וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט ידון בסגירת המעברים לרשות בגלל קורונה - ללא נתונים

בשבועות האחרונים התחזקה ההבנה שיש לטפל בזליגת התחלואה בין הגדה המערבית לישראל, המתקשרת גם למספרים הגבוהים ביישובים הערבים. בדיקת וואלה! NEWS העלתה שמשרד הבריאות מחזיק בנתונים על הנדבקים מטורקיה, אך לא מהרש"פ. במערכת הביטחון שוקלים: סגר או בדיקות במעברים

בווידאו: נתניהו אומר שיש עלייה מדאיגה בתחלואה והקבינט ידון בצעדים/צילום: לע"מ

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, קבע כי קבינט הקורונה יחליט היום (ראשון) על פעולות נרחבות לצמצום התחלואה המיובאת משטחי הרשות הפלסטינית. במסיבת העיתונאים האחרונה שקיים ציין לוי כי נתוני התחלואה ברשות גבוהים, ומעבר הדבקה בינה לבין ישראל מדאיג את משרד הבריאות. אלא שמבדיקת וואלה! NEWS עלה כי למשרד אין כלל נתונים על חדירת התחלואה והשפעותיה על המצב בישראל.

"למשרד הבריאות יש נתונים על תחלואה ברשות ברמה היומית", הסבירו במשרד הבריאות. "ברם, מאחר שלא מתקיים רישום של מעבר אזרחים ישראלים פנימה והחוצה מהרשות, מתקבלת תמונה חלקית בלבד מהחקירות האפידמיולוגית אשר אינה משקפת את היקף הבעיה". במשרד טענו כי מתקיימת עבודה בין גופי הממשלה השונים על מנת לצמצם את היקף התנועה.

במשרד הבריאות לא יודעים לקבוע אם העלייה נגרמת מכניסת אזרחים ערבים לרשות וחזרה ממנה או מכניסת פועלים פלסטינים, אך הפועלים נמצאים לרוב באזורים מצומצמים באתרי בנייה ואינם נכנסים לתוך הערים, מה שמצביע על סיכויים גבוהים יותר לאפשרות הראשונה.

בדיקת קורונה בג'לג'וליה 10 בפסטמבר 2020. ראובן קסטרו
אין מידע על המקור לזליגת התחלואה. בדיקות בג'לג'וליה/ראובן קסטרו

לפי נתוני המשרד, בשבועיים האחרונים הוכפל מספר הנדבקים היומי במגזר הערבי. הממוצע במהלך השבוע האחרון הוא 576 נדבקים ביממה. הם מהווים כ-46% ממספר הנדבקים, בעוד חלקם היחסי באוכלוסייה הוא 18%. מקדם ההדבקה במגזר גבוה במיוחד ועומד על 1.24, לעומת מקדם הדבקה ארצי של 1.27. בעקבות התחלואה בערים במגזר הערבי, ערים רבות הוגדרו אדומות ואף הוחלט על סגר בחלקן.

במקביל, משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על נתונים מדאיגים ביממה האחרונה, שהקפיצו את גורמי הרפואה ומערכת הביטחון בישראל: 1,689 חולי קורונה חדשים ב-6,616 בדיקות שנערכו ו-13 מתים, לעומת 759 מחלימים. מתחילת התפשטות המגיפה נדבקו 69,685 פלסטינים בגדה המערבית. נכון להיום יש 13,357 חולים פעילים, מהם 67 במצב קשה, ומתוכם 14 מונשמים.

לשם השוואה, משרד הבריאות אוסף נתונים מדויקים על מספר החולים שהגיעו מטורקיה בשבוע האחרון (165 מתוך 14,252 טסים). על אף שאינם יודעים אם המספרים דומים ברשות, במשרד שוקלים לנקוט בצעדים קשים כמו סגר או הגבלות שונות וביקשו ממשרד הביטחון לבוא עם הצעות שונות לקבינט הקורונה.

במערכת הביטחון שוקלים: סגר או בדיקות במעברים

בעקבות התחלואה בגדה המערבית, במערכת הביטחון טוענים שרק סגר על השטחים יהיה יעיל כדי למנוע את התפשטות הנגיף. בימים האחרונים, שר הביטחון בני גנץ קיים התייעצויות והנחה לבחון את אפשרות הסגר, או לבחון בדיקות בכניסה למעברים.

לפי הערכות במערכת הביטחון, הרעיון לבצע בדיקות בכניסה למעברים לא ניתן ליישום, מאחר שהפועלים עוברים בשערים ללא מגע יד אדם בשעות הבוקר המוקדמות כדי להגיע למקומות העבודה בשעה סבירה. הגעה מוקדמת יותר למעבר לצרכי בדיקות תפגע בשעות העסקה שלהם.

מעבר מיתר, אפריל 2020. Wisam Hashlamoun/Flash90, פלאש 90
שוקלים לעצור את התנועה. מעבר מיתר/פלאש 90, Wisam Hashlamoun/Flash90

אך גם רעיון הסגר נתקל בקשיים, הנוגעים לכך שהמעסיק הגדול ביותר ברשות הוא ישראל. החלטה על עוצר כללי בזמן שבישראל ממשיכים בשגרה עשויה לפגוע בענפים רבים, ובראשם ענף הבנייה - מדי יום נכנסים לישראל יותר מ-60 אלף פועלים פלסטינים.

בנוסף לכך, הציגו במערכת הביטחון הערכה בפני גנץ כי העוצר עשוי להגדיל את המתח הביטחוני, בעקבות הקשיים הכלכליים בשטחי הרשות, גם ללא קשר לתקופת הקורונה. גורמים העריכו כי אם יטילו סגר על מדינת ישראל יהיה קל להסביר לפלסטינים מדוע מונעים מהם את ההגעה לעבודה ישראל.

בתוך כך, הרשות הפלסטינית מתכוונת להמשיך ולהטיל סגר על השטחים בסופי שבוע כדי למנוע הגעה של ערבים ישראלים לשווקים הפלסטינים, זאת כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully