים ביצעו את המהלך בעקבות הודעתו של טראמפ כי ארצות הברית תכיר בסהרה המערבית הכבושה כחלק ממרוקו. "היום חתמתי על הצהרה המכירה בריבונות של מרוקו בסהרה המערבית. תכנית האוטונומיה הרצינית, האמינה והריאליסטית של מרוקו היא הבסיס היחיד לפתירון צודק ובר-קיימא להמשך השלום והשגשוג!", צייץ טראמפ.

בהודעה שפרסמה הלשכה המלכותית נמסר כי טראמפ אמר למלך בשיחת הטלפון כי ארצות הברית תפתח קונסוליה בסהרה המערבית במטרה לקדם יחסים כלכליים ולעודד השקעות אמריקניות לרווחתם של תושבי האזור, בו מתנהל סכסוך זה עשורים. ההודעה של הנשיא היוצא על כינון היחסים בין מרוקו לבין ישראל מגיעה כחודש לפני כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. טרם ברור אם הממשל החדש יתמוך בהכרה בסהרה המערבית כחלק ממרוקו.

מפת סיכויי השלום של ישראל - מרוקו. עיבוד תמונה, מערכת וואלה!
נורמליזציה עם מדינה רביעית בחודשים האחרונים. מפת מרוקו/מערכת וואלה!, עיבוד תמונה

דובר מטעם ארגון פוליסריו, הנלחם למען עצמאות בסהרה המערבית, הביע "צער עמוק" על החלטת ארצות הברית להכיר בריבונות מרוקו על השטח, והוסיף כי ההחלטה "מוזרה אך לא מפתיעה". "זה לא ישנה בכלום את המציאות של הקונפליקט ואת זכותם של תושבי הסהרה המערבית להגדרה עצמית", נמסר.

גם בתנועת חמאס גינו את ההסכם המתגבש. "זהו חטא שלא ישרת את הסוגיה הפלסטינית, הכיבוש מנצל את כל מקרי הנורמליזציה בכדי להגביר את מדיניותו התוקפנית נגד עמנו", אמר דובר חמאס חאזם קאסם. בארגון החזית העממית תקפו גם הם את ההסכם. "ההכרזה של המשטר המרוקני על נרמול היחסים עם האויב היא יום שחור, וההתקדמות לקראת נורמליזציה מאשרת את הצורך לאחד מאמצים להתמודד עם משטרים אלה ובגידותיהם ולהגן על זכויות האומה שלנו".

"סהרה תמורת נורמליזציה"

יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, אמר כי במסגרת ההסכם מרוקו תחדש קשרים רשמיים עם ישראל, ותאפשר למטוסים של חברות תעופה ישראליות לעבור במרחב האווירי של מרוקו, כמו גם טיסות ישירות בין ישראל לבין מרוקו. הוא הוסיף כי מרוקו וישראל יפתחו משרדי אינטרסים דיפלומטיים בתל-אביב וברבאט, ובהמשך ייפתחו שגרירויות. במסגרת ההסכם מרוקו וישראל יקדמו גם יחסים כלכליים. בתדרוך לכתבים, העריך קושנר כי נורמליזציה עתידית בין ישראל וערב הסעודית היא "בלתי נמנעת".

ההודעה של הנשיא היוצא על כינון היחסים בין מרוקו לבין ישראל מגיעה כחודש לפני כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. טרם ברור אם הממשל החדש יתמוך בהכרה בסהרה המערבית כחלק ממרוקו.

ישראל עודדה את ממשל טראמפ בשנים האחרונות לקדם עסקה של הכרה בסהרה המערבית בתמורה לנורמליזציה בין שתי המדינות. המגעים בנושא נוהלו בשנה האחרונה ישירות בין הבית הלבן לבין ממשלת מרוקו. בשבועות האחרונים עדכן הבית הלבן את לשכת ראש הממשלה בירושלים על פריצת דרך אפשרית.

לפני שבועיים ביקר בישראל השליח האמריקני אבי ברקוביץ' ונפגש עם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת. בכירים ישראלים ואמריקנים אומרים כי "עסקת סהרה תמורת נורמליזציה" היתה הנושא המרכזי בשיחה. בן שבת עודד את ברקוביץ' לקדם את הנושא לפני עזיבת טראמפ את הבית הלבן.

בין ישראל למרוקו היו יחסים חשאיים במשך יותר מ-50 שנה. המרוקנים תיווכו בין ישראל למצרים בסוף שנות ה-70 בדרך להסכם השלום ההיסטורי בין המדינות. בשנות ה-90, לאחר הסכמי אוסלו, כוננו ישראל ומרוקו יחסים דיפלומטיים. ראש הממשלה דאז יצחק רבין ושר החוץ באותה תקופה שמעון פרס, אף ביקרו במרוקו ב-1994 כאורחיו של המלך חסן וחנכו את הנציגות הדיפלומטית הישראלית במדינה.

בשנת 2000 לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה נותקו היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למרוקו. שתי המדינות סגרו את נציגויותיהן הדיפלומטיים בתל אביב וברבאט. ב-20 השנים שעברו מאז התקיימו כמה מפגשים חשאיים בין שרי חוץ ישראלים לשרי חוץ מרוקנים. כך, בספטמבר 2018 התקיימה פגישה חשאית כזו בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה, בשולי עצרת האו"ם בניו יורק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully