וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב פתיחת הקניונים: המשק לא צפוי להינזק משמעותית מהגבלות הסגר הלילי

על פי הערכות אנשי האוצר, התרומה של פתיחת עשרות קניונים ברחבי הארץ - יותר מ-15 המרכזים שהשתתפו בפיילוט - מוסיפה לתוצר יותר מהנזק שייגרם כתוצאה מהגבלת הסגר הלילי. במקרה שיוחמרו ההגבלות לסגר כללי, בבנק ישראל מעריכים: מחירו יהיה כ-4.5 מיליארד שקל לשבוע

בווידאו: נתניהו אומר שהיעד הוא להימנע ככל הניתן מסגר/צילום: לע"מ

במשרד האוצר מעריכים כי לא יהיו עלויות נוספות למשק כתוצאה מהסגר הלילי שיוטל החל ממחר - כך נודע היום (שלישי) לוואלה! NEWS. לפי הערכות, תירשם אף תרומה מסוימת לתוצר בגלל הרחבת פיילוט הקניונים.

באגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר עובדים בימים האחרונים על אומדני ההשפעה של הטלת מגבלות על המשק. על פי הערכות אנשי האוצר, התרומה של פתיחת עשרות קניונים ברחבי הארץ, יותר מ-15 מרכזי הקניות שהשתתפו בפיילוט - מוסיפה לתוצר יותר מהנזק שייגרם כתוצאה מהסגר הלילי.

לפי אותן הערכות, ההגבלות, בשילוב פתיחת מרכזי קניות נוספים - ישפיעו לחיוב על התוצר. כך, נראה כי הערכה זה הביאה להחלטה להשאיר את הקניונים פתוחים, בעוד המשק כולו ייכנס לסגר משעות הערב המוקדמות.

סגר בנצרת, 24 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
עלות של מיליארדי שקלים בשבוע. סגר בנצרת/ראובן קסטרו

נכון לסוף נובמבר, כתוצאה מהמגבלות שעדיין נותרו במשק, עלות הפגיעה בתוצר עמדה על כ-1.5 מיליארד שקל בשבוע. מדובר בעלות מצומצמת בהשוואה לסוף חודש אוקטובר, והסיבה לכך נובעת מהסרת חלק מההגבלות בתקופת זמן זו: פתיחת חנויות הרחוב ומרכזי קניות הפתוחים.

כעת, עלות זו צפויה להצטמצם עוד יותר כתוצאה מהחלת הסגר הלילי, יחד עם פתיחת קניונים נוספים. מדובר בכ-55 קניונים נוספים שעומדים במתווה של משרד הבריאות וניגשו לפני כשבועיים להגרלה כדי להשתתף בפיילוט.

עלייה בתחלואה תגרור עלויות: כ-4.5 מיליארד שקל בשבוע

אך יחד עם ההחלטה להטיל עוצר לילי, עדיין ישנה אפשרות של החמרה נוספת בהגבלות והגעה לסגר שלישי. הטלת סגר נוסף עשויה לגרור עמה עלויות של מיליארדים בשבוע.

לפי תכנית המל"ל, ההגבלות יוחמרו בשלושה שלבים: השלב הראשון הנו הסגר הלילי עד 20 בדצמבר; אם התחלואה לא תרד עד אז, ואם מספר המאובחנים היומי יעמוד על 3,500 - יבוצע ריסון מהודק, שיכלול סגירה של כל המסחר ושל כל מקומות העבודה בהם יש קבלת קהל; בשלב השלישי - אם עד 2 בינואר אין ירידה בתחלואה ואם מספר המאובחנים היומי יגיע ל-4,500 - יוטל סגר מלא.

עלות סגר נוסף תהיה דומה לעלות הסגר באוקטובר או נמוכה יותר ממנו ויכולה להגיע לכ-4.5 מיליארד שקל בשבוע. זאת, בהנחה שגם הפעם תיסגר מערכת החינוך, יושבת המסחר ויבוטלו אירועים רבי משתתפים.

תכנית המל"ל להורדת התחלואה

  • שלב ראשון - 9 בדצמבר:
  • סגר לילי
  • סגרים בערים אדומות
  • בדיקות ובידוד לשבים מחו"ל
  • בדיקות רחבות במערכת החינוך
  • שלב שני - 20 בדצמבר:
  • ריסון מהודק
  • סגירת המסחר
  • סגירת מקומות עבודה שמקבלים קהל
  • שלב שלישי - 2 בינואר:
  • סגר מלא

העובדה כי מדובר בסגר שלישי ברצף לא תוסיף עלויות עודפות למשק, משום חלק גדול מהעסקים התאימו את עצמם לעבודה בסגרים ובכך מקטינים את גובה הנזק הכלכלי לעצמם ולכלל המשק, כך מעריכים בחטיבת המחקר של בנק ישראל.

פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
פתחית מרכזים נוספים תסייע. קניון איילון בר"ג/ראובן קסטרו

ד"ר איל ארגוב מחטיבת המחקר של בנק ישראל הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "העלות של הסגר השלישי תלויה בחומרת ההגבלות. אם נחזור בחזרה להגבלות שהן תואמות את מה שהיה בסגר השני - אז נחזור חזרה לעלות של כ-4.5 מיליארד שקלים לשבוע. ייתכן וזה יהיה פחות, אם יש עסקים נוספים שהתאימו את עצמם", הוא אומר.

לדבריו, "יותר סביר לצפות שהסגר השלישי יהיה פחות קשה מהסגרים הקודמים מבחינת העלות הכלכלית. הנתונים מראים שכל החברות עשו איזשהן התאמות למצב. אני אופתע אם יש עסק שלא עשה שום התאמה, בין אם מדובר במכירות אונליין או עבודה מהבית, או מעבר לעבודה במשמרות (קפסולות) - כל אלה גורמים לסגרים להיות פחות חמורים מבחינה כלכלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully