וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה באתיופיה מתפשטת: רקטות פגעו בנמל תעופה באריתריאה

עודכן לאחרונה: 15.11.2020 / 13:17

הכוחות במחוז תיגראי תקפו בשטחה של המדינה השכנה, שלטענתם מסייעת לצבא אתיופיה נגדם עם 16 חטיבות. אריתריאה, שחתמה על הסכם שלום עם אתיופיה לפני שנתיים, עדיין עוינת את התיגרנים בשל חלקם במלחמה בסוף שנות ה-90

בווידאו: לחימה באתיופיה בין הממשל למחוז מורד/צילום: רויטרס

החזית העממית לשחרור חבל תיגראי שיגרה לפחות שלוש רקטות לעבר נמל התעופה באסמרה, בירת אריתריאה - כך אמרו היום (ראשון) דיפלומטים באזור. הדיווחים על הפצצת שדה התעופה, אותם אישר מאוחר יותר נשיא חבל תיגראי, מאותתים על הסלמה בלחימה בין כוחות צבא אתיופיה לחזית העממית.

המחוז שבצפון המדינה מאשים בשבוע שעבר את אריתריאה השכנה בשליחת כוחות לטובת סיוע לראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד, אך הוא לא סיפק הוכחות לכך. באסמרה הכחישו זאת ואמרו שהם לא חלק מהסכסוך, ואביי אמר היום כי אתיופיה מסוגלת להתמודד עם המצב בעצמה. בשל השבתת קווי התקשורת באזור ומניעת גישה לכלי תקשורת, לא ניתן לאמת את גרסאות הצדדים.

נשיא המחוז, דברטסיון גברמיכאל, אישר כי כוחותיו הפציצו את בירת אריתריאה, ואמר כי כוחותיו נאבקים בימים האחרונים ב"16 חטיבות" של צבא אריתריאה, בכמה חזיתות לאורך הגבול.

מוקדם יותר אתמול איימו הכוחות השולטים בתיגראי לתקוף את אריתריאה, שנותרה עוינת אליהם בשל חלקם במלחמה ההרסנית עם אתיופיה, שנתיים אחרי הסכם השלום שסיים רשמית את המלחמה שנמשכה מ-1998 ועד שנת 2000. מחוז תיגראי כבר שיגר רקטות בסוף השבוע לעבר מחוזות אחרים במדינה, שעלולה לגלוש למלחמת אזרחים.

חברי מיליציית אמהרה, הנלחמים עם צבא אתיופיה במחוז תיגראי, בעיר גונדר, 8 בנובמבר 2020. EDUARDO SOTERAS, AFP, GettyImages
כוחות מיליציה מאמהרה הנלחמים לצד ממשלת אתיופיה בתיגראי/GettyImages, EDUARDO SOTERAS, AFP

מאז תחילת המבצע לפני 12 יום, שכולל תקיפות אוויריות של אתיופיה במחוז תיגראי, מאות לוחמים ואזרחים נהרגו משורות שני הצדדים. ביום שישי הזהיר האו"ם כי הלחימה עלולה לצאת מכלל שליטה וייתכן שבוצעו פשעי מלחמה, אחרי דיווח של ארגון זכויות האדם אמנסטי ולפיו בין עשרות למאות אזרחים נטבחו במצ'טות ובסכינים בתיגראי.

העימות עשוי להכתים את תדמיתו של ראש ממשלת אתיופיה אביי, שזכה בפרס נובל לשלום בשנה שעברה אחרי שחתם על הסכם השלום עם אריתריאה והעביר רפורמות כלכליות ודמוקרטיות.
אלפי אזרחים אתיופים נמלטו לסודאן השכנה בימים האחרונים, ויש חשש לערעור על היציבות במזרח אפריקה, אזור הרווי אלימות וסכסוכים.

מפת הלחימה באתיופיה. -, אתר רשמי
מפת הלחימה/אתר רשמי, -

ראש ממשלת אתיופיה מאשים את חזית התיגראי, השולטת במחוז ההררי שבו חיים כחמישה מיליון בני אדם, בבגידה ובטרור. הכוחות הפדרליים של אתיופיה טוענים כי המחוז הוא שהתקומם נגדם, אך מאז הם הצליחו להשתלט על חלקו המערבי.

השלטונות במחוז מאשימים את אביי ברדיפה שיטית של התיגרנים מאז שעלה לשלטון באפריל 2018, והם מכנים את המבצע הצבאי "פלישה". לתיגרנים היה חלק מרכזי בקואליציה הקודמת, אך הם נדחקו לשוליים מאז חילופי המשטר.

אביי, שמגיע מקרב הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באתיופיה, האורומו, אמר כי הפרלמנט מינה את מולו נגה, לשעבר סגן שר המדע וההשכלה הגבוהה, למנהיג החדש של תיגראי במקומו של גברמיכאל, שניצח בבחירות שהתקיימו בספטמר חרף הוראת הממשלה המרכזית לבטל אותה. לפי הביוגרפיה של מולו, הוא נולד במחוז תיגאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully