וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש העיר השחור הראשון בתולדות ניו יורק מת בגיל 93

כהונתו של דייויד דינקינס סימנה מפנה בהיקף הפשיעה בעיר, אך הוכתמה בעקבות תקרית בה נדרס למוות ילד שחור על ידי שיירת הרבי מלובביץ', שהובילה למהומות במהלכן נרצח חסיד חב"ד. ג'וליאני, שעליו גבר דינקינס: "תרומתו לעיר ניו יורק מוערכת על ידי רבים"

בווידאו: ראש העיר השחור הראשון של ניו יורק הלך לעולמו/צילום: רויטרס

דייויד דינקינס, שהיה ראש העיר השחור הראשון בתולדות ניו יורק, מת אתמול (שלישי) בגיל 93, בביתו שבמנהטן. בשנת 1989 גבר דינקינס בבחירות על רודי ג'וליאני והחל את כהונתו שהסתיימה כעבור ארבע שנים, אז הפסיד לאותו ג'וליאני.

עם כניסתו לתפקיד, פעל דינקינס להוריד את כמות הפשיעה בעיר, ועיבה את כוחות המשטרה כשגייס 5,000 שוטרים נוספים. הצעדים שנקט סימנו את תחילתו של מפנה בהיקף הפשיעה, שהייתה גבוהה במיוחד בשני העשורים שחלפו.

ראש עיריית ניו יורק לשעבר, דיוויד דינקינס, 15 באוקטובר 2015. Mary Altaffer, AP
ראש העיר השחור הראשון והיחיד, דינקינס 2015/AP, Mary Altaffer

בנוסף לכך, חרט דינקינס על דגלו קירוב ושותפות בין תרבויות וקבוצות אתניות שונות, אולם דווקא במשמרת שלו הגיעה התקרית שרדפה את דינקינס לשארית חייו והכתימה את הכהונה שלו יותר מכל.

באוגוסט 1991 פרצו מהומות שנמשכו שלושה ימים בשכונת קראון הייטס בעיר, לאחר שילד שחור בן שבע נדרס על ידי רכב בשיירה של הרבי מלובביץ', שהתגורר בשכונה. מותו של הילד הוביל לעימותים וזעם של הקהילה השחורה כלפי היהודים באזור, שהסתיימו בדקירתו למוות של צעיר יענקל'ה רוזנבאום, סטודנט בן 29 מאוסטרליה שהיה בחב"ד.

ב-1992 פורסמו מסקנות ועדת חקירה שהוקמה מטעם המדינה, שם נכתב כי דינקינס "לא פעל בזמן, ולא היה החלטי בנוגע לפריסת שוטרים בצורה מספקת ויעילה לבלימת המהומות בשכונה". מאז, פעל דינקינס בשנות חייו לטהר את שמו מהביקורות שספג.

בריאיון בשנת 2011 אמר דינקינס: "אילו הייתי צריך לעשות זאת שוב - הייתי מודיע לשוטרים 24 שעות מוקדם יותר כי דרך הפעולה שלהם לא עובדת, דבר שעשיתי לבסוף".

הוביל רפורמות - ומחליפו קטף את הפירות

בשנת כהונתו האחרונה, 1993, ירד מספר מקרי הרצח בניו יורק ל-1,927 לעומת 2,262 מקרים בשנת 1990. רבים רואים את הסיבה המרכזית לכך במינויו של ריימונד קלי לתפקיד מפקד משטרת ניו יורק, תפקיד אותו שב למלא כעבור עשור ידי ראש העיר מייקל בלומברג.

ויקטור קובנר, שהיה ראש המחלקה המשפטית של ניו יורק בתקופתו של דינקינס, טוען כי בתקופתו כראש עיר החלו רפורמות שונות שתרמו למצב הפשיעה בעיר, אך הוא מעולם לא קיבל עליהן קרדיט. "דינקינס אישר ותיקצב מינויים רבים, שלבסוף נכנסו לתוקף תחת כהונת ג'וליאני", נזכר קובנר.

ג'וליאני גבר על דינקינס בבחירות בסוף 1993 לאחר שהבטיח לארגן מחדש את המשטרה בעיר, במטרה להילחם בפשיעה. דינקינס טען לאורך השנים כי ג'וליאני ירש ממנו תנאים טובים בהרבה מאלה שהוא עצמו קיבל עם תחילת כהונתו ב-1990. בנסיונות להדוף את הביקורות נגדו במהלך השנים טען דינקינס כי "אפשר לחשוב לפי הביקורות שקיבלתי עיר ללא מקרה רצח אחד, ומיד עם תחילת כהונתי מספר מקרי הרצח קפץ ל-2000 בשנה", כתב בציניות בספרו משנת 2013, "הכל קרה ממש בן לילה".

ג'וליאני עצמו ספד לדינקינס וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא מוסר תנחומים למשפחתו ולתושבי ניו יורק שאהבו אותו ותמכו בו. "הוא שירת את העיר הנפלאה שלנו במשך שנים רבות, ורבים מעריכים ומוקירים אותו על זה", כתב ג'וליאני.

מלבד התוספת המשמעותית בכוח אדם משטרתי, היו לדינקינס הישגים נוספים הראויים לציון. בתקופתו נבנה מגרש הטניס המפורסם בקווינס, המארח את טורניר הגראנד סלאם, אליפות ארצות הברית הפתוחה. כשנשאל לגבי הרגע בו הוא הכי גאה ציין את העובדה "שלא נסגר אף סניף של ספרייה בעיר, גם כשהמצב הכלכלי היה קשה".

רגע נוסף ראוי לציון הוא אירוחו של נשיא דרום אפריקה נלסון מנדלה בשנת 1990, אותו תיאר דינקינס כ"אחד מגיבוריו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully