וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחז אסטרטגי נוסף: רוסיה תקים בסיס ימי בסודאן לחופי הים האדום

8.12.2020 / 23:35

מוסקבה ממשיכה להרחיב את דריסת הרגל שלה בעולם, והיא תספק לחרטום כלי נשק וציוד צבאי תמורת המתקן בפורט סודאן. משך ההסכם יהיה למשך רבע מאה לפחות, עם אפשרות להאריכו לעשר שנים בכל פעם. לרוסיה כבר יש נוכחות גדולה בנמל טרטוס שבסוריה

בווידאו: תהליך ייצור החיסון נגד קורונה ברוסיה/צילום: רויטרס

רוסיה חתמה על הסכם עם סודאן להקים בסיס ימי במדינה למשך לפחות רבע מאה, זאת כחלק מהמאמצים של מוסקבה להרחיב את דריסת הרגל העולמית שלה. ההסכם, שפורסם היום (שלישי) באתר הרשמי של מסמכים ממשלתיים, מאפשר לרוסיה להחזיק בו-זמנית עד ארבע ספינות קרב, כולל כאלו בהנעה גרעינית, בפורט סודאן שלחופי הים האדום.

משך ההסכם הוא ל-25 שנה, וניתן להאריך אותו באופן אוטומטי לתקופות של עשר שנים אם אף אחד מהצדדים לא מתנגד לכך. המסמך קובע כי בסיס הצי הרוסי אמור "לסייע בחיזוק השלום והיציבות באזור" ואינו מופנה כלפי שום צד שלישי. בתמורה להקמת הבסיס, רוסיה תספק לסודאן כלי נשק וציוד צבאי.

סודאן נמצאת בתקופת מעבר שלטונית מאז שהרודן עומר אל-בשיר הופל בהפיכה צבאית בתמיכה עממית לפני שנה וחצי. בחרטום ניסו להתקרב מאז לוושינגטון וסודאן אפילו הוסרה מרשימת מדינות תומכות הטרור בתמורה להסכמתה לפתוח בנורמליזציה עם ישראל, אך בימים האחרונים פורסם כי המגעים עומדים בפני סכנה בשל דרישת סודאן להגן עליה מפניה תביעות נפגעי טרור.

בסיס ימי של צבא רוסיה בסוריה. 26 בספטמבר 2019. AP
תמורה להקמת הבסיס, רוסיה תספק לסודאן כלי נשק וציוד צבאי. בסיס חיל הים ברוסי בסוריה/AP

הנוכחות הצבאית של רוסיה בעולם ובנתיבי השיט המרכזיים דעכה לאחר קריסת ברית המועצות ב-1991 בשל משברים כלכליים ומחסור במימון צבאי, אך הנשיא ולדימיר פוטין השקיע מאמצים רבים בשיקום הצבא המדינה למול המתיחות עם המערב.

לצי הרוסי יש כבר כיום נוכחות משמעותית בים התיכון, בזכות בסיס ימי בנמל טרטוס בסוריה. זהו הבסיס היחיד שבו מחזיקה רוסיה מעבר לגבולותיה שאינו שוכן במדינות ברית המועצות לשעבר.

רוסיה התערבה במלחמה בסוריה בספטמבר 2015, ועזרה לנשיא בשאר אסד להחזיר לעצמו את השליטה ברוב שטחה של המדינה השרויה במלחמת אזרחים אכזרית. ב-2017 מוסקבה סיכמה עם אסד על הארכת חכירת הבסיס בטרטוס ל-49 שנים. עתה יכולה רוסיה להחזיק עד 11 ספינות מלחמה בנמל, והיא החלה לשדרג ולהרחיבו. בשנים האחרונות שב פוטין למנהג הסובייטי לשמור על רוטציה קבועה של ספינות קרב בים התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully