וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקיפת הדיפלומטים האמריקנים בקובה: "משהו קרה להם למוח"

ממחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה עולה כי אזרחים אמריקניים ששהו בהוואנה מסוף שנת 2016 החלו לפתח תסמינים מוחיים בלתי מוסברים. הממשל האמריקני החזיר מאז את הנציגים, אך מעולם לא סיפק הסבר לסיבת התחלואה. בקובה דוחים את המחקר על הסף: "לא מגיע למסקנות ברורות"

בווידאו: קובה טוענת שלא נמצאו ראיות פליליות באירוע פגיעת המיקרו בדיפלומטים אמריקניים/צילום: רויטרס

סריקות מוח שנעשו לכ-40 דיפלומטים אמריקנים שנפגעו בנסיבות מסתוריות בקובה העלו שינויים ברורים שקרו להם - כך אמרו אתמול (שלישי) חוקרים שפרסמו את הדוח שלהם במגזין של איגוד הרפואה האמריקני בראשות פרופסורים מאוניברסיטת פנסילבניה. עם זאת, הם לא הגיעו למסקנות לגבי המקור לתסמינים שהופיעו אצל הדיפלומטים מסוף 2016 ועד מאי שעבר.

המחקר, שפורסם בכתב העת של האיגוד הרפואי האמריקני, בראשו פרופסורים מאוניברסיטת פנסילבניה, לא הסיק מסקנות לגבי הגורם לסימפטומים מהם סבלו הדיפלומטים מסוף 2016 ועד מאי 2018. ואולם, בדיקות ה-MRI של החולים מאשרות כי "משהו קרה למוחם של האנשים האלה", אמרה רג'יני ורמה, פרופסור לרדיולוגיה ואחת מכותבי המחקר. "זה לא מדומיין. כל מה שאני יכולה לומר הוא שצריך למצוא את האמת". ורמה הוסיפה כי "כל מה שקרה לא נבע ממצב שהיה נתון קודם לכן, כי בבדיקה שללנו זאת".

מסוף שנת 2016, דיפלומטים שהוצבו בבירת קובה, הוואנה, כמו גם כמה מבני משפחתם, סבלו מתסמינים לא מוסברים: החל מחוסר שיווי משקל, ורטיגו, חוסר קואורדינציה, תנועות ידיים חריגות, חרדה, ומה שהקורבנות מכנים - "ערפל קוגניטיבי".

שגרירות ארצות הברית בהאוונה בירת קובה. רויטרס
שגרירות ארצות הברית בהוואנה, קובה/רויטרס

ארצות הברית החזירה את מרבית נציגיה הדיפלומטיים מקובה עוד בספטמבר 2017. חלקם התאוששו וחזרו לעבודה, אך אחרים עדיין עוברים גמילה, זאת לדברי ורמה. הממשל האמריקני מעולם לא הסביר בפומבי את סיבת התחלואה המסתורית. הדבר לא אישר אך גם לא שלל שימוש אפשרי באמצעי לחימה אקוסטי מסוג כלשהו - עליו דיווחו כמה כלי תקשורת בארצות הברית, אך מבלי להציג הוכחות.

קובה שללה את אחריותה לאירועים, שהשפיעו גם על 14 אזרחים קנדים, מה שהביא את אוטווה להחזירם לקנדה בינואר האחרון.

לבקשת מחלקת המדינה האמריקנית, 44 דיפלומטים ובני משפחה נשלחו באמצע 2017 למרכז לטראומה מוחית של אוניברסיטת פנסילבניה בכדי לעבור בדיקות MRI. החוקרים השוו את תוצאות הסריקות עם יותר מ-48 נבדקים דומים בשתי קבוצות ביקורת. ההבדלים היו מובהקים סטטיסטית, והתייחסו לחומר הלבן של המוח, כמו גם למוח הקטן - החלק השולט בתנועה.

דובר מחלקת המדינה בירך על "הדיון שמקיימת הקהילה הרפואית בנושא מורכב זה. העדיפות העליונה של המחלקה נותרה בטיחות, ביטחון ורווחת הצוות שלה". ורמה אמרה כי חיוני לעקוב אחר המשפחות לאורך זמן, "לבדוק את השינויים הללו מתפתחים או משתנים".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מצעד בבירת קובה, הוואנה, לציון יום השנה ה-147 למותם של מנהיגי סטודנטים על ידי הכובשים הספרדים, 27 בנובמבר 2018. רויטרס
ארה"ב הטילה סנקציות על קובה אחרי התקריות. מצעד בהוואנה/רויטרס

בתגובה לדיווח, הוואנה שוב שללה כל אחריות לפרשה. ראש המרכז למדעי המוח של קובה, מיטשל ואלדס-סוסה, אמר כי המחקר "אינו מאפשר להגיע למסקנות מדעיות ברורות וסופיות". את הדברים אמר בשיחה עם עיתונאים, והוסיף כי המחקר "לא מראה, בניגוד להשערה שהוצגה, כי הדיפלומטים ספגו נזק מוחי במהלך שהותם בקובה".

בכירה במשרד החוץ הקובני הממונה על ענייני ארצות הברית, ג'והאנה טבלאדה, אמרה כי נכון לעכשיו "לא קיימות שום ראיות לתקיפה מסוג כלשהו" נגד הדיפלומטים האמריקנים, וקראה לוושינגטון להפסיק להשתמש במונח זה בצורה כל כך "לא אחראית". כמו כן, טבלאדה דחקה בבית הלבן לחדול משימוש בסיטואציה כ"עילה להטלת סנקציות חדשות יותר ואגרסיביות יותר", נגד העם הקובני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully