וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאה שנה לתיקון ההיסטורי: חנינה לחלוצת זכות ההצבעה לנשים בארה"ב

עודכן לאחרונה: 19.8.2020 / 21:10

ביום השנה לתיקון ה-19 שהעניק לנשים בארה"ב זכות הצבעה, חנן טראמפ את הסופרג'יסטית סוזן בי. אנתוני, שנעצרה ב-1872 לאחר שהצביעה באופן לא חוקי. הנשיא החל במאבק להחזרת קולות הנשים לקראת הבחירות, והכרזתו זכתה לביקורת: "אנתוני הייתה גאה במעצרה, בטל את החנינה"

בווידאו: הנשיא טראמפ יעניק חנינה לסופרג'יסטית סוזן. ב.אנתוני/צילום: רויטרס

לכבוד יום השנה המאה לתיקון ה-19 שהתיר זכות הצבעה לנשים בארצות הברית, הכריז אתמול (שלישי) הנשיא דונלד טראמפ כי יעניק חנינה לסופרג'יסטית האמריקנית ופעילת זכות הנשים להצביע, סוזן בי. אנתוני. "מעולם לא העניקו לה חנינה, מה לקח כל כך הרבה זמן?", אמר.

אנתוני נעצרה בשנת 1872 לאחר שהצביעה בבחירות באופן לא חוקי, ובהמשך הורשעה במדינת הולדתה, ניו יורק. היא הלכה לעולמה 14 שנים לפני שאושר התיקון ה-19 בחוקה האמריקנית, ב-18 לאוגוסט 1920.

לקראת האירוע בבית הלבן, חתם טראמפ על ההכרזה לציון מאה שנים לחקיקת התיקון ה-19, בעוד אשתו מלניה לצדו. בשבוע שעבר נתן הנשיא את ברכתו להקמת אנדרטה בבירה וושינגטון לכבוד הסופרג'יסטיות, שנלחמו עבור זכות הנשים להצביע. "נשים חולשות על ארצות הברית, אני חושב שאנחנו יכולים לומר זאת בבהירות", אמר טראמפ וציין כי בימים אלה נשבר שיא של נשים המכהנות בקונגרס.

סוזן בי. אנתוני. רויטרס, רויטרס
הייתה גאה במעצר. סוזן בי. אנתוני/רויטרס, רויטרס

הודעת הנשיא מגיעה ברקע מאבקו להשגת קולות הנשים מהפרברים, שסקרים מראים כי הן מתרחקות ממנו מאז בחירות 2016. לחנינה שהעניק הנשיא לאנתוני לא לקח זמן לעורר סערה. שעות בלבד אחריה, קטי הוקול, סגנית מושל ניו יורק, צייצה: "כאישה הבכירה ביותר שנבחרה בניו יורק, אנו דורשים מטראמפ לבטל את מתן החנינה". לדבריה, "היא (אנתוני) הייתה גאה במעצרה שהפנה את תשומת הלב לזכויות נשים, ומעולם לא שילמה את הקנס שהוטל עליה. תן לה לנוח בשלום".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חותם על הכרזה לציון 100 שנה לאשרור התיקון ה-19 לחוקת ארה"ב במהלך טקס בחדר הכחול בבית הלבן בוושינגטון, 18 באוגוסט 2020. רויטרס, רויטרס
"מה לקח כל כך הרבה זמן?". טראמפ חותם על החנינה/רויטרס, רויטרס

אנתוני הורשעה במשפט מתוקשר בהצבעה לא חוקית משום היותה אישה ונקנסה ב-100 דולר. בנאום שהתקיים בבית המשפט, נזפה אנתוני בממשלה בגין מניעתה מנשים להצביע, ונשבעה שלא לשלם אגורה מהקנס.

מעצרה עוררה את תשומת הלב הציבורית לתנועת שוויון ההצבעה, וסייעה להבאתה לבמה הלאומית. אנתוני הביאה למיזוג שתי קבוצות הסופרג'יסטיות הגדולות במדינה ונסעה ברחבי ארצות הברית כשהיא עורכת כנסים ונואמת בעצרות.

קברה של סוזן בי. אנתוני לאחר הבחירות ב-2016. רויטרס, רויטרס
עשרות אנשים הדביק את הסטיקר "הצבעתי". קברה של אנתוני/רויטרס, רויטרס

במרוץ לנשיאות ב-2016, עת התחרתה הילארי קלינטון מול טראמפ, אלפי נשים כיבדו את מורשתה של אנתוני וביקרו במצבה שלה ברוצ'סטר. לאחר בחירות אמצע הקדנציה בשנת 2018, עשרות אנשים הדביקו את הסטיקרים "הצבעתי" על מצבתה.

זו תהיה החנינה ה-26 בנשיאות טראמפ. לאחרונה המתיק את עונשו של יועצו וחברו רוג'ר סטון, שנידון ל-40 חודשי מאסר בעקבות חלקו בפרשת "רוסיה-גייט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully