וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא צרפת לשעבר ואלרי ז'יסקר ד'אסטן מת בגיל 94 מקורונה

הנשיא לשעבר, שתמך באינטגרציה האירופית ובליברליזציה של החברה הצרפתית בעת כהונתו היחידה בשנות ה-70, מת בבית משפחתו. הוא הוביל לאישור הפלות וגירושים, אך הפסיד בבחירות לכהונתו השנייה בשל המשבר הכלכלי. מקרון: הוא שינה את צרפת

נשיא צרפת לשעבר ואלרי ז'יסקר ד'אסטן, 30 בינואר 2020. AP
הזהיר את בריטניה מפרישה מהאיחוד האירופי. ואלרי ז'יסקר ד'אסטן/AP

נשיא צרפת לשעבר ואלרי ז'יסקר ד'אסטן מת הלילה (חמישי) בגיל 94 בעקבות סיבוכים ממחלת הקורונה. קרן ז'יסקר מסרה כי הנשיא לשעבר, שתמך באינטגרציה האירופית ובליברליזציה של החברה הצרפתית בעת כהונתו היחידה בשנות ה-70, מת בבית משפחתו באזור עמק הלואר שבמרכז המדינה. הוא פונה לבית חולים בספטמבר בעקבות סיבוכים בדרכי הנשימה ואושפז שוב באמצע החודש שעבר. הלווייתו תהיה סגורה למשפחתו.

ז'יסקר נבחר ב-1974, כשהיה בן 48, והיה הנשיא הצעיר ביותר של צרפת אחרי מלחמת העולם השנייה. על אף שהיה מהימין השמרני, הוא אישר את זכות ההפלה ואפשר גירושים בהסכמה הדדית חרף התנגדות הכנסייה הקתולית והוריד את גיל הבחירה מ-21 ל-18. בצרפת הוא היה מכונה בחיבה בראשי תיבות של שמו הארוך VGE.

במאי נפתחה נגדו חקירה בצרפת בעקבות תלונה של אן-קטרין שטארקה, עיתונאית גרמניה שראיינה אותו בשנת 2018 וטוענת שהוא הטריד אותה מינית. הרשויות בצרפת אמרו כי שטארקה התלוננה שהנשיא לשעבר נגע כמה פעמים בישבנה בתום ריאיון שקיימה עמו בלשכתו בפריז. הנשיא לשעבר אמר כי הוא "לא זוכר" אירוע שכזה.

נשיא צרפת ואלרי ז'יסקר ד'אסטן מתקבל על ידי קנצלר גרמניה המערבית הלמוט קוהל
, 2 באוקטובר 1979. AP
הניחו יחד את היסודות לגוש האירו. ז'יסקר ושמידט, 1979/AP

ז'יסקר רצה לפתוח את כלכלת צרפת, היה אבי רשת הרכבות המהירות TGV והקרין דמות של מנהיג צעיר ומודרני הקרוב יותר לעם מאשר קודמיו בתפקיד. היו לו יחסים קרובים עם קנצלר גרמניה המערבית הלמוט שמידט ויחד הם הניחו את היסודות להקמת גוש האירו. הוא גם היה תומך נלהב של בריטניה, והזהיר את הממלכה מפני הברקזיט ב-2016 - אף שהוא היה זה שעזר לנסח את הסעיף באמנת האיחוד האירופי שאפשר לבריטניה לעזוב.

הוא כיהן רק במשך קדנציה אחת, אחרי שהפסיד לפרנסואה מיטראן הסוציאליסט לאחר המשבר הכלכלי העולמי בשנות ה-70. נשיא צרפת הנוכחי עמנואל מקרון אמר כי הוא שינה את צרפת ודרכו עדיין מנחה אותה כיום.

"משרת ציבור, פוליטיקאי של קדמה וחירות, צרפת נכנסה לאבל על מותו", מסר בהצהרה. בפרלמנט, מחוקקים עמדו דקת דומיה לזכרו של ז'יסקר.

הוא נולד בכלל בגרמניה, ב-1926, שם עבד אביו במינהל הכיבוש הצרפתי אחרי מלחמת העולם הראשונה. שם הוא גיבש את עמדותיו הפרו-אירופיות, ובהמשך הצטרף למחתרת הצרפתית ונלחם בנאצים. "צרפת איבדה מדינאי, גרמניה איבדה חבר וכולנו איבדנו אירופי נהדר", ספדה לו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully