וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מעריכים: גלי מיקרו גרמו למחלת האמריקנים בקובה

6.12.2020 / 11:17

ועדת מומחים בארה"ב אמרה כי מקור התסמינים שחוו דיפלומטים אמריקנים בהאוונה וסין מאז 2016 הוא ככל הנראה בגלי מיקרו ישירים. הם לא הטילו אחריות על שום גורם, אך ציינו כי ברית המועצות ערכה ניסויים בנושא. בעבר דווח כי ארה"ב חושדת שרוסיה אחראית למחלה המסתורית

בווידאו: קובה טוענת שלא נמצאו ראיות פליליות באירוע פגיעת המיקרו בדיפלומטים אמריקניים/צילום: רויטרס

מחקר חדש מצא כי גלי מיקרו "ישירים" הם המקור הסביר למחלתם של דיפלומטים אמריקנים בקובה ובסין. המחקר של האקדמיה הלאומית למדעים הוזמן על ידי מחלקת המדינה ושוחרר הלילה (שבת) בניסיון נוסף לפתור את התעלומה שצצה לראשונה בסוף 2016 בקרב אנשי סגל אמריקנים בהוואנה.

המחקר מצא כי "אנרגיית רדיו ישירה ופועמת" היא ההסבר הסביר ביותר לתסמינים שכללו כאבי ראש, סחרחורות וקשיים קוגניטיביים, המכונים "סינדרום הוואנה". המומחים קבעו כי ההסבר הזה סביר יותר מאשר אחרים שהועלו בשנים האחרונות, כמו מחלה טרופית או בעיות פסיכולוגיות.

לא נכתב מהו המקור לאותה אנרגיה ולא נאמר כי הייתה זו מתקפה, אף שהדוח ציין כי מחקר קודם בסוג זה של פציעות נעשה בברית המועצות. ב-2018 דווח כי ארצות הברית חושדת שרוסיה אחראית למתקפות, אך מוסקבה הכחישה.

19 חברי הוועדה הבהירו כי עמדו בפנים אתגרים משמעותיים בניסיון לרדת לשורש העניין בפתרון התעלומה המסתורית הזו. בין היתר, לא כולם דיווחו על אותם תסמינים ולאקדמיה לא הייתה גישה לכל המחקרים הקודמים בנושא, שחלקם מסווגים.

גורמים קובניים מציגים ממצאים על מחלת הדיפלומטים האמריקנים, הוואנה, 14 במרץ 2019. AP
מצגת קובנית על מחלת הדיפלומטים האמריקנים, בשנה שעברה/AP

הוועדה אמרה כי היא רואה במקרים האלו מקור לדאגה, לא רק בשל האפשרות להפעלת גלי מיקרו בצורה ישירה, "אלא בשל הסבל והפגיעה המשמעותיים" של חלק מאותם דיפלומטים. "אנחנו, בתור מדינה, צריכים להתייחס למקרים הספציפיים האלו כמו גם לאפשרות של מקרים עתידיים בגישה קונקרטית, מתואמת ומקיפה", אמר יו"ר הוועדה, דייוויד רילמן, פרופסור לרפואה מאוניברסיטת סטנפורד.

הבעיות הבריאותיות האלו התגלו אצל כ-25 דיפלומטים אמריקנים בשגרירות בהוואנה וכן בקרב דיפלומטים קנדים ואנשי הקונסוליה האמריקנית בגוונגז'ו, סין, בתחילת 2017. חלקם היו ביקורתיים כלפי התגובה של הממשל האמריקני, ולפחות אחד מהם תובע את מחלקת המדינה.

בין סוף 2016 למאי 2018, נשמעו תלונות מצד דיפלומטים אמריקנים וקנדים בהוואנה על בעיות בריאותיות ממקור לא ידוע. חלקם דיווחו ששמו צלילים מחרישי אוזניים הדומים לאלו של צרצרים, בזמן ששהו בביתם או במלונות, מה שהוביל לתיאוריה מוקדמת על מתקפה על-קולית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully