וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל טראמפ מקדם מכירת מל"טים למרוקו; בכיר בארה"ב: אין קשר להסכם

10.12.2020 / 21:12

ארבעת המל"טים המתקדמים משמשים לסיור ואיסוף מודיעין, אך בכיר אמריקני שמעורה בפרטים אמר כי מדובר בעסקה שנדונה כבר חודשים ואינה קשורה להודעה על ההסכם בין ישראל למרוקו. "כלל לא בטוח שנצליח לאשר אותה בקונגרס לפני היציאה לפגרה בעוד כמה ימים"

בווידאו: נתניהו מצהיר שההסכם עם מרוקו הוא "אור גדול לישראל לכבוד החנוכה"/צילום: לע"מ

ממשל טראמפ מקדם עסקה למכירת ארבעה מל"טים מתקדמים המשמשים לסיור ואיסוף מודיעין למרוקו - כך דווח הערב (חמישי) בידי מקורות המעורים בנושא. בכיר אמריקני שמעורה בפרטים אמר כי מדובר בעסקה שנדונה כבר חודשים ולא קשורה כלל להודעה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל למרוקו. לפי הגורם, "כלל לא בטוח שנצליח לאשר אותה בקונגרס לפני היציאה לפגרה בעוד כמה ימים".

למרות שמחלקת המדינה אישרה את מכירת המל"טים, לא ברור אם התקבל אישור למסור כלי טיס בלתי מאוישים חמושים למדינה. ההצעה עשויה להתקבל בקונגרס כבר מחר, וחבריו יכולים לדחות את העסקה, אך לפיו גורם המעורה בפרטים הדבר נמצא בסבירות נמוכה.

ארבעת המל"טים מסוג "MQ-9B SeaGuardian", מיוצרים בידי חברת ג'נרל אטומיקס. הם בעלי טווח של 6,000 מיילים ימיים ויכולים לסקור שטחים נרחבים.

MQ-9B Sea Guardian drones. -, AP
"העסקה נדונה כבר חודשים". המל"ט המתקדם/AP, -

הסכמת מרוקו לנורמליזציה, שפורסמה הערב, הגיעה לאחר שארצות הברית הכירה רשמית בריבונות מרוקו בסהרה המערבית, דבר שעד כה לא נעשה בידי אף מדינה בעולם. האיחוד האירופי אף מגנה באופן קבוע את מרוקו בנושא. לא ידוע אם במסגרת ההסכמות בין המדינות תתבקש גם ירושלים להכיר בריבונות באזור, שם ניטש סכסוך זה 45 שנה.

בהודעה שפרסמה הלשכה המלכותית במרוקו נמסר כי הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, אמר למלך בשיחת טלפון כי ארצות הברית תפתח קונסוליה בסהרה המערבית במטרה לקדם יחסים כלכליים ולעודד השקעות אמריקניות לרווחתם של תושבי האזור.

יודגש כי ההודעה של הנשיא היוצא על כינון היחסים בין מרוקו לבין ישראל מגיעה כחודש לפני כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן, וטרם ברור אם הממשל החדש יתמוך בהכרה בסהרה המערבית כחלק ממרוקו.

עוד בוואלה!

פתיחת נציגויות וטיסות ישירות: עיקרי ההסכמות עם מרוקו

לכתבה המלאה

עיקרי ההסכמות בין ישראל ומרוקו

  • חידוש היחסים הדיפלומטיים במלואם
  • פתיחת נציגויות בתל אביב וברבאט
  • טיסות ישירות בין המדינות ומעבר מטוסים ישראלים במרחב האווירי של מרוקו
  • קידום היחסים הכלכליים

ישראל עודדה את ממשל טראמפ בשנים האחרונות לקדם עסקה של הכרה בסהרה המערבית בתמורה לנורמליזציה בין שתי המדינות. המגעים בנושא נוהלו בשנה האחרונה ישירות בין הבית הלבן לבין ממשלת מרוקו.

ההכרה של ממשל טראמפ בסהרה המערבית כחלק משטחה הריבוני של מרוקו היא שינוי מדיניות אמריקני דרמטי והישג מדיני היסטורי עבור המרוקנים. עד 1975 הייתה הסהרה המערבית בשליטה ספרדית. כשהספרדים עזבו, מרוקו כבשה את השטח, גירשה חלק מהתושבים המקומיים שעברו למחנות פליטים והקימה התנחלויות שבהן יישבה יותר מ-100 אלף אזרחים מרוקנים. ב-1979 מרוקו סיפחה את הסהרה המערבית.

ב-45 שנות הסכסוך התרחשו בסהרה המערבית סבבי אלימות לצד סבבי משא ומתן, ללא התקדמות משמעותית. מרוקו מסרבת לתת עצמאות לסהרה המערבית ומסכימה רק לאוטונומיה. אף מדינה בעולם לא מכירה בכיבוש המרוקני, והאיחוד האירופי אף מגנה באופן קבוע את מרוקו בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully