וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגר לילי יוטל החל מרביעי, הקניונים והשווקים ייפתחו

עודכן לאחרונה: 7.12.2020 / 21:59

קבינט הקורונה אישר תכנית להחמרת ההגבלות בשלושה שלבים, שעשויה לכלול בהמשך גם ריסון מהודק וסגר מלא. עוד אישרו כי הקנסות יוחמרו והאכיפה תוגבר, האיים הירוקים אילת וים המלח ישמרו על מעמדם, התחבורה הציבורית תצומצם ב-50% ומערכת החינוך תמשיך לפעול

בווידאו: נתניהו אומר שלא יהסס להוסיף מגבלות/צילום: ניב אהרונסון

קבינט הקורונה אישר הערב (שני) הטלת סגר לילי החל מיום רביעי, בהתאם לתכנית בת שלושה שלבים שהציג המל"ל. בשעות הסגר תיאסר פעילות המסחר ויוטלו הגבלות על תנועה בין אזורים. הקבינט אישר גם את פתיחת הקניונים והשווקים בהתאם לכללי הפיילוט, מלבד ביישובים אדומים, צעדים להגברת האכיפה והחמרת הקנסות והמשך הפעלת מתווה האיים הירוקים באילת ובים המלח.

כמו כן, אושרה התכנית לביצוע בדיקות לשבים ממדינות אדומות כתנאי לבידוד ביתי, ולא במלונית, פעילות מוגבלת של מוזיאונים ואירועי תרבות, המשך פעילות מערכת החינוך באזורים ירוקים וצהובים אלא אם יוטל סגר מלא, וצמצום התחבורה הציבורית ל-50% לצד ריווח התפוסה. בהצעה שעלתה הובהר כי ההגבלות לא יפגעו בזכות ההפגנה.

השרה לשוויון חברתי מירב כהן הצביעה נגד הסעיפים המורים על סגר לילי ופתיחת הקניונים והשווקים. שר הפנים אריה דרעי סירב להשתתף בהצבעה, וטען כי לא יתמוך בהחלטה מאחר שפרטיה המדויקים יוכרעו רק בישיבת ממשלה נוספת שתתקיים מחר. "הצבעה כעת בלי דיון והחלטה על שעות הסגר ושאר הפרטים משמעותה להיות חותמת גומי", הסביר.

עוצר לילי בטייבה, 9 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
סגר לילי על סדר היום. פעולות אכיפה של המשטרה בטייבה/ראובן קסטרו

ההצעה שאישר הקבינט

  • סגר לילי מיום רביעי
  • פתיחת קניונים ושווקים למעט יישובים אדומים
  • הגברת האכיפה והחמרת הקנסות
  • מתווה האיים הירוקים באילת ובים המלח יימשך
  • מערכת החינוך תמשיך לפעול ביישובים ירוקים וצהובים
  • התחבורה הציבורית תצומצם ב-50%, התפוסה תתרחב
  • בדיקות לשבים ממדינות אדומות כתנאי לבידוד ביתי
  • הגבלת פעילות המוזיאונים והתרבות

לפי התכנית של ראש המל"ל מאיר בן שבת, ההגבלות יוחמרו בשלושה שלבים. בשלב הראשון יוטל סגר לילי עד 20 בדצמבר, ובמסגרתו ייעשה שימוש נרחב בהטלת סגרים על ערים אדומות, שבים מחו"ל יעברו בדיקות ויוכנסו לבידוד ויבוצעו בדיקות רחבות במערכת החינוך.

בשלב השני, אם התחלואה לא תרד עד 20 בדצמבר ואם מספר המאובחנים היומי יעמוד על 3,500 יבוצע ריסון מהודק, שיכלול סגירה של כל המסחר ושל כל מקומות העבודה בהם יש קבלת קהל. בשלב השלישי - אם עד 2 לינואר אין ירידה בתחלואה ואם מספר המאובחנים היומי יגיע ל-4,500 יוטל סגר מלא.

פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
ייפתחו בהתאם לכללי הפיילוט. קניון איילון ברמת גן/ראובן קסטרו

תכנית ראש המל"ל להורדת התחלואה

  • שלב ראשון - 9 בדצמבר:
  • סגר לילי
  • סגרים בערים אדומות
  • בדיקות ובידוד לשבים מחו"ל
  • בדיקות רחבות במערכת החינוך
  • שלב שני - 20 בדצמבר:
  • ריסון מהודק
  • סגירת המסחר
  • סגירת מקומות עבודה שמקבלים קהל
  • שלב שלישי - 2 בינואר:
  • סגר מלא

ממונה הקורונה, פרופ' נחמן אש, הסתייג מהצעתו של בן שבת וטען כי היא תוביל להטלת סגר מלא בתחילת החודש הבא. "אין לדעת אם סגר לילי יעיל. זה רק דוחה את הקץ. לאשר את התכנית של המל"ל זה כמו להכריז שנתחיל סגר מלא ב-2 בינואר". מ"מ המפכל התנגד גם הוא, וטען כי סגר לילי לא יצמצם את התחלואה.

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הצטרפה לדבריו של אש. "צריך להתחיל בהגבלות בהקדם. כשנכנסנו לסגר האחרון היינו עם 5,000 מאומתים. כשהרמנו את הברקס הגענו אחר כך ל-9,000 מאומתים ביום. אם נעצור במספרים כאלה אנחנו נגיע לחולים קשים רבים", אמרה בישיבה.

לדבריה, הסגר הלילי לא יעיל ויש להתחיל כבר עכשיו במתווה הריסון המהודק אותו הציג משרד הבריאות אתמול. "אם נגיע ל-3,500 מאומתים ומקדם הדבקה 1.35 אז נגיע גם ל-4,500 מאומתים בכל מקרה. משרד הבריאות מציע להתחיל עכשיו ריסון מהודק שהשפעתו על המסחר משמעותית. בתכנית של המל"ל נגיע לסגר מלא בכל מקרה".

מאיר בן שבת. -, פלאש 90
שלושה שלבים להורדת התחלואה. בן שבת/פלאש 90, -

בשלב זה, הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו את רצונו לנקוט בריסון מהודק לצד הסגר הלילי. בן שבת התנגד, ופרופ' אש ואלרעי פרייס חיזקו את נתניהו.

נתניהו: לפי ההצעה של המל"ל יש סגר לילי שרץ קבוע עד 2 בינואר. אנחנו נביא את הריסון מהודק לצד הסגר הלילי. בסגר הלילי המסחר לא ייפסק במהלך היום. אם נוריד את הפעילות בערבים, אולי יהיה לנו סיכוי להוריד את התחלואה ואז אולי גם נוכל להתחמק מסגר
בן שבת: ניסינו סגר מהודק בשבוע הראשון של הסדר והוא לא היה אפקטיבי
אש: בשבוע אחד אי אפשר לבדוק אפקטיביות
אלרעי פרייס: המספרים כעת לא קטסטרופליים ולכן ריסון מהודק יכול להוריד לאלף חולים

נתניהו שאל את שר הבריאות יולי אדלשטיין אם גם הוא מבקש להחיל סגר לילי בתוספת ריסון מהודק, ואדלשטיין השיב בחיוב.

בדרך לבחירות | ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת בכנסת 2 בדצמבר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
ריסון מהודק לצד סגר לילי. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

שר החוץ גבי אשכנזי הצטרף לקריאות נגד הסגר הלילי, והעביר ביקורת על הוצאתן הלקויה של החלטות הקבינט לפועל. "הסגר הלילי בעייתי. אני מסכים עם פרופסור אש. יש פער בלתי נסבל בין ההחלטות בקבינט למצב בשטח. אין סגר בערים האדומות". בתגובה, אמר נתניהו: "מה שאנחנו לא מצליחים אף מדינה לא מצליחה".

השרה לשוויון חברתי טענה גם היא כי לצעד לא תהיה משמעות רבה. "אני מזכירה שקיבלנו החלטה כבר על סגר לילי בערים האדומות. תזכרו כמה סייגים היו לסגרים", אמרה. "זה דיון ששוב ניכנס אליו ואז יהיה קשה מאוד לאכוף את זה. זה המינוס הגדול של הצעד הזה, שבסוף התרומה שלו תהיה קטנה".

"הכי חשוב, זו מערכת החינוך", הוסיפה. "אותי מפחיד שעוד פעם ניקח את התלמידים ונשים אותם בבית. אני מוכנה בפירוש לשלם מחיר מאוד יקר של מסחר כדי להבטיח שבתי הספר ימשיכו להיפתח לאורך זמן". לדבריה, "מצפים מאיתנו לעקביות. זה מאוד קשה שדיון אחד אומרים לפתוח את הקניונים ובדיון השני מדברים על סגר. יש לנו בעיניי בעיה מאוד קשה בביצוע. הקנסות שלנו לא מבוצעים מעל לחודש. אמרנו שיהיה גם מספר גדול יותר של ערים אדומות. החלטנו גם על ערים כתומות וזה לא קרה".

שרון אלרעי פרייס בבית הספר בן גוריון בגבעת שמואל, 24 בנובמבר 2020. איתן אלחדז, TPS
ריסון מהודק כבר עכשיו. אלרעי פרייס/TPS, איתן אלחדז

שר האוצר ישראל כץ דרש להטיל סגר לילי בהקדם האפשרי, ולא לחכות לחמישי. "אין הורדת תחלואה בלי שאנשים בבתים. זה היה בסגר הראשון, ובסגר השני. במגזר הערבי יש חריגה בכל המדדים. אם הולכים לסגר לילי זה אמור לסייע להוריד את התחלואה", הסביר.

מ"מ מנכ"ל משרדו, ערן יעקב, הציג בפני השרים הצעה דומה לשל משרד הבריאות: "ההבדל היחיד שהם בעד לסגור את המסחר ואנחנו בעד למצוא דברים אחרים ולהשאיר אותו פתוח, כי לא הוכח שפתיחת המסחר מגדילה את התחלואה".

שרת התחבורה מירי רגב הביעה עמדה דומה. "אני בעד להטיל סגר לילי משש בערב עד שש בבוקר, מערב חנוכה. לא לגעת במסחר ואז בעוד שבועיים נראה מה קורה", אמרה.

גם שר הכלכלה עמיר פרץ קרא לשמור על המסחר פתוח, והוסיף כי יש לדחות את הטלת הסגר, אם יהיה בו צורך. "יש לקבוע מראש תאריך לסגר באמצע ינואר, ועד אז לאפשר לציבור להיערך ולבעלי העסקים להשתמש בסחורה שנמצאת במחסנים".

פתיחת מרכז ביג, אילת 20 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
המשך המתווה תלוי בהחלטה על הסגר הלילי. מתחם ביג באילת/אתר רשמי, -

בהמשך הדיון, דרעי ניסה לברר אם יחול שינוי במעמדם של איי התיירות, אילת וים המלח, אם יוטל סגר לילי. דרעי שאל את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט: "אמרתם אתמול כי סגר לילי יבטל את האיים ירוקים. זה נכון?", והיועמ"ש אישר: "נכון, זה החוק". בתגובה, העלה השר את האפשרות לשנות את החוק. "אני מציע לתקן את החוק, ואין לי ספק שתהיה הסכמה כללית בכנסת לתיקון החוק, כי אילת וים המלח חייבים להמשיך לעבוד".

שרת התיירות אורית פרקש הכהן התנגדה בתוקף להפסקת המתווה. "אסור בשום אופן שאחרי שבועיים שהמתווה מצליח בצורה בלתי רגילה, ניקח החלטה שבאופן אוטומטית מבטלת את הבשורה. אני מבקשת בכל לשון של בקשה, השקענו בזה כולנו הרבה מאוד עבודה".

בתוך כך, ועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל אישרה הערב את המלצת משרד הבריאות להכריז על סח'נין וכפר כנא כאזורים מוגבלים למשך חמישה ימים החל ממחר בשעה 19:00, עד יום ראשון, ה-13 בדצמברף בשעה 19:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully