וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים בארה"ב חוקר חשדות לשוחד תמורת חנינה נשיאותית

עודכן לאחרונה: 2.12.2020 / 12:17

רישומים מבית משפט חשפו חקירה הנוגעת להעברת כספים לבית הלבן בשביל חנינה, וקידום הקלות בעונש של בכירים דרך לוביסטים. לדברי החוקרים, קיימות התכתבויות מפלילות של 3 חשודים, אך אף אחד מהם אינו גורם ממשלתי. דיווח: טראמפ מנסה לקדם חנינה לילדיו, לקושנר ולג'וליאני

בווידאו: הנשיא טראמפ יעניק חנינה לסופרג'יסטית סוזן. ב.אנתוני/צילום: רויטרס

משרד המשפטים בארצות הברית חוקר חשד להעברת כספים לבית הלבן או לגופים פוליטיים הקשורים אליו בתמורה לחנינה מהנשיא דונלד טראמפ - כך עלה מרישומים משפטיים שנחשפו הלילה (רביעי) בבית משפט פדרלי. המסמכים חשפו כי נחקרת גם פרשה נוספת באותו נושא, הנוגעת לקידום חנינה של בכירים בבית הלבן באמצעות לוביסטים. טראמפ מצדו הכחיש את הדברים בציוץ וטען כי מדובר ב"פייק ניוז".

חלק גדול מהמידע במסמך המשפטי, המכיל 18 עמודים, נותר חסוי, כולל זהותם של החשודים ואת חנינתם של מי ניסו להשיג. על פי דיווח ברשת CNN במהלך חודש אוגוסט ביקשו התובעים גישה לחומרים שנתפסו במהלך חקירה שהתנהלה בחודשי הקיץ, בהם יותר מ-50 אייפונים, אייפדים, מחשבים ניידים, וכונני מחשבים.

פרסום המסמך הותר על ידי בית המשפט המחוזי בקולומביה. נשיאת בית המשפט, בריל האוול, אפשרה לחוקרים גישה למכשירים לאחר שטענו כי הם מכילים התכתבויות מפלילות בדואר אלקטרוני, שחושפות "מזימת לוביסטים סודית" ו"תכנית לתרומה פוליטית משמעותית בתמורה לחנינה נשיאותית או להקלת עונש" של אדם שהורשע, ששמו הוסתר במסמך.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן, וושינגטון, 26 בנובמבר 2020. AP
הסתבכות משפטית נוספת. טראמפ/AP

החוקרים לא הציגו ראיות לתשלום ישיר, אך במקומן טענו כי יש להם הוכחות לכך שאחד החשודים ניסה להשיג הקלה בעונשו בעקבות תרומות פוליטיות שהעניק בעבר ושיעניק בעתיד. עוד אמרו בבית המשפט כי הם מתכוונים לעמת שלושה אנשים עם החומר המופיע בהתכתבויות, ובכך להשלים את החקירה. לאחר הפרסום, אמר גורם במשרד המשפטים לסוכנות הידיעות רויטרס כי אף גורם ממשלתי הוא לא "היעד או המטרה" של החקירה.

במקביל לחשיפת הפרשה, בניו יורק טיימס דווח לפי גורמים המעורים בנושא כי טראמפ שוחח עם יועציו על האפשרות להעניק חנינה מקדימה לילדיו, ליועצו ג'ארד קושנר ולסנגורו רודי ג'וליאני. לדבריהם, טראמפ כבר שוחח עם ג'וליאני על הנושא.

לפי הדיווח, טראמפ הביע את דאגתו מכך שמשרד המשפטים של הנשיא הנכנס ג'ו ביידן יחפש להעניש אותו דרך המבוגרים מבין חמשת ילדיו - דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ ואיוונקה טראמפ, וכן דרך חתנו קושנר.

דונלד טראמפ ג'וניור היה תחת חקירתו של התובע המיוחד רוברט מולר, בעקבות קשרים שהיו לו עם אזרחים רוסים, שהציעו מידע שיכול היה לפגוע בקמפיין של הילרי קלינטון ב-2016, אך לא הורשע. קושנר העביר מידע שקרי על קשריו עם אזרחים זרים כשניסה להשיג את אישור ביטחוני המרשויות הפדרליות, אולם לבסוף קיבל אישור מהנשיא.

איוונקה טראמפ ג'ראד קושנר. AP
ניסיון לקדם חנינה מקדימה. קושנר ואיוונקה טראמפ/AP

הדאגה של טראמפ מעבירות שקשורות לאריק ולאיוונקה אינן ברורות. ייתכן שהן נוגעות לחקירה שמנהל התובע המחוזי במנהטן בנוגע לארגון טראמפ התרחבה וכוללת רישום כספים נמוך בדמי ייעוץ של החברה, למטרת הונאת מס בהיקף של מיליוני דולרים, שחלקם ככל הנראה הגיעו לאיוונקה. עם זאת, חנינות מהנשיא לא מספקות הגנה מעבירות מדינתיות או מקומיות. גם העבירות האפשריות של ג'וליאני אינן ברורות, אך הוא נחקר בעבר על ידי התובע המחוזי במנהטן בנוגע לעסקאות עם אוקראינה ועל מעורבותו בהדחת השגריר האמריקני במדינה.

ההתפתחויות האחרונות מהוות הסתבכות משפטית נוספת בממשלו של הנשיא דונלד טראמפ, לאחר הרשעתם של כמה מיועציו הקרובים. בשבוע שעבר העניק הנשיא חנינה ליועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין, למרות שהסוגיה עדיין הייתה תחת בחינה של שופט פדרלי.

טראמפ העניק 29 חנינות והקל את עונשם של 16 אזרחים במהלך כהונתו. כמה מהחנינות הוענקו למקורבים לנשיא או לדמויות ששמן יעורר הד תקשורתי - בהם הסופרג'יסטית סוזן בי. אנתוני שחיה במאה ה-19, מושל אילינוי לשעבר רוד בלאגוייביץ', היועץ לממשל בוש סקוטר ליבי והיועץ הפוליטי הרפובליקני הוותיק רוג'ר סטון, ששיקר לקונגרס בשביל טראמפ ב-2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully