וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות גנרלים וטייסים בטורקיה נשלחו למאסר עולם על חלקם בניסיון ההפיכה

במשפט המתוקשר ביותר העוסק בקשר נגד ארדואן, נגזרו מאסרי עולם על בכירים בצבא, שהורשעו בהפצצת מבני ממשל ובניסיון לחסל את הנשיא. יותר מ-250 בני אדם נהרגו בניסיון ההפיכה לפני 4 שנים, ששינה את פני טורקיה. "הצדק נעשה"

בווידאו: גנרלים בטורקיה נשלחו למאסר על חלקם בניסיון ההפיכה/צילום: רויטרס

בית משפט בטורקיה גזר היום (חמישי) עשרות מאסרי עולם על 317 איש, כולל מפקדי צבא וטייסי קרב לשעבר, שהואשמו בהובלת ניסיון ההפיכה ב-2016 מבסיס אווירי ליד הבירה אנקרה. 60 נאשמים אחרים נשלחו לעונשי מאסר שונים ו-75 זוכו.

יותר מ-250 בני אדם נהרגו ב-15 ביולי 2016, כשחיילים מורדים הובילו מטוסי קרב, מסוקים וטנקים וניסו להשתלט על מוסדות המדינה ולהפיל את ממשלתו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. זה המשפט המתוקשר ביותר מבין עשרות המתנהלים נגד אלפי נאשמים במעורבות בניסיון ההפיכה, שלטענת אנקרה תוכנן על ידי המטיף הגולה פתהוללה גולן, החי בארצות הברית, ומכחיש זאת.

מפקד חיל האוויר לשעבר, אקין אוזטורק, ואנשי צבא אחרים ששירתו בבסיס האווירי באקינצ'י שליד אנקרה, הואשמו בפיקוד על ניסיון ההפיכה, בהפצצת מבני ממשלה, כולל הפרלמנט, וכן בניסיון להרוג את ארדואן.

כוחות ביטחון מחוץ לבית משפט שדן במעורבים בניסיון ההפיכה באזור אנקרה, טורקיה, 26 בנובמבר 2020. AP
שוטרים מחוץ לבית המשפט באזור אנקרה, היום/AP

לפי סוכנות הידיעות הרשמית אנאדולו, ארבעה ממנהיגי הקשר, שכונו "אימאמים אזרחיים" בשל קשריהם עם רשת גולן, קיבלו 79 מאסרי עולם חמורים על ניסיון להתנקש בחייו של הנשיא, רצח וניסיון להפיל את הסדר החוקתי. בין המורשעים גם טייסי F-16, שקיבלו עונשי מאסר עולם מחמירים - העונש הקשה ביותר בטורקיה, שימנע מהם לקבל חנינה עתידית.

הרמטכ"ל דאז ושר ההגנה כיום, הולוסי אקאר, ומפקדים אחרים, הוחזקו בשבי כמה שעות בבסיס בליל ההפיכה. בסך הכול, 475 איש עמדו למשפט, מהם 365 נמצאים במעצר. אחד מהשישה שנשפטו בהעדרו היה גולן בן ה-79, שבעבר היה בעל ברית של ארדואן. לפי כלי התקשורת המקומיים, התיקים שלהם הופרדו מהמשפט הראשי.

"הצדק נעשה"

בית המשפט הגדול ביותר בטורקיה היה עמוס בעשרות אנשי ביטחון ועורכי דין, ונשיא ההרכב הורה לאחד הנאשמים שמחו לשבת כמה פעמים, לפני שהקריא את גזר הדין.

"הצדק נעשה", אמרה אופוק יגין, שמייצגת כמה ממשפחות ההרוגים, "אנחנו מאמינים שהעונשים ניתנו בהתאם לחוק הקיים". מאסרי עולם מוחמרים הם התחליף שניתן לעונש המוות, שבוטל בטורקיה ב-2004 במסגרת מאמציה להצטרף לאיחוד האירופי.

במהלך ניסיון ההפיכה, הפרלמנט הופצץ על ידי שלושה מטוסי F-16, יחד עם הכביש הסמוך לארמון הנשיאות ומטה הכוחות המיוחדים ומשטרת אנקרה. ארדואן היה בחופשה בדרום טורקיה באותו הזמן, וחולץ מהמקום על ידי נאמניו שנאבקו בקושרים שניסו לעצור אותו. המשפט החל באוגוסט 2017, אך הוא לא הגדול ביותר מאז ניסיון ההפיכה - 521 נאשמים עומדים לדין במשפט נפרד המתמקד במשמר הנשיאותי.

כוחות ביטחון מחוץ לבית משפט שדן במעורבים בניסיון ההפיכה באזור אנקרה, טורקיה, 26 בנובמבר 2020. AP
אנשים נכנסים לבית המשפט, היום/AP

לאחר כישלון ההפיכה, טורקיה - החברה בנאט"ו ומועמדת לחברות באיחוד האירופי - הכריזה על מצב חירום ומהלכיה עוררו דאגות בקרב בעלות בריתה במערב. 292 אלף איש כבר נעצרו בארבע השנים האחרונות, וכמאה אלף מהם נכלאו לפני משפטם. כ-150 אלף עובדי מדינה פוטרו או הושעו לאחר ההפיכה וכ-20 אלף הודחו מהצבא. בתי המשפט בטורקיה גזרו למעלה מ-2,500 מאסרי עולם.

כוחות ביטחון מחוץ לבית משפט שדן במעורבים בניסיון ההפיכה באזור אנקרה, טורקיה, 26 בנובמבר 2020. AP
אבטחה סביב בית המשפט, היום/AP

על אף שעברו ארבע שנים, המשטרה ממשיכה לעצור באופן קבוע חשודים בקשרים עם גולן, וניסיון ההפיכה היה רגע מכונן בנשיאותו של ארדואן. הממשלה טוענת כי גלי המעצרים הכרחיים לאור האתגרים הביטחוניים שעמם מתמודדת טורקיה נגד "המדינה העמוקה" של תומכי גולן בתוך מוסדות השלטון. מבקרי השלטון, ארגוני זכויות אדם ומדינות מערביות רואים בכך תירוץ להשתקת התקשורת והאופוזיציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully