וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות בצרפת: רבבות הפגינו ברחבי המדינה נגד החוק האוסר לתעד שוטרים

ההפגנות נגד חוק הביטחון התקיימו שבוע שני ברציפות. עשרות נעצרו ושמונה שוטרים נפצעו בעימותים עם המפגינים, שמחו גם על התקרית האלימה נגד מוזיקאי שחור בחודש שעבר. המוחים הציתו רכבים וניפצו חלונות של חנויות. שר הפנים יצא נגדם: "בריונים שממוטטים את המדינה"

בווידאו: בצרפת הפגינו נגד החוק האוסר לתעד שוטרים/צילום: רויטרס

שמונה שוטרים נפצעו ו-64 בני אדם נעצרו אתמול (שבת) במהומות ברחבי צרפת, שהתקיימו במסגרת המחאה נגד חוק הביטחון, המגביל הפצה של תיעוד שוטרים - כך מסרו הרשויות במדינה. המפגינים הציתו כלי רכב, ניפצו חלונות של חנויות, והשליכו חפצים על השוטרים, שהגיבו בירי גז מדמיע.

שר הפנים ג'ראלד דרמנין אמר כי המשטרה מתמודדת עם "אנשים אלימים מאוד". בפוסט שהעלה בחשבון הטוויטר שלו, כינה דרמנין את המוחים "בריונים שממוטטים את המדינה". הוא ציין כי מספר המפגינים ירד לכ-52 אלף, לעומת המחאה בסוף השבוע שעבר, בה השתתפו כ-133 אלף.

מפגין נושא שלט "חיסון נגד אלימות משטרתית" בצרפת. AP
מפגין נושא שלט "חיסון נגד אלימות משטרתית". בהפגנה בצרפת, היום/AP

המחאה ברחבי צרפת מהווה מטרד עבור ממשלתו של הנשיא עמנואל מקרון, כשהמתיחות הועצמה בעקבות הכאתו של מפיק מוזיקלי שחור על ידי שוטרים בחודש שעבר. בהפגנות השתתפו גם חברי תנועת "האפודים הצהובים", שבלטו לפני כשנתיים במחאה הכלכלית במדינה.

ההפגנה הייתה אחת מכמאה הפגנות שתוכננו ברחבי צרפת נגד חוק הביטחון החדש. במסגרתן, התכנסו אלפים בערים גדולות, בהן פריז, מונפלייה, מרסיי ונאנט, שם נפצעו שני שוטרים מבקבוק תבערה.

מפגין האפודים הצהובים בצרפת. AP
חבר במחאת האפודים הצהובים בהפגנה בצרפת, היום/AP

העימותים התחדשו יום לאחר ריאיון של מקרון, בו הוא התייחס לאלימות המשטרתית ואמר כי "יש שוטרים אלימים" והתעקש כי "עליהם להיענש". הוא הודה כי "כשלאדם יש צבע עור שאינו לבן, סיכוייו להיעצר גבוהים הרבה יותר, והוא מזוהה כגורם בעייתי. את זה אי אפשר להצדיק".

נשיא צרפת גינה גם את האלימות נגד המשטרה בעצרת בפריז בסוף השבוע שעבר, אותה ייחס למפגינים. "אנשים משוגעים", כינה אותם מקרון.

בסוף השבוע שעבר הפגינו יותר מ-133 אלף איש, מהם 46 אלף בפריז לבדה, נגד החוק ואלימות המשטרה ובעד חופש העיתונות. ההפגנות התקיימו לאחר פרסום תיעוד שבו נראו שלושה שוטרים מכים את המפיק המוזיקלי השחור מייקל זקלר באולפן שלו מוקדם יותר החודש.

לאחר התקרית, הנשיא מקרון כינה את האירוע "בושה" עבור צרפת, והוא זכה לגינויים מקיר לקיר בעולם. ארבעת השוטרים שהיו מעורבים בתקרית נעצרו וצפויים לעמוד לדין. זקלר בן ה-41 סיפר כי הם גידפו אותו בקללות גזעניות במהלך האירוע.

מפגין נגד חוק הביטחון בפריז, צרפת, 5 בדצמבר 2020. רויטרס
מפגין נגד חוק הביטחון בפריז, אתמול/רויטרס

המטרה המוצהרת של "חוק הביטחון הכללי" היא לספק הגנה טובה יותר לשוטרים, שלפי האיגודים שלהם נמצאים תחת לחץ כבד אחרי חודשים של הפגנות אלימות מצד תנועת "האפודים הצהובים". ההפגנות בשבוע שעבר גרמו לממשל במדינה לתקן סעיף בחוק החדש.

הסעיף המקורי בחוק הביטחון נועד למשוך מצביעי ימין לקראת הבחירות ב-2022, והרצון של מקרון להפגין קשיחות בתחום החוק והסדר. עם זאת, הוא עורר סערה בכלי התקשורת ובשורות האגף השמאלי במפלגת המרכז שלו, וכן מנציב זכויות האדם בממשלה. הם טענו כי החוק מרחיק לכת מדי ועלול להרתיע אנשים הרוצים לחשוף אלימות משטרתית. ככלל, רבים מתומכיו של מקרון מהמרכז-שמאל מאוכזבים ממה שהם רואים כ"פניית פרסה שמרנית" בחודשים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully