וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת צרפת זנחה את החוק להגבלת תיעוד שוטרים אחרי המחאה

30.11.2020 / 20:56

מפלגתו של מקרון אמרה כי היא זונחת את הנוסח המקורי של חוק הביטחון, שקבע עד שנת מאסר על מי שיצלם שוטרים "במטרה לפגוע" בהם. רבים בצרפת ראו בזה פגיעה קשה בחופש העיתונות, והזעם גבר אחרי תיעוד של שוטרים מכים מוזיקאי שחור. לא ברור מתי היא תגיש נוסח מרוכך יותר

בווידאו: נפתחה חקירה נגד שוטרים שהיכו גבר שחור בצרפת/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

מפלגתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון זנחה היום (שני) את הניסיון להגביל תיעוד של שוטרים, אחרי שיותר ממאה אלף איש השתתפו בעצרות בסוף השבוע למען חופש הביטוי ונגד אלימות המשטרה.

"אנו מציעים נוסח חדש לסעיף 24 שיוגש לפרלמנט", אמר כריסטוף קסטאנר, יו"ר הסיעה, במסיבת עיתונאים. סעיף 24 היה החלק השנוי ביותר במחלוקת בהצעת החוק שנועדה לספק הגנה טובה יותר לכוחות המשטרה בצרפת, לקבוע כללים לשימוש במל"טים משטרתיים ולהגביל מכירת סוג של זיקוקים שלעתים קרובות נורה לעבר שוטרים במהלך הפגנות.

הסעיף קבע כי תהיה זו עבירה לפרסם, בכל דרך ובכל אמצעי, את פניהם או כל תכונה מזהה אחרת של שוטרים מתוך רצון "לגרום להם נזק פיזי או פסיכולוגי". על אף שלא נאסר לחלוטין לתעד שוטרים, העונש על עבירה זו בנוסח המקורי שלה היה עד שנת מאסר וקנס של 45 אלף אירו.

"אנו מכירים בכך שיש ספקות, שיש מי שסבור כי הזכות לעדכן נמצאת תחת איום. לא הייתה הבנה כוללת של הצעת החוק והיו ספקות בקרב עיתונאים, אזרחי צרפת ואפילו בתוך הרוב שלנו בפרלמנט. זו הסיבה שנחוץ להבהיר את זה", אמר קסטאנר.

ארבעה שוטרים נעצרו בסוף השבוע בצרפת, בחשד שהיכו מפיק מוזיקלי שחור בפריז, באירוע אלימות שתועד וגרם לסערה בכל רחבי המדינה. 28 בנובמבר 2020. רויטרס, רויטרס
השוטרים עומדים לדין. תיעוד הכאת המפיק השחור בתחילת החודש/רויטרס, רויטרס

ביום שבת הפגינו יותר מ-133 אלף איש, 46 אלף מהם בפריז לבדה, נגד החוק ואלימות המשטרה ובעד חופש העיתונות. ההפגנות התקיימו לאחר פרסום תיעוד שבו נראו שלושה שוטרים מכים את המפיק המוזיקלי השחור מייקל זקלר באולפן שלו מוקדם יותר החודש. מקרון כינה את האירוע "בושה" עבור צרפת, והוא זכה לגינויים מקיר לקיר בעולם. ארבעת השוטרים שהיו מעורבים בתקרית נעצרו והם יעמדו לדין. זקלר בן ה-41 סיפר כי הם גם גידפו אותו בקללות גזעניות במהלך האירוע.

המטרה המוצהרת של חוק "הביטחון הכללי" היא לספק הגנה טובה יותר לשוטרים, שלפי האיגודים שלהם נמצאים תחת לחץ כבד אחרי חודשים של הפגנות אלימות מצד תנועת "האפודים הצהובים".

הסעיף המקורי בחוק הביטחון נועד למשוך מצביעי ימין לקראת הבחירות ב-2022, והרצון של מקרון להפגין קשיחות בתחום החוק והסדר. עם זאת, הוא עורר סערה בכלי התקשורת ובשורות האגף השמאלי במפלגת המרכז שלו, וכן מנציב זכויות האדם בממשלה. הם טענו כי החוק מרחיק לכת מדי ועלול להרתיע אנשים הרוצים לחשוף אלימות משטרתית. ככלל, רבים מתומכיו של מקרון מהמרכז-שמאל מאוכזבים ממה שהם רואים כ"פניית פרסה שמרנית" בחודשים האחרונים.

עוד בוואלה!

בדרך למאסר? סרקוזי עומד לדין על מתן שוחד לשופט

לכתבה המלאה
מפגינים בפריז מוחים על חוק הביטחון שמקדם נשיא צרפת עמנואל מקרון, 28 בנובמבר 2020. רויטרס
מקרון הולך ימינה לקראת הבחירות. מפגינים נגד חוק הביטחון בפריז, שבת/רויטרס

גורמים רשמיים במדינה אמרו כי הסרטון שתיעד את הכאתו של זקלר הקטין עוד יותר את האפשרויות של מקרון להעברת סעיף 24. הנשיא כינס מוקדם יותר היום דיון חירום על החוק בארמון האליזה, בהשתתפות ראשי הסיעה בפרלמנט וכן שר הפנים, ג'רלד דרמנין, המחזיק בקו תקיף. בעבר הוא היה חבר במפלגה השמרנית מימין.

הגורמים אמרו כי הנוסח החדש של סעיף 24 יוגש במועד מאוחר יותר, אף שעדיין לא ברור מתי, מאחר שהחוק, שאושר בשבוע שעבר על ידי הבית התחתון, נשלח לסנאט, שם יש לשמרנים רוב, ולא למפלגה של מקרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully