וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן ההפיכה: "המורדים התבייתו על מטוסו של ארדואן - אך לא ירו"

משה שטיינמץ, שליח וואלה! NEWS לאיסטנבול

17.7.2016 / 20:55

קצין בצבא טורקיה מסר כי מטוסי קרב של המורדים זיהו את מטוסו של הנשיא בליל שישי, אך לא לחצו על ההדק. "זה יישאר בגדר תעלומה", אמר. ארדואן קרא היום לזרז החלת עונש מוות על המעורבים בניסיון ההפיכה

ספק 500

(בווידיאו: שליח וואלה! NEWS לאיסטנבול בדיווח לאולפן)

קצין בצבא טורקיה טען היום (ראשון) כי בליל שישי, בזמן ניסיון ההפיכה במדינה, התייבתו שני מטוסי F-16 של המורדים על המטוס של נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן - אך לא ירו בו. המטוס המשיך בטיסתו כמתכונן. ארדואן המריא ממרמריס, שם היה בחופשה, לאיסטנבול כששמע על ניסיון ההפיכה הצבאית. שני מטוסי הקרב זיהו את מטוסו של ארדואן כשזה היה באוויר, אך לא עשו דבר. "השאלה למה הם לא פעלו תישאר בגדר תעלומה", אמר הקצין לסוכנות הידיעות רויטרס.

מוקדם יותר אמר ארדואן כי אסור לאפשר עיכוב בהחלת עונש מוות על המעורבים בניסיון ההפיכה הכושל שאירע בסוף השבוע. הוא הוסיף כי בימים הקרובים הוא ידון על כך יחד עם מפלגות האופוזיציה.

בדברים שאמר לתומכיו, שקראו מחוץ לביתו באיסטנבול להחלת עונש מוות, הבהיר הנשיא: "אנחנו לא מתעלמים מדרישה זו". ארדואן הסביר כי טורקיה ביטלה את עונש המוות ב-2004 כדי לעמוד בקריטריונים להצטרפות לאיחוד האירופי וכי לא יושם עונש זה במדינה מאז 1984. הוא קרא לתומכיו להישאר ברחובות ולהמשיך במחאה נגד הפיכה, בטענה כי האיום טרם הוסר.

ניסיון הפיכה בטורקיה || סיקור מיוחד:
ארדואן קרא לאזרחים להישאר ברחובות: "זה לא עניין של 12 שעות"
רעש הצופרים מחריש את האוזניים: בטורקיה חוגגים את כישלון ההפיכה
ארדואן דרש מאובמה בנאום ניצחון באיסטנבול: הסגר את יריבי הטרוריסט

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום בפני תומכיו באיסטנבול, יולי 2016. רויטרס
קרא לתומכיו להישאר ברחובות. ארדואן/רויטרס
המורדים הונחו לפתוח באש לעבר המשטרה במקרה שהיא תתנגד להפיכה

רשת אל-ג'זירה הקטארית, שתומכת במשטר של ארדואן, פרסמה היום עותק לכאורה של תכנית ההפיכה של המורדים. לפי התכנית, הפעולה היתה אמורה להתחיל בשעה 3:00, בלילה שבין שישי לשבת, אולם בפועל היא החלה כשלוש שעות קודם לכן.

המורדים הונחו לפתוח באש לעבר המשטרה במקרה שהיא תתנגד להפיכה, כפי שאכן אירע בכמה מוקדים, ובכירי הקשר התכתבתו בווטסאפ, שם ההודעות מוצפנות. עוד תוכנן כי יוטל עוצר על המדינה במקביל לתפיסת מוקדי השלטון וכי 80 איש ירכיבו את המועצה הצבאית. כמו כן, הוקצו שלושה מסוקי צבא למעצרו של נשיא טורקיה, אולם משמר הנשיא נכנס לקרב עם המורדים ובלם את המהלך.

בדברים שאמר מוקדם יותר היום במהלך הלוויית אחד ההרוגים, הוסיףארדואן כי לא מדובר "בעניין של 12 שעות" וכי טיהור הצבא יימשך. הצבא מסר היום כי הניסיון נוטרל וכי הוא נמצא בפיקוד המדינה והעם הטורקי. בהצהרה מטעם הצבא ששודרה בטלוויזיה נמסר כי "העם הטורקי שיחק את התפקיד המכריע בהפלת ההפיכה".

במסגרת דיכוי המרד נעצרו אלפי קצינים וחיילים, כולל גנרלים בכירים ושופטים. כלי תקשורת במדינה דיווחו כי היום נעצר מפקד בסיס חיל האוויר באינג'רליק, משם יוצאות תקיפות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש. לפחות 265 בני אדם - אזרחים, שוטרים ותומכי הקשר - נהרגו בקרבות שהתחוללו באנקרה ובאיסטנבול מאז יום שישי.

רגעי ההשתלטות על תחנת הטלוויזיה והרדיו TRT בתחילת ניסיון ההפיכה

אלפים מתומכיו של הנשיא הטורקי לחגוג באיסטנבול ובאנקרה את דיכוי המרד. אמש הנשיא נשא נאום בפני קהל רב באיסטנבול ושב על האשמותיו כלפי יריבו פתהוללה גולן, הגולה בארצות הברית. הוא דרש מנשיא ארצות הברית ברק אובמה להסגיר אותו לידי טורקיה, מאחר שהוא "טרוריסט". גולן עצמו מכחיש זאת ואתמול אמר לכתבים מפתח מתחמו בפנסילבניה כי ייתכן שניסיון ההפיכה היה מבוים.

(עדכון ראשון: 20:26)

תומכי הנישא רג'פ טייפ ארדואן בהפגנת תמיכה בממשל בכיכר טקסים שבאיסטנבול, 16 ביולי 2016. רויטרס
תוכמי ארדואן חוגגים בכיכר טקסים באיסטנבול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully