וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איטליה מאשימה ארבעה בכירים במצרים ברצח הסטודנט בקהיר

התובעים במדינה נתנו לארבעה 20 יום להגיב לטענות על מעורבותם בחטיפה ובעינויים של ג'וליו רג'ני ב-2016, ולא הם יבקשו לפתוח במשפט בהיעדרם. בקהיר לא צפויים לשתף פעולה והסתייגו מהראיות. הצעיר חקר סוגיות רגישות, וגופתו נמצאה בשולי הכביש

צילום: רויטרס

התביעה באיטליה אמרה אתמול (חמישי) כי היא מתכננת להעמיד לדין ארבעה מבכירי שירותי הביטחון של מצרים בשל מעורבותם לכאורה בהיעלמות וברצח של הסטודנט ג'וליו רג'ני בקהיר ב-2016.

בהצהרה מטעם התובעים בפרשה נאמר כי כל הארבעה חשודים במעורבות ב"חטיפה החמורה" של רג'ני. אחד מהם, נאמר, הוא קצין בדרגת רב-סרן במודיעין הכללי של מצרים עומד בפני אישומים על "קשירת קשר לרצח בנסיבות מחמירות". התובעים נתנו לארבעה 20 יום להגיב לאישומים, ולאחריהם יבקשו משופט להעמיד אותם לדין.

"השגנו ראיות חד-משמעיות ומשמעותיות", אמר במסיבת עיתונאים התובע הראשי ברומא, מישל פרסטיפינו. הוא הוסיף כי הוא לא ציפה לראות את הצדק נעשה במצרים. "לרצח של ג'וליו יהיה משפט אחד, והוא ייערך באיטליה," אמר. על פי החוק האיטלקי, ניתן להעמיד לדין חשודים בהעדרם.

הרשויות במצרים טרם מסרו תגובה רשמית, אך לאורך השנים הכחישו גורמים בכירים בקהיר מעורבות כלשהי ברצח.

עצרת ברומא, איטליה, לציון שנה לרצח הסטודנט ג'וליו רג'ני בקהיר, 25 בינואר 2017. GettyImages
עבר עינויים קשים. עצרת לציון יום השנה לרצח של רג'ני ברומא/GettyImages

הארבעה זוהו בתור רב-סרן שריף מגדי, מהמודיעין הכללי; הגנרל טארק סביר, לשעבר ראש ביטחון המדינה; הקולונל הישאם הלמאי; והקולונל אתר כמאל, לשעבר ראש מערך החקירות בעיריית קהיר.
רג'ני, סטודנט לתואר שני בן 28 מאוניברסיטת קיימברידג', נעלם בקהיר בינואר 2016. גופתו נמצאה בשולי כביש כמעט שבוע לאחר מכן, וניתוח שלאחר המוות העלה שהוא עבר עינויים לפני מותו.

הוא חקר את פעילות האיגודים העצמאיים של מצרים לצורך עבודת הדוקטורט שלו. מכריו סיפרו שהוא גם התעניין בסוגיות הקשורות לשליטה ארוכת שנים של המדינה והצבא בכלכלת מצרים. אלו שני נושאים בעלי רגישות רבה במצרים, שאינה סובלת שום אופוזיציה או ביקורת על המשטר תחת שלטונו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי.

אלסנדרה בלריני, עורכת דינה של משפחת ג'וליו רג'ני שנרצח במצרים, במסיבת עיתונאים בפרלמנט של איטליה, 10 בדצמבר 2020. רויטרס
דורשים צדק. עורכת הדין של משפחת רג'ני בפרלמנט, אתמול/רויטרס

הודעת התובעים באיטליה נמסרה קצת יותר משבוע לאחר שמצרים הודיעה כי היא משעה את חקירת הרצח, והביעה הסתייגות מהראיות שהגישה איטליה.

חוקרים איטלקים ומצרים עבדו יחד כדי לנסות לפתור את הרצח, אך גורמים במערכת המשפט האיטלקית אמרו לרויטרס בשנה שעברה כי איטליה מתוסכלת מהקצב האטי של קהיר, והיא החליטה להתקדם בקו חקירה משלה. בתחילה עלו חשדות נגד חמישה אנשים, אך התביעה אמרה כי לא היו די ראיות נגד האדם החמישי.

למרות הרצח, הנשק ממשיך לזרום

רג'ני נעלם ביום השנה החמישי לתחילת המחאה ב-2011, שהביאה לסיום שלטונו בן 30 השנים של חוסני מובארק. מקורות מודיעיניים וביטחוניים אמרו לרויטרס ב-2016 כי המשטרה עצרה את רג'ני מחוץ לתחנת מטרו בקהיר ואז העבירה אותו למתחם המנוהל על ידי שירות ביטחון פנים.

המשטרה הכחישה זאת, ובהצהרה של התביעה הציבורית במצרים ב-30 בנובמבר נטען כי יש בידיה ראיות נגד ארגון פשיעה שנאשם בשוד של רג'ני, אך היא אמינה כי הרוצח עצמו אינו ידוע.

הרצח של רג'ני העיב על היחסים בין שתי המדינות, ואיטליה אף החזירה אחריו את שגרירה מקהיר. עם זאת, רומא השיבה אותו לשם בהמשך ולא נרשמה פגיעה ביחסי המסחר בין המדינות.

על פי נתונים שנמסרו על ידי הפרלמנט, איטליה אישרה מכירת נשק בשווי 871.7 מיליון אירו למצרים בשנה שעברה - כמעט פי שניים מהמדינה השנייה ברשימה. מקורות תעשייתיים מעריכים שאיטליה צפויה לאשר מכירה של שתי פריגטות בעסקה בשווי של עד 1.2 מיליארד אירו.

הוריו של רג'ני תקפו את ממשלת איטליה, על יחסיה הקרובים עם מצרים. "אנחנו דורשים להחזיר מידית את השגריר לצורך התייעצויות", אמרה פאולה דפנדי, אמו של הסטודנט. "מאז שהשגריר הוחזר, לא הייתה התקדמות בפרשה. צריך להגדיר את מצרים בתור 'מדינה לא בטוחה' ואנחנו צריכים לעצור כל מכירות הנשק. מה ראש הממשלה, קונטה, ושר החוץ, לואיג'י די מאיו, עושים עבור ג'וליו ומדוע היחסים שלנו עם מצרים הופכים לידידותיים יותר?".

קלאודיו, אביו, הוסיף: "אחת המטרות בהחזרת השגריר הייתה למצוא את האמת והצדק עבור בננו ג'וליו. לרוע המזל, התכנית הזו כשלה משום שניתנה עדיפות לנורמליזציה של היחסים בין איטליה ומצרים ופיתוח יחסים כלכליים, פיננסיים וצבאים, כפי שאפשר לראות במכירות ספינות הקרב האחרונות ובתיירות, בניסיון להימנע מכל עימות שהוא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully