וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מוכנים למות": המחוז המורד באתיופיה נערך להגנה על הבירה

הכוחות של תיגראי אומרים כי הם הצליחו להשמיד אוגדה של צבא אתיופיה, בעוד שהממשלה טוענת שהיא מתקדמת לעבר בירת המחוז. מועצת הביטחון תקיים דיון על הסכסוך, שיצר משבר הומניטרי כבד באזור. ארה"ב קוראת לסיום הלחימה

בווידאו: אלפי פליטים חוצים את הגבול לסודאן בגלל הלחימה באתיופיה/צילום: רויטרס

הכוחות במחוז תיגראי אמרו היום (שלישי) כי הם השמידו אוגדה של צבא אתיופיה במהלך הקרבות. הממשלה הפדרלית הכחישה זאת וטענה שחיילים תיגרנים רבים נכנעים בהתאם לאולטימטום בן 72 שנתנה לפני שתסתער על בירת המחוז שבצפון המדינה. מנהיג המחוז אמר כי אנשיו "מוכנים למות" בהגנה על ביתם.

לפחות מאות בני אדם נהרגו במלחמה שהחלה לפני שלושה שבועות, ומעוררת דאגה בעולם. לפי גורם רשמי בניו יורק ומסמך שהגיע לידי רויטרס, מועצת הביטחון של האו"ם תקיים היום שיחות לא רשמיות על הסכסוך. דרום אפריקה, הנשיאה התורנית של האיחוד האפריקני, תעדכן את המועצה על המצב ועל המאמצים הדיפלומטיים לסיום הקרבות שלפי החשש לובשים אופי אתני.

ראש הממשלה של אתיופיה אביי אחמד הורה על תחילת המבצע ב-4 בנובמבר, אחרי שהאשים את החזית העממית לשחרור תיגראי במתקפה על בסיס צבאי. הכוחות, המיומנים בקרב, טוענים כי הם הודפים את הצבא הפדרלי ורושמים ניצחונות גדולים בקרבות. דובר הכוחות שלהם אמר לטלוויזיה המקומית כי האוגדה הממוכנת ה-21 של צבא אתיופיה, הנחשבת ליחידה יוקרתית, "הושמדה לחלוטין" במתקפה שאותה הוביל מפקד לשעבר שלה שעתה לוחם עם המורדים.

עם זאת, דוברת של ראש ממשלת אתיופיה הכחישה זאת.

בשל השבתת קווי הטלפון והאינטרנט במחוז, והגבלת הגישה לאזור, לא ניתן לאמת את הצהרותיהם של שני הצדדים.

כוח מיליציה ממחוז אמהרה בעיירה הומרה, תיגראי, אתיופיה, 20 בנובמבר 2020. EDUARDO SOTERAS/AFP, GettyImages
המלחמה לובשת מאפיינים אתניים. כוחות מאמהרה במחוז תיגראי/GettyImages, EDUARDO SOTERAS/AFP

גורמים ביטחוניים והומניטריים אמרו כי עשרות אלפי פליטים כבר נמלטו לסודאן השכנה, וכי יש הרס נרחב בתיגראי. צבא אתיופיה משתמש בארטילריה, טנקים ומטוסים, והמורדים הרחיבו את הלחימה מעבר למחוז כששיגרו טילים ורקטות לעבר אריתריאה השכנה ולמחוזות אחרים באתיופיה. בנוסף לכך, המלחמה משפיעה גם על סומליה, שם צבא אתיופיה פירק משנקם כמה מאות חיילים ממוצא תיגרני שהיו מוצבים בכוח שמירת השלום הנאבק בארגון הטרור א-שבאב.

ארצות הברית, הרואה באתיופיה בעלת ברית מרכזית באזור קרן אפריקה הלא יציב, הצטרפה אף היא לקריאות לעצירת הלחימה. היא אמרה כי היא תומכת במאמצי האיחוד האפריקני "לשים קץ לסכסוך הטראגי הזה עכשיו".

אביי, שזכה בפרס נובל לשלום בשנה שעברה על השלום שחתם עם אריתריאה והרפורמות הדמוקרטיות שהעביר, מסרב למשא ומתן עם הכוחות של תיגראי וטוען שהם פושעים. עם זאת, הוא אמר שהוא מוכן לקבל את פניהם של שליחים אזוריים.

מחנה של פליטים מאתיופיה באום רקובה, סודאן, 23 בנובמבר 2020. AP
עשרות אלפים כבר ברחו. מחנה פליטים בסודאן/AP
מפת הלחימה באתיופיה. -, אתר רשמי
מפת הלחימה/אתר רשמי, -

מנהיג החזזית העממית של תיגראי, דברטסיון גברמיכאל, דחה את ההצהרות של ממשלת אתיופיה ולפיהן היא במרחק של כ-50 ק"מ מהבירה מקלה, השוכנת בגובה רב. לדבריו, האולטימטום שניתן לו להיכנע עד מחר הוא כיסוי לכוחות הממשלה לאסוף מחדש כוחות אחרי תבוסות שנחלו בקרבות. במקלה חיים כחצי מיליון איש.

אביי, שמוצאו מהקבוצות האתניות האורומו ואמהרה, מכחיש כי מדובר ברדיפה אתנית כפי שטוענים התיגרנים. למרות חלקם הקטן באוכלוסייה - כ-5% מכ-110 מיליון איש - הם היו הכוח המרכזי בממשלת אתיופיה מאז הדחת הרודן מנגיסטו ב-1991 ועד עליית אביי לשלטון ב-2018.

מאז, הם טוענים, הוא רודף אותם באשמת מעשי שחיתות ופגיעה בזכויות אדם תוך סילוקם מעמדות מפתח בממשל הפדרלי. זאת על אף שהוא פיקד עליהם במהלך שירותו בצבא בעת המלחמה עם אריתריאה שנמשכה מ-1998 ועד 2000.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully