וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הפסיד בקרב הפוליטי, אך עוד ניצב בפני אחד חשוב יותר: עתידו המשפטי

27.11.2020 / 14:40

החנינה שהעניק הנשיא היוצא ליועצו לשעבר והחנינות הנוספות שעוד בדרך העלו מחדש את השאלה - האם הוא יכול לחון את עצמו? אך גם אם זה יעבור את העליון, האזרח טראמפ לא יהיה חסין מהחקירות המתנהלות נגדו בניו יורק. ומה ביידן חושב על העמדתו לדין בידי ממשלו?

טראמפ: אם האלקטורים יצביעו לביידן – אעזוב את הבית הלבן/צילום: רויטרס

החנינה שהעניק השבוע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ליועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין העלתה מחדש את השאלה הנפיצה - האם בסמכותו להעניק חנינה גם לעצמו? טראמפ אמר בעבר כי הוא מאמין שיש לו כוח שכזה, ועם תחילת העברת השלטון לג'ו ביידן המערכה הבאה שלו עתידה להתנהל בזירה המשפטית.

טראמפ, לפי הדיווחים, עוסק בנושא עוד מ-2017, השנה שבה נכנס לבית הלבן. לפי דיווח של רשת CNN, מפי גורמי ממשל לשעבר, טראמפ שאל על חנינה עצמית וחנינה לבני משפחתו, ואפילו תהה אם הוא יכול להעניק חנינה מקדימה על דברים שאנשים עשויים להיות נאשמים בהם בעתיד.

"ברגע שהוא למד על זה, הוא היה אובססיבי לסמכותו להעניק חנינות", אמר גורם לשעבר. "תמיד חשבתי את זה משום שזו הייתה דרך לעשות טובה". הנשיא העניק כמה חנינות למקורביו שעמדו לדין במסגרת החקירה של רוברט מולר, כמו יועצו וחברו רוג'ר סטון ומנהל הקמפיין לשעבר פול מנפורט. מעורבים אחרים עשויים להינות מכך ב-50 הימים שנותרו לטראמפ בבית הלבן.

נשיא ארה"ב טראמפ מעניק את החנינה המסורתית לתרנגולי הודו לקראת חג ההודיה, 24 בנובמבר 2020. רויטרס
תחילת עונת החנינות. טראמפ ותרנגול ההודו בבית הלבן, השבוע/רויטרס

הנשיא הבהיר את עמדתו בנושא החנינה העצמית כבר ב-2018. "כפי שמומחי משפט רבים הצהירו, יש לי סמכות מוחלטת לתת חנינה לעצמי, אבל מדוע שאעשה זאת אם לא עשיתי שום דבר לא כשורה?", טען אז טראמפ בציוץ. הנשיא אמנם לא יכול לעמוד לדין כל עוד הוא מכהן, כפי שהדגיש התובע הכללי הנאמן וויליאם בר, אך לאחר שהוא חוזר לאזרחות הסיפור משתנה.

מומחי המשפט שמאמינים כי בסמכותו של נשיא ארצות הברית לחון את עצמו מציינים את הפירוש הרחב בחוקה לזכויותיו בנושא: "לנשיא תהיה סמכות להמתיק עונש או חנינות לעבירות נגד אות הברית, פרט למקרים של הדחה". כך, שלפחות תיאורטית, אין הגבלה על סמכות החנינה שלו.

מנגד, פסיקה של בית המשפט העליון ב-1915 קבעה כי מתן חנינה נושא עמו הכרה משתמעת באשמה. במקרה של טראמפ, זה אומר שתהיה זו חנינה על מעשים פליליים שביצע בזמן כהונתו וזה עשוי להקשות על התכנית שלו להתמודד מחדש ב-2024.

זה מה שהרתיע תחילה את ריצ'רד ניקסון מלקבל את החנינה מג'רלד פורד עם התפטרותו בעקבות פרשת ווטרגייט, משום שהוא היה משוכנע שהוא חף מפשע. ואמנם יש מומחי משפט הסבורים כי אין איסור מפורש על כך בחוקה, אך הם מציינים מזכר של משרד המשפטים שנכתב ב-1974 בצל פרשת ניקסון.

"במסגרת החוק הבסיסי שאף אחד לא יכול להיות השופט בתיק שלו, הנשיא לא יכול להעניק חנינה לעצמו", נכתב במזכר. לכן, יש תיאוריה נוספת שעלתה מאז ההפסד של טראמפ בבחירות - הוא יתפטר ויקבל חנינה מסגנו מייק פנס, שישמש הנשיא עד 20 בינואר. כך הוא גם לא יצטרך לעסוק בשאלה אם הוא ישתתף בטקס ההשבעה של ביידן או לא, אם כי בלאו הכי הסיכוי לנוכחותו הוא אפסי.

תומכי הנשיא טראמפ מפגינים בעיר לנסינג, מישיגן, נגד אישור התוצאות של הבחירות במדינה, 23 בנובמבר 2020. רויטרס
מאמינים בזכותו להעניק חנינה לעצמו. תומכי טראמפ מוחים נגד התוצאות במישיגן, השבוע/רויטרס

בהנחה שטראמפ יחליט להעניק לעצמו חנינה, הסוגיה צפויה להגיע לפתחו של בית המשפט העליון. לא ברור אם היא תשרוד שם, על אף שהמינוי הטרי של טראמפ - השופטת איימי קוני בארט - אמרה בשימוע שלה בקונגרס כי מדובר ב"שאלה פתוחה". חלק מהרפובליקנים, שרבים מהם נותרו נאמנים לנשיא גם אחרי המתקפה שלו על הדמוקרטיה, תומכים ביוזמה.

"אם יש צורך בכך, הנשיא טראמפ צריך לתת חנינה לפלין, לתרנגול ההודיה, ולכל אחד החל מעצמו, דרך ממשלו ועד ג'ו האקזוטי", צייץ חבר הקונגרס מאטס גייטס, מתומכיו הבולטים של טראמפ. הציוץ שלו שותף על ידי הנשיא עצמו - שכבר העניק חנינה לשניים מאלו שהוזכרו על ידי גייטס.

ביידן מסתייג

בכל אופן, חנינה עצמית פוטנציאלית שכזו תגן על טראמפ רק בצורה מוגבלת ותהיה תקפה רק מבחינה פדרלית. לאזרח טראמפ ממתינות חקירות פעילות במדינת ניו יורק סביב הפעילות הכלכלית שלו ושל ארגון טראמפ.

התובע של מחוז מנהטן, סיירוס ואנס, שאחראי על אכיפת חוקי מדינת ניו יורק, פתח בחקירה לפני יותר משנתיים. תחילה היא התמקדה בדמי השתיקה ששילם מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ, לפני הבחירות ב-2016, לשתי נשים שטענו שניהלו יחסי מין עם טראמפ. הנשיא מכחיש זאת.

התובע הדמוקרטי רמז במסמכים שהגיש לאחרונה לבית המשפט כי החקירה התרחבה ועוסקת בחשד להונאת בנק, מס וביטוח, כמו גם בזיוף רישומים עסקיים. הפרשה עלתה לכותרות אחרי שוואנס ניסה להשיג את החזרי המס של טראמפ משמונה השנים האחרונות. ביולי קבע העליון - אז עוד ללא בארט, שתפסה את מקומה של רות ביידר גינסבורג המנוחה - כי הנשיאות לא מעניקה חסינות לטראמפ מחקירות של המדינות השונות, אך הוא יכול להעלות טיעונים אחרים נגד הבקשה של התובע במנהטן.

מגדל טראמפ, ניו יורק. AP
הארגון המשפחתי על הכוונת. מגדל טראמפ בניו יורק/AP

מומחי משפט מעריכים כי התובע של מנהטן לא ניסה לקדם את העמדתו לדין של הנשיא כל עוד הוא בתפקיד בשל חוסר הוודאות החוקתית בנושא. לאחר שיצא מהבית הלבן, החקירה צפויה להתקדם במהירות. בניו יורק טיימס נחשף באוקטובר כי טראמפ שילם 750 דולר בלבד בהחזרי מס ב-2016 וב-2017, והוא עשוי לעמוד לדין על העלמת מס. טראמפ דחה את הממצאים האלו ואמר כי הוא שילם מיליוני דולרים במסים אך היה זכאי לפיחות ונקודות זיכוי במס.

סכנה נוספת המרחפת מעל ראשו של טראמפ היא חקירה אפשרית של משרד המשפטים של ממשל ביידן. טראמפ בעצמו רצה שתיפתח חקירה נגד יריבתו ב-2016, הילרי קלינטון, והתובע הכללי ניהל חקירה הקשורה גם לממשל אובמה שלא העלתה דבר. עם זאת, ביידן הביע עוד לפני כמה חודשים הסתייגות מחקירה שנויה במחלוקת שכזו.

"זה דבר מאוד מאוד חריג, וככל הנראה, איך לומר זאת? לא טוב עבור הדמוקרטיה", אמר ביידן באוגוסט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully