וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המודיעין בארה"ב: סין עושה ניסויים ביולוגיים כדי לפתח חיילי על

במאמר דעה חריף שפרסם ג'ון רטקליף, הוא טען שבייג'ינג רוצה להשתלט על העולם ותיאר אותה כאיום הגדול ביותר על ארה"ב והמערב מאז מלחמת העולם ה-2. לדבריו, היא עושה ניסויים על חייליה כדי "לחזק את יכולותיהם הביולוגיות" בשדה הקרב

בווידאו: 8 מואשמים במזימה להטריד ולהפחיד אזרחים כדי שיחזרו לסין/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ראש קהילת המודיעין בארצות הברית אמר כי סין ערכה "ניסויים אנושיים" על חייליה על מנת לפתח חיילים עם "יכולות ביולוגיות מוגברות". ג'ון רטקליף העלה את הטענה הבומבסטית במאמר דעה שפרסם הלילה (שישי) בוול סטריט ג'ורנל, שבו אמר כי סין היא האיום הגדול ביותר על ארצות הברית ועל המערב.

"לבייג'ינג אין גבולות מוסריים במרדפה אחרי כוח", כתב רטקליף, שבתפקידו הקודם היה חבר קונגרס רפובליקני. לשכתו וה-CIA לא הגיבו לפניות בנושא "חיילי העל". שני מומחים אמריקנים חיברו בשנה שעברה מסמך הבוחן את שאיפותיה של סין ליישם פיתוחים ביוטכנולוגיים בשדה הקרב, והם אמרו כי יש סימנים לכך שסין שמה את עינה על טכנולוגיית עריכת גנים לחיזוק יכולות אנושיות - וייתכן שגם צבאיות.

סין טרם הגיבה לטענות ראש קהילת המודיעין האמריקנית, אך היא תקפה בחריפות את הצעדים וההצהרות האחרונים של הממשל האמריקני נגדה. המסר הכללי של רטקליף היה שסין היא אויב מסוכן, המאיים על הכלכלה והביטחון של ארצות הברית.

"הרפובליקה העממית של סין מציבה את האיום הגדול ביותר לאמריקה כיום, והאיום הגדול ביותר לדמוקרטיה ולחירות ברחבי העולם מאז מלחמת העולם השנייה", כתב. לדבריו, סין נערכת לעימות. "המודיעין ברור: בייג'ינג מתכוונת לשלוט על ארצות הברית ועל יתר כדור הארץ באופן כלכלי, צבאי וטכנולוגי".

חיילי צבא סין חובשים מסיכות במהלך ישיבת מליאה של הקונגרס העממי הלאומי של סין בבייג'ינג. 25 במאי 2020. AP
חיילים בצבא סין בזמן כינוס של הקונגרס העממי בבייג'ינג, מאי/AP

חלק מאזהרותיו של רטקליף היו דומות לאלו שהשמיעו לאחרונה שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו וראש ה-FBI כריסטופר ריי. עם זאת, הן פורסמו בזמן שסין הגבירה את הלחץ על אוסטרליה, בעלת בריתה של ארצות הברית, עם הצבת שורת דרישות לשינוי מדיניות מצד קנברה, הטלת מכסי יבוא על יין אוסטרלי ופרסום תמונה מפוברקת של חייל אוסטרלי מאיים לשחוט ילד אפגני.

רטקליף אמר כי סין החליפה את רוסיה ואת הטרור במוקד הפעילות של המודיעין האמריקני. לדבריו, הריגול הכלכלי של סין מאופיין ב"גניבה, העתקה והחלפה". הוא נתן כדוגמה מקרה של חברת טורבינות סינית, שהורשעה בארצות הברית בגניבה מחברה אמריקנית מתחרה, לפני שהועמדה למכירה בעולם, בעוד שהחברה האמריקנית איבדה משווייה ונאלצה לפטר עובדים.

לדבריו, קניין רוחני אמריקני בשווי חצי טריליון דולר נגנב מדי שנה. ביום רביעי אמרו במחלקת המדינה כי אלף חוקרים סינים עזבו את ארצות הברית עם החרפת המאבק בנושא. הוא הזהיר כי בעלות ברית של וושינגטון שישתמשו בטכנולוגיה של חברת התקשורת הסינית וואווי לא יקבלו גישה למודיעין האמריקני.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן מגיע לתיאטרון קווין, ווילמינגטון, דלוואר, 3 בדצמבר 2020. AP
מצפה לו עבודה רבה מול סין. ביידן/AP

ראש המודיעין האשים את סין בניהול "קמפיין השפעה מאסיבי" נגד חברי קונגרס וצוותיהם דרך עידוד של איגודים בחברות גדולות לדחוק בפוליטיקאים המקומיים לנקוט קו רך יותר ביחס לסין אחרת יאבדו את קולותיהם. לדברי רטקליף, התדירות שבה סין תוקפת חברי קונגרס גדולה "פי שישה מהתדירות של רוסיה ופי 12 מזו של איראן".

"סין מאמינה שסדר עולמי שבו היא אינו עומדת בראש הוא עיוות היסטורי", כתב. "היא רוצה לשנות זאת ולהפוך את קצב התפשטות החירות ברחבי העולם". רק אתמול הוסיף הממשל האמריקני ארבע חברות סיניות נוספות לרשימה השחורה בשל קשריהן לצבא סין.

היחסים בין ארצות הברית לסין התדרדרו לשפל של עשרות שנים במהלך כהונתו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, בין היתר בשל מחלוקות על מגיפת הקורונה, הדיכוי בהונג קונג, רדיפת המיעוט האויגורי בשינג'יאנג ונושאי סחר וטכנולוגיה.

האתגר של ביידן

בריאיון נפרד שהעניק לפוקס, הפציר רטקליף בנשיא הנבחר ג'ו ביידן להיות "כן" ביחס לסין. ביידן וטראמפ החליפו האשמות קשות ביניהן במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות. טראמפ התמקד בעסקים של האנטר ביידן, בנו של יריבו, בסין, ואילו ביידן הדגיש את העובדה שטראמפ מחזיק בחשבון בנק בסין.

ביידן, שייכנס לתפקיד ב-20 בינואר, צפוי להמשיך במדיניות של טראמפ לבלימת סין, אבל ינסה לצרף לכך את בעלות בריתה של ארצות הברית, בניגוד להעדפה של הנשיא היוצא לפעול באופן חד-צדדי. בנוסף לכך, ביידן צפוי לנסות לחפש תחומים שבהן שתי הכלכלות הגדולות ביותר בעולם יכולות לשתף פעולה, במיוחד בסוגיית שינויי האקלים.

גורמי ביטחון בכירים אמרו ביום רביעי סין כבר החלה בניסיונות להשפיע על הממשל הבא. בצוות של ביידן סירבו להגיב. בקמפיין של הנשיא הנבחר אמרו כבר בקיץ כי הם צופים מתקפות סייבר נגדם וכי הם נערכים להן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully