וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין הורה על קמפיין התחסנות המוני לקורונה החל משבוע הבא

2.12.2020 / 15:46

נשיא רוסיה הודיע על כניסתו לשימוש של החיסון "ספוטניק 5", חרף הספקות לגביו במדינות במערב. הראשונים להתחסן יהיו צוותים רפואיים ומורים, ובתו של פוטין כבר התחסנה לאחר ההכרזה על הצלחת הניסוי בקיץ. ישראל רכשה גם היא מנות, אך לא צפויה להשתמש בהן

בווידאו: שר הבריאות הבריטי מביע שביעות רצון מהאישור לשימוש של חיסון פייזר/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה היום (רביעי) על קמפיין התחסנות מאסיבי ברוסיה החל משבוע הבא. מוסקבה פיתחה את החיסון "ספוטניק 5", שייכנס לשימוש חרף הספקות לגביו במדינות במערב. פוטין סיפר עוד באוגוסט, עם ההכרזה על הניסוי המוצלח, כי בתו כבר התחסנה. הראשונים שיקבלו את החיסון יהיו הצוותים הרפואיים והמורים. בכך מצטרפת רוסיה לבריטניה, שאמרה היום כי היא תחל לחסן את אזרחיה החל משבוע הבא, אחרי אישור חירום שניתן לחיסון שפיתחו חברות פייזר ו-BioNTech.

"הבה נסכים על זה - אתם לא תדווחו לי בשבוע הבא, אלא תתחילו בחיסונים המוניים. בואו נלך לעבוד", אמר פוטין לסגנית ראש הממשלה, טטיאנה גוליקובה. לדברי פוטין, שני מיליון מנות של חיסונים ייוצרו בימים הקרובים. "אני מבין שאתם משתמשים בשפה זהירה מאוד וזה נכון מאוד שאנחנו זהירים, אבל אני יודע שהתעשייה והמערכת (הבריאותית) מוכנות. הבה נעשה את הצעד הראשון הזה", אמר פוטין במפגש וירטואלי עם שריו.

רוסיה, שבה מספר הנדבקים הרביעי בגובהו בעולם, רשמה ביממה האחרונה 589 מקרי מוות מהנגיף. עם 2,347,401 מאובחנים, מספר המקרים ברוסיה קטן רק מזה בארצות הברית, הודו וברזיל. 41,053 איש מתו מהנגיף מאז תחילת התפרצות המגיפה.

קצב ההדבקה ברוסיה הואט מאז שהגיע לשיא ב-27 בנובמבר, ו-25,345 מקרים חדשים אובחנו היום. רוסיה לא הטילה סגר כללי במהלך הגל השני של הנגיף, אלא הגבלות ממוקדות. בסנט פטרסבורג, הברים והמסעדות ייסגרו מ-30 בדצמבר עד 3 בינואר, והמוזיאונים, התיאטראות ואולמות הקונצטרים יהיה סגורים עד 10 בינואר, למשך תקופת חופשת השנה החדשה. בבירה מוסקבה, הלימודים המקוונים של תלמידי חטיבות הביניים הוארכו עד לסוף השנה הנוכחית לפחות.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך ישיבת וידאו  בנובו-אוגריובו 2 דצמבר 2020. רויטרס
"בואו נלך לעבוד". פוטין בישיבת ממשלה, היום/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בחודש שעבר כי הוא שוחח עם פוטין על הבאת החיסון. ישראל צפויה לשלם בעבורו עשרות מיליוני דולרים, אך הוא לא צפוי להיכנס לשימוש בישראל. ממידע שהגיע לוואלה! NEWS עולה כי החיסון יירכש לצורך "דיפלומטי", במטרה לחזק את היחסים בין ישראל לרוסיה, ולא יהיה חלק ממלאי החיסונים עליו יסתמך משרד הבריאות במיגור המגיפה.

נתניהו מבקש לרכוש את החיסון בין היתר לאור הפעילות בגזרה הסורית. היכולת של ישראל לפעול באזור מותנה בקבלת היתר של הנשיא פוטין, ובירושלים לא רוצים לפגוע בברית עם רוסיה - גם במחיר של רכישת חיסון בעשרות מיליוני דולרים שלא ייעשה בו שימוש.

החיסון הרוסי נרשם ב-11 באוגוסט על ידי משרד הבריאות במדינה, והיה לחיסון הראשון נגד נגיף הקורונה בעולם שהופק, נרשם ואושר רשמית על ידי משרד בריאות. בקהילה המדעית הבינלאומית התפתחה מחאה בעקבות ההכרזה על רישום החיסון ברוסיה, בעיקר מכיוון שלא פורסמו תוצאות המחקרים הקליניים שלו ואין עדויות לבטיחות, למינון יעיל, לסממנים ביולוגיים של תגובה חיסונית או ליעילות נגד נגיף הקורונה.

אישה מתחסנת לנגיף הקורונה עם החיסון הרוסי ספוטניק 5"  בביה"ח במוסקבה, רוסיה 28 בנובמבר 2020. רויטרס
מורים וצוות רפואיים יהיו הראשונים. מתנדבת לחיסון ספוטניק בבית חולים במוסקבה/רויטרס

בחודש שעבר אמרו ברוסיה כי ספוניק, חיסון הדגל של המדינה הקרוי על שמו של הלוויין הראשון ששוגר לחלל, נמצא יעיל ב-92% לפי תוצאות חלקיות. ספוטניק, שניתן בשתי זריקות, הוא חיסון אחד משניים שקיבלו את אישור הרגולציה המקומית, על אף שהניסויים הקליניים טרם הושלמו. חיסון שלישי נמצא בפיתוח.

שר הבריאות של רוסיה, מיכאיל מורשקו, אמר בהצגה נפרדת שערך לאו"ם בנושא החיסון כי ארצו חיסנה כבר יותר ממאה אלף איש מקבוצות בסיכון גבוה. לפי המצגת, יותר מ-45 אלף איש ברחבי העולם משתתפים בניסויים של החיסון. בקרמלין הבטיחו כי אזרחי רוסיה יהיו הראשונים שיקבלו את החיסונים.

מומחים רבים מסתייגים מהחיסון הרוסי, שכן הוא לא יקבל את אישור ה-FDA האמריקני או מקבילו האירופי, ואין עליו כמעט השגחה מחוץ לרוסיה. מנגד, בבית החולים הדסה עין כרם, שם נערך הניסוי לחיסון הרוסי, טוענים כי הוא בטוח יותר מאלו של פייזר ומודרנה. בבית החולים אומרים כי החיסון הרוסי מבוסס על חיסונים קודמים שהוכחו כיעילים, ואילו בחברות האמריקניות החיסון מושתת על טכנולוגיה חדשה, שמקודדת את מיקום הביות של הנגיף בתא ומבודדת אותו.

יותר מ-50 מדינות ברחבי העולם הביעו התעניינות וביצעו הזמנות לספוטניק 5, ובהן איחוד האמירויות הערביות, ערב הסעודית, אינדונזיה והודו. טרם נודע על עסקת רכישה של מדינה מערבית, המסתמכת על הרשיון של ה-FDA.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully