וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון החניון בתל אביב: 4 מעורבים הואשמו בגרימת מוות ברשלנות של ששת ההרוגים

עודכן לאחרונה: 3.12.2020 / 21:59

מתכנן החניון והמהנדס שהיה אחראי על אבטחת איכותו, ושני המשרדים בהם עבדו, הואשמו גם בפציעתם ברשלנות של 23 בני אדם, בתקרית שהתרחשה ב-2016. על פי כתב האישום, המתכנן "סטה בצורה גסה מהסטנדרט המקצועי", והמהנדס פעל "חרף המצופה ממנו". התיק נגד דניה סיבוס נסגר

ניב אהרונסון

פרקליטות מחוז תל אביב הגישה היום (חמישי) כתבי אישום נגד ארבעה מעורבים בקריסת חניון הברזל, לפני כארבע שנים. מדובר בשני נאשמים ובשתי חברות שיואשמו בגרימת מוות ברשלנות של ששת הרוגי האסון, וכן בפציעתם ברשלנות של 23 בני אדם נוספים. באסון נהרגו אולג מישאלוב, אולג יעקובוב, רוסלן איסקוב, איעד מערוף, דאובשה מוחמד ודניס דיאנצו.

הנאשמים שנכללים בכתב האישום היום הם חנוך צחר, בעליו של משרד מילר, שנבל, צחר ושות' שמתמחה בקונסטרוקציה של מבנים, וכן המשרד עצמו. נאשם נוסף הוא אריאל בבג'נוב, שהועסק כמהנדס בכיר במשרד "ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים בע"מ" והיה אמון על הבטחת האיכות של חניון הברזל, וכן המשרד עצמו. במקביל, לאחר הליך שימוע, הפרקליטות סגרה את התיק נגד חברת דניה סיבוס, שבנתה את החניון; מנכ"ל החברה, רונן גינזבורג; מנהל הפרויקט מטעמה של חברת קידן ניהול פרויקטים בע"מ, אילן דונסקי; והמהנדסת ליטל מרמוש ממשרד מילר, שנבל, צחר ושות'.

ב-5 בספטמבר 2016, במהלך השלמת עבודת בניית החניון וכשלושה שבועות לפני תאריך היעד של פתיחתו לציבור, התמוטטה תקרת החניון. ההתמוטטות אירעה בעומס של כשליש מהעומס שבו התקרה הייתה צריכה לעמוד על פי התקן. כתוצאה מכך נהרגו ששת הפועלים ונפצעו 23 עובדים.

עו"ד שרון נהרי, שמייצג את משרד "ירון-שמעוני-שחם" מסר בתגובה כי "אין למשרד כל אחריות למה שנעשה על ידי הקבלן, שלא בידיעתם ולא באישורם.

יו"ר האופוזיציה  - מבקר בזירת אסון החניון ברמת החייל. מגד גוזני
זירת קריסת החניון, 2016/מגד גוזני

חברת אחוזת החוף, אשר בבעלות עיריית תל אביב חתמה בשנת 2008 על חוזה עם משרד שחם ובהתאם לחוזה ערך המשרד תכנון מקדמי להקמת חניונים תת קרקעיים ברחוב הברזל בתל אביב, וכן התקשרה גם עם חברת קידן. ב-2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז, לתכנון והקמה של החניון וחתמה על חוזה עם חברת דניה סיבוס, שקיבלה על עצמה את התכנון ולביצוע של הפרויקט. חברת "שחם" היא שביצעה את התכנון המקדמי של הפרויקט, ואילו חברת "צחר" נשכרה על ידי דניה סיבוס לצורך תכנון קונסטרוקציה של החניון ופיקוח.

חנוך צחר, לפי כתב האישום, תכנן את תקרת החניון "ללא קורות וללא כותרות, הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של כשל. עוד נכתב כי התכנון הזה היה שונה מהותית מזה של משרד "שחם", שהוגש במסגרת המכרז. על פי הפרקליטות, צחר לא ביצע את החישובים הנדרשים לבדיקת האפשרות של כשל שמכונה "חדירת התקרה", ובשל כך גם לא נתן דעתו לפתרונות הנדרשים בתקרה מסוג זה.

הסיבה לתכנון הלקוי, על פי הפרקליטות, הייתה רצון לחסוך כמה שיותר בצורך לחפור באזור של מי תהום, וזאת בשל תמריץ כלכלי שהובטח בחוזה. על פי האישום, צחר "סטה בצורה גסה מהסטנדרט המקצועי המתחייב".

המהנדס בבג'נוב היה אחראי על אבטחת האיכות. על פי האישום, הוא אישר את תכנית הקונסטרוקציה של החניון, "מבלי שבדק את יציבות המבנה בעומס הצפוי, שהיה צריך להיות ידוע לו... הוא עשה כן תוך הפרת חובה קונקרטית להבטיח את יציבות המבנה, וחרף המצופה ממנו על פי סטנדרט מקצועי סביר".

עוד בוואלה!

משפחות הרוגי אסון החניון זועמות: "הפרקליטות גוררת רגליים"

לכתבה המלאה

עו"ד יוליה שנקר המייצגת את משפחתו של דניס דיאצ'נקו שנהרג בקריסת החניון וכן את מרק נזרוב שנפצע, הלינה על העיכוב בהגשת כתבי האישום.

"יותר מ-4 שנים שמשפחות הקורבנות נאלצו להמתין להגשת כתבי האישום. שבע אלמנות ועשרות יתומים, הורים שכולים ופצועים אשר מחכים ליומם בבית המשפט", אמר עו"ד שנקר, שהסבירה כי העיכוב מנע ממשפחות הקורבנות להתקדם במסלול של תביעות אזרחיות נגד המעורבים. "בהתאם להחלטת בית המשפט העליון, לא ניתן היה להתקדם בתיקים האזרחיים בלא הגשת כתבי האישום, מצב שהעמיד את משפחות הפצועים וההרוגים מול שוקת שבורה. כעת, כשהוגשו כתבי האישום, כולי תקווה שההליך האזרחי יגיע לסיומו והנפגעים יוכלו לקבל פיצוי כספי אשר יקל, ולו במעט, על כאבם הקשה".

עו"ד דניאל שריד המייצג את משפחתו של אולג מושיאלוב ועוד שני פצועים מהאסון בירך על הגשת כתבי האישום. "משפחתו של המנוח המתינה ארבע שנים להגשת כתבי האישום ולקידום התיק", אמר. בית המשפט העליון קבע כי כל עוד לא יוגשו כתבי אישום/יתברר מי אחראי לאסון, ההליך האזרחי לא יגיע לסיומו ומשפחות ההרוגים והפצועים לא יקבלו את הפיצוי המגיע להם וזאת לאור העובדה שלא ידוע מי היה האחראי הישיר שעליו לשאת בתשלומי הפיצויים. כעת, לאחר הגשת כתבי האישום, יזכו משפחות ההרוגים והפצועים לקבל את הפיצוי שמגיע להם".

מדניה סיבוס, שהתיק נגדה נסגר, נמסר בתגובה: "גם בהזדמנות זאת אנו רוצים להביע את צערנו הכבד על מותם של ששת הפועלים באירוע קריסת החניון ולהשתתף בצערם העמוק של המשפחות. אנחנו מברכים על כך שטענותיה של דניה בשימוע, לפיה היא אינה אחראית לתאונה הטרגית, התקבלו על ידי הפרקליטות והתיק נגדה ונגד מנכ"ל החברה רונן גינזבורג, נסגר. אנחנו רוצים להודות לעו"ד איתן מעוז, עו"ד ז'ק חן ועו"ד שי אילון על מקצועיותם ומסירותם. דניה תמשיך לצעוד קדימה בראש מורם, בהובלתו של המנכ"ל גינזבורג, ולהוביל את ענף הבנייה בישראל במקצועיות, בבטיחות ובאמינות המאפיינים אותה במשך עשרות שנות פעילותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully