וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות מוקדים ומתן עדיפות לקשישים: כך יראה מבצע חיסוני הקורונה בקופות החולים

9.12.2020 / 22:12

הקשיים בעמידה בזמנים, החשש מהתקהלויות מסוכנות במוקדים, והמאמצים להגיע גם לאלו שאינם יכולים לצאת מהבית. בקופות החולים נערכים למבצע החיסונים המורכב ומדגישים: "כולם עסוקים בלוגיסטיקה, אבל מה שיקבע זה אמון הציבור"

בווידאו: החיסונים הראשונים לקורונה הגיעו לישראל/צילום: לע"מ

היערכות קופות החולים לחיסון המבוטחים נגד נגיף הקורונה תפסה תאוצה היום (רביעי), עם הגעת המשלוח הראשון של חברת פייזר והודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו על תאריך לתחילת המבצע, שנקבע ל-27 בדצמבר. עד אז, משרד הבריאות צריך להוציא הנחיות מסודרות לתעדוף האוכלוסייה המתחסנת ולבחון אם הצבא יהיה שותף בהליך המורכב, שיתבצע במאות מוקדים במקביל.

ראש מחוז דרום בקופת החולים מכבי, קרן שכטר אזולאי, מסבירה כי החיסונים יתחלקו בין בתי החולים לקופות, תוך מתן עדיפות לחלק מהאוכלוסיות. "הראשונים להתחסן לאחר צוותי הרפואה הם בני ה-65 ומעלה. תינתן קדימות חולים במחלות קשות, אך טרם נודע מי מהחולים במחלות הכרוניות שנמצאות בסיכון מול הקורונה, יקבלו את החיסון קודם".

בין הסיבות למורכבות המבצע נמצאת הדרישה לקבל שתי מנות בטווח של 21 ימים. "כדי לא ליצור התקהלות במוקדי החיסונים, נשלח הודעה לכל אחד וייקבע תור מסודר מראש למקום מיועד, כמו בחיסוני השפעת", מסבירה שכטר אזולאי. היא מדגישה כי אין צורך בסיוע נוסף מפיקוד העורף. "כולם עוסקים בלוגיסטיקה, אבל מה שקובע זה אמון הציבור. צריך לוודא שלא יהיה את הכאוס שהיה בבדיקות בין פיקוד העורף למד"א. אין מעבר של נתונים דיגיטליים בין הגורמים ולכן חשוב שגורם אחד מרכזי יהיה אמון על החיסון".

ענר אוטולונגי מקבל את החיסון הישראלי נגד קורונה בבי"ח הדסה עין כרם, 1 בנובמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
החיסון הישראלי בעין כרם/פלאש 90, יונתן זינדל

שכטר אזולאי מציירת שני תסריטים: "האופציה הראשונה היא שהמונים ירצו להתחסן ונראה נחילים של תורים. בשביל זה אנחנו ערוכים לכך שהחיסונים לא יתבצעו בסניפים הרגילים אלא ב-70 מוקדים מיוחדים בכל רחבי הארץ. מצד שני, אני חוששת שלא יגיעו להתחסן אם לא נבנה כאן אמון. זה כמו שיש אייפון חדש, לא כולם רצים לקנות. הראשונים קונים והשאר מחכים".

"התרשמתי שמדובר בפורמולה מאוד בטוחה, שמדומה לחיסונים של פנדמיות אחרות. זה באמת יום משמח שאנחנו בשורה אחת עם המעצמות, אבל חשוב לזכור שעד שיהיה בטוח ונוח ללכת ייקח לפחות ארבעה חודשים", קובעת אזולאי .

בעיה נוספת שבה נתקלו הקופות היא שבכל חבילה של פייזר יש אלף מנות חיסון, ומהרגע שהיא נפתחת - יש לתת את הזריקה בתוך חמישה ימים. "איפה שזה לא מובטח החיסון יילך לפח", אומרת אזולאי. "יכול להיות שהחברות יפתחו מארזים יותר קטנים, אבל כרגע אין לנו חיסונים לבזבז ולכן צריך לראות איך אנחנו מנצלים הכל ולכן במקומות קטנים תהיה בעיה. אנחנו נפתור אותה".

עוד בוואלה!

מה אנחנו צריכים לדעת על הוועדה לחלוקת חיסוני הקורונה

לכתבה המלאה
ראש מחוז דרום בקופת החולים מכבי, קרן שכטר אזולאי. -, אתר רשמי
"צריך לוודא שלא יהיה כאוס בין פיקוד העורף למד"א". קרן שכטר אזולאי/אתר רשמי, -

האחות הראשית של קופת חולים מאוחדת וראש אגף סיעוד בקופה, מלי קושא, מסבירה על החשיבות בחיסון חלקים נרחבים מהציבור, והדרכים להשיג את המטרה. "אני חושבת שאם כל הרופאים יחוסנו ויהיה מידע מבוסס, אז הציבור יהיה חכם מספיק כדי להתחסן. צריך להעביר מידע אמין - החיסון הזה יעיל".

קושא מספרת כי במאוחדת הכינו 60 מוקדים ייעודיים בכל הארץ. "כל מבוטח יזמין תור, נזמין חמישה מבוטחים בכל פעם כדי לא ליצור התקהלות ונצבע מוקדים מיוחדים לביצוע ההתחסנות. מדינת ישראל מחכה לאישור ה-FDA, ברגע שנקבל אישור המאוחדת מוכנה".

"באותו יום שמקבלים את החיסון הראשון, מקבלים זימון לחיסון הבא. ההנחיה היא לחסן ביום ה-21 אבל אם המתחסן חולה אז דוחים בכמה ימים", היא ממשיכה. "אנחנו נערכים גם למרותקי בית, אבל חשוב לחסן דווקא את הניידים. אני רוצה לאפשר לכל מי שנייד דרכון ירוק. סגרנו את הקשישים בבתים במשך חודשים ארוכים ואני רוצה להחזיר להם את החופש שלהם. קרה לנו נס חנוכה חדש שהצלחנו להביא את החיסונים".

האחות הראשית של קופת חולים מאוחדת וראש אגף סיעוד בקופה, מלי קושא. -, אתר רשמי
"צריך להעביר מידע אמין - החיסון הזה יעיל". קושא/אתר רשמי, -

בקופות מחכים לתדריך והנחיה מקצועית כתובים, שיגיעו בימים הקרובים, כדי להבין מי יקבל את החיסון קודם. "לפי מספר החיסונים זה יתרחב לנותני שירותים ובהמשך לחולים כרוניים", אומרת קושא. "מי שלא יקבל את החיסון אלו מדוכאי החיסון, נשים הרות וילדים עד גיל 16".

היום הגיעו לארץ כ-3,000 חיסונים של חברת פייזר, ומחר ב-13:00 צפוי לנחות בנתב"ג משלוח גדול יותר של עשרות אלפי מנות חיסונים. נתניהו הכריז הערב במסיבת עיתונאים שכינס עם שר הבריאות יולי אדלשטיין כי ישראל ערוכה למתן 60 אלף חיסונים מדי יום, וחזר על כך שהוא יהיה הראשון להתחסן.

אדלשטיין הוסיף כי "מעט החיסונים שהיו אמורים להגיע אלינו, גדלו לכמות שתספיק למאות אלפי אזרחים כבר בשבועות הקרובים. בקרוב יגיעו לכאן עוד מיליוני חיסונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully