וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה לאיראן: התקנת הצנטריפוגות המתקדמות מדאיגה ביותר

7.12.2020 / 13:20

שלוש המעצמות החתומות על הסכם הגרעין - צרפת, גרמניה ובריטניה - קראו לטהראן שלא ליישם את הצעדים שהכריזה מאז חיסול אבי תכנית הגרעין

בווידאו: פומפאו אומר שאיראן נחושה לחזור לשולחן המו"מ/צילום: רויטרס

צרפת, גרמניה ובריטניה הביעו היום (שני) דאגה מכוונתה של איראן להתקין צנטריפוגות נוספות להעשרת אורניום ומחקיקה שיכולה להרחיב את תכנית הגרעין שלה. "אם איראן רצינית לגבי שמירה על מרחב דיפלומטי, אסור לה ליישם את הצעדים הללו", אמרו שלוש המעצמות, שיחד עם סין ורוסיה שותפות להסכם הגרעין שנחתם עם טהראן ב־2015, בהצהרה משותפת.

דוח סודי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שהגיע לרויטרס, העלה כי כי איראן מתכננת להתקין עוד שלושה הקבצים של צנטריפוגות מהדור השני במתקן התת-קרקעי להעשרת אורניום בנתנז, שנבנה מתחת לאדמה כדי להתגונן מפני תקיפה אווירית.

טהראן הודיעה על שורת צעדים מתריסים בעקבות חיסולו של מוחסן פחריזאדה, הנחשב לאבי תכנית הגרעין הצבאית שלה, בפעולה מסתורית באזור טהראן לפני כשבועיים.

ארונו של המדען מוחסן פחריזאדה במקדש בעיר משהד, איראן, 29 בנובמבר 2020. רויטרס
באירופה רוצים לשמור על מקום לדיפלומטיה. הלווייתו של פחריזאדה בשבוע שעבר/רויטרס

הסכם הגרעין קבע כי טהראן יכולה להשתמש רק בצנטריפוגות מהדור הראשון, המעשירות אורניום לאט יותר, בנתנז וכי הן היחידות שמהן רשאית איראן לאגור את האורניום המעושר. שלוש המדינות האירופיות אמרו כי המהלך של איראן, כפי שנכתב בדוח של סבא"א שטרם פורסם בפומבי, "מדאיג מאוד".

עוד אמרו שלוש המעצמות האירופיות כי חוק חדש שהעביר הפרלמנט האיראני, המחייב את הממשלה לעצור את כניסתם של פקחי האו"ם לאתרי הגרעין ולהגביר את רמת האורניום המועשר, אינו עולה בקנה אחד עם ההסכם וההתחייבויות הרחבות יותר של איראן בסוגיית הגרעין.

"מהלך כזה יסכן את המאמצים המשותפים שלנו לשמר את ה-JCPOA וגם את ההזדמנות החשובה לחזרה לדיפלומטיה עם הממשל האמריקני הנכנס", אמרו המדינות בהתייחסותן לנשיא הנבחר של ארצות הברית ג'ו ביידן, שניצח את הנשיא דונלד טראמפ. "חזרה ל-JCPOA תועיל גם לאיראן". JCPOA זה השם הרשמי של ההסכם שנחתם כשביידן היה סגנו של ברק אובמה.

איראן נסוגה מהתחייבויותיה להסכם הגרעין בתגובה לפרישת ממשל טראמפ מממנו ב-2018 והטלה מחודשת של הסנקציות. אלו פגעו קשות במשטר האיראני, שדורש את הסרתן בתמורה לחזרה להסכם, בעוד שהוא מתנגד להרחבתו כך שיכלול את תכנית הטילים ומעורבותה בסכסוכים באזור. ביידן אמר כי הוא מעוניין לשוב להסכם, אך לדבריו יש להרחיבו ולהאריך את משך המגבלות בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully