וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש לפגיעה בנורמליזציה: ישראל מבקשת מסנאטורים להעביר חוק חסינות לסודאן

7.12.2020 / 14:19

לוואלה! NEWS נודע כי בכירים בסודאן ביקשו מישראל לשכנע סנאטורים אמריקנים לאשר בימים הקרובים חוק שיעניק לסודאן חסינות מפני תביעות עתידיות של קורבנות טרור. "יש לישראל אינטרס לסייע, זה יעודד מדינות נוספות לנרמל יחסים", אמר גורם ישראלי

בווידאו: נתניהו מתייחס לאישור ההסכם עם איחוד האמירויות/צילום: לע"מ

ישראל פועלת לשכנע סנאטורים אמריקנים בכירים לאשר בימים הקרובים חוק שיעניק לסודאן חסינות מפני תביעות עתידיות של קורבנות טרור - כך אמרו גורמים ישראלים בכירים לוואלה! NEWS. זאת בעקבות בקשה של בכירים סודאנים.

בכירים ישראלים פנו בימים האחרונים לסנאטורים וחברי קונגרס שמעכבים את העברת החוק. הם הבהירו למחוקקים האמריקנים שאם החוק לא יעבור - תהיה לכך השפעה שלילית, לא רק על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסודאן אלא גם על הסכמי נורמליזציה עתידיים כיוון שמדינות ערביות לא יהיו בטוחות שההסכמים עמן יכובדו.

"כיוון שסודאן הסכימה לנרמל את היחסים עם ישראל, יש לישראל אינטרס לסייע לפתור את בעיותיה של סודאן בוושינגטון", אמר גורם ישראלי בכיר שמעורה בסוגיה. "אם הבעיות האלה ייפתרו זה יעודד מדינות נוספות לנרמל יחסים עם ישראל".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן, חרטום סודאן, 25 באוגוסט 2020. רויטרס
"אם הבעיות ייפתרו זה יעודד מדינות נוספות לנרמל יחסים". פומפאו ואל-בורהאן, חרטום/רויטרס

העברת החוק היתה חלק מההסכם המשולש בין ארצות הברית, ישראל וסודאן במסגרתו הסכימה סודאן להתחיל בתהליך של נורמליזציה עם ישראל. המועד האחרון שבו ככל הנראה ניתן יהיה להעביר את החוק הוא 14 בדצמבר, פחות משבוע מהיום.

ממשל טראמפ הבטיח לסודאנים להעביר את חוק החסינות, אלא שאחרי ההודעה על ההסכם התעוררה מחאה חריפה בקרב משפחות של קורבנות פיגועי 11 בספטמבר. חלק מאותן משפחות רצו לשמור לעצמן את הזכות לתבוע את סודאן על הסיוע שהעניקה לפני שני עשורים לארגון אל-קאעידה.

סנאטורים בכירים במפלגה הדמוקרטית ובראשם מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר וסגן יו"ר ועדת החוץ של הנסאט רוברט מננדז החליטו לעכב את העברת החוק. שומר ומננדז נחשבים למחוקקים פרו-ישראלים, אך הם גם מייצגים את מדינת ניו יורק ממנה מגיעות רוב המשפחות של קורבנות ה-11 בספטמבר שמתנגדות לחוק.

לפני כשבועיים ביקרה בחרטום משלחת ישראלית בראשות ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, רונן פרץ, ושליחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לעולם הערבי המכונה "מעוז". השניים לקחו איתם לחרטום גם את יועצו של שגריר ארצות הברית בישראל אריה לייטסטון שהיה אחד הדוחפים המרכזיים להסכם עם סודאן.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו היועץ ג'ראד קושנר השליח ג'ייסון גרינבלט והשגרירים דיוויד פרידמן ורון דרמר ב-25 במרץ 2020. AP
התבקשו מחרטום לפעול מול הקונגרס כדי לפתור את הנושא. נתניהו,טראמפ ויועציו בבית הלבן/AP

גורם אמריקני אמר לוואלה! NEWS כי במהלך הביקור של הבכירים הישראלים והאמריקנים בחרטום העלה יו"ר מועצת הריבונות הזמנית בסודאן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, את העיכובים בהעברת חוק החסינות וביקש שממשלת ישראל וממשל טראמפ יפעלו מול הקונגרס כדי לפתור את הנושא.

לפי ניו יורק טיימס, בורהאן קיים שיחה דומה כמה ימים לאחר מכן עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו והזהיר אותו כי אם חוק החסינות לא יעבור - סודאן תקפיא את הנורמליזציה עם ישראל. אחד מסגניו של בורהאן, מוחמד אל-פאקי, אמר דברים דומים לכלי התקשורת בסודאן.

בכירים ישראלים שעוסקים בסוגיה אמרו כי סודאן לא העבירה מסר לישראל על כך שהנורמליזציה תיפגע אלא ניסתה להסתייע בישראל כדי לפתור את הבעיה בוושינגטון. לדבריהם, בכירים ישראלים קיבלו מהממשל האמריקני ומבכירים בסנאט ובבית הנבחרים האמריקני מסרים לפיהם ניתן יהיה למצוא פתרון לסוגיה ולהעביר את חוק החסינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully