וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחימה באתיופיה מחריפה: מאות נהרגו, חיילים נמלטו לסודאן

עודכן לאחרונה: 10.11.2020 / 19:38

הסכסוך בן השבוע עולה מדרגה, אך ראש הממשלה אביי, שזכה בפרס נובל לשלום, מתעקש להמשיך בלחימה נגד מחוז תיגראי המורד. "הוא לא מקשיב לאף אחד", אמר גורם דיפלומטי. הצבא הודיע שכבש נמל תעופה במחוז. בסודאן דיווחו שחיילים אמהרים ברחו למדינה. אריתריאה הכחישה מעורבות

בווידאו: לחימה באתיופיה בין הממשל למחוז מורד/צילום: רויטרס

מאות בני אדם נהרגו מאז תחילת הלחימה במחוז תיגראי שבצפון אתיופיה לפני כשבוע, אך הממשלה בראשות אביי אחמד טוענת שהמדינה לא גולשת למלחמת אזרחים לאור החשש בקהילה הבינלאומית מפני ערעור היציבות בקרן אפריקה. היום (שלישי) דיווחה הטלוויזיה הממלכתית כי הצבא השתלט על נמל התעופה בעיר הומרה שבקצה הצפון-מערבי במדינה, סמוך לגבול עם סודאן, שאליה נמלטו אלפי אנשים בימים האחרונים.

בטלוויזיה הרשמית באתיופיה דווח עוד כי כוחות מקומיים של החזית העממית לשחרור תיגראי
נכנעו במהלך כיבוש נמל התעופה. עוד דווח כי הצבא השתלט גם על כביש המחבר בין העיר לבין הגבול הסודאני. במחוז תיגראי חיים כחמישה מיליון בני אדם, ולפי ההערכות, כ-250 אלף איש לוחמים בשורותיו. הם מצוידים היטב ובעלי ניסיון במלחמה מול אריתריאה בין 1998 ל-2000 ומלחמת האזרחים שהפילה את הרודן מנגיסטו הייל מריאם ב-1991.

באריתריאה, שבה התיגרים מהווים את הקבוצה האתנית הגדולה ביותר, עלו מאז פתיחת המבצע דיווחים על משלוח כוחות צבא מהמדינה למחוז המורד, אך הממשלה הכחישה אותם. "זה עימות פנימי ואנחנו לא חלק ממנו", אמר היום שר החוץ במדינה, אוסמן דלאח מוחמד. זאת אחרי האשמות מצד נשיא חבל תיגראי.

האיחוד האפריקני, ארגון הגג של מדינות אפריקה, קרא להפסקת אש במחוז. "יו"ר הארגון (מוסא פאקי מהמט) קורא לצדדים להפסיק את העוינות ביניהם, לכבד זכויות האדם ולהבטיח את ההגנה על אזרחים", נכתב בהודעת הארגון.

חברי מיליציות ממחוז אמהרה בדרך למחוז תיגראי, אתיופיה, 9 בנובמבר 2020. רויטרס
מאות נהרגו בשנים האחרונות בעימותים אתניים. לוחמים אמהרים בדרך לתיגראי/רויטרס

האלימות במחוז הצפוני הסורר הגובל באריתריאה ובסודאן מאיימת לערער על היציבות במדינה עם האוכלוסייה השנייה בגודלה באפריקה, שבה עשרות קבוצות אתניות יריבות, ומאות נהרגו בעימותים פנימיים מאז שאביי עלה לשלטון ב-2018.

כלי תקשורת בסודאן ותושבים דיווחו כי חיילים ותושבים אתיופים נמלטו למדינה בימים האחרונים, ומעברי הגבול עם מחוזות תיגראי ואמהרה נסגרו. בסוכנות הידיעות הרשמית של סודאן דווח כי החיילים האתיופים שנמלטו לשטח המדינה משתייכים לשבטים אמהרים. הרשויות המקומיות במחוז פועלות יחד עם הנציבות הסודאנית לפליטים להקים מחנה לעקורים האתיופים, ומועצת הביטחון וההגנה של סודאן דנה אתמול בהתפתחויות באתיופיה וקראה לכל הצדדים לחפש פתרון לסכסוך.

בממשלת אתיופיה אמרו היום כי אביי לא הודף את הקריאות הבינלאומיות להפסקת הלחימה נגד חזית השחרור הלאומית של תיגראי, השולטת במחוז. "ראש הממשלה לא הודף אף אחד. הוא מכיר ומעריך את הדאגות", אמרה הדוברת, בילן סיום, בתשובה לבקשה לתגובה על טענה של גורם דיפלומטי ולפיה הוא "לא מקשיב לאף אחד".

עם זאת, היא הדגישה: "אתיופיה היא מדינה ריבונית ובסופו של דבר היא מקבלת החלטות בהתאם לאינטרסים ארוכי-הטווח של המדינה ושל אזרחיה".

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מוסר הצהרה, 8 בנובמבר 2020. רויטרס
אחרי השלום, תור המלחמה. ראש ממשלת אתיופיה מוסר הצהרה, ראשון/רויטרס

אביי בן ה-44 הוא המנהיג הצעיר ביותר ביבשת והוא זכה בפרס נובל לשלום בשנה שעברה אחרי שהגיע להסכם שלום עם אריתריאה והעביר רפורמות דמוקרטיות במדינה שהייתה תחת שלטון אוטריטרי. ואולם, בשנה החולפת יריביו האשימו אותו בחזרה לטקטיקות דיכוי מהעבר עם החרפת המתיחות האתנית במדינה.

בשבוע שעבר, בלילה שבין שלישי לרביעי ובזמן שעיני העולם היו נשואות לבחירות בארצות הברית, הכריז ראש הממשלה על תחילתו של מבצע צבאי נגד השלטון בתיגראי, שפרש מהקואליציה השלטת לאחר עליית אביי לשלטון. אביי שייך לאורומו, הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באתיופיה שבמשך שנים התלוננה על דיכוי. התיגרנים היו בעלי תפקידים מרכזיים בממשלה ובצבא לפני עליית אביי, והם מאשימים אותו באפליה נגדם.

העילה לתחילת המבצע הייתה טענות למתקפה על בסיס של צבא אתיופיה, אך קשה לאמת את המתרחש בשטח בשל השבתת קווי התקשורת באזור. חיל האוויר האתיופי הפציץ יעדים ברחבי המחוז, שמחזיק בכוחות צבא חמושים היטב. בספטמבר ערכו בתיגארי בחירות מחוזיות, אך הממשלה הפדרלית של אתיופיה אמרה כי הן לא חוקיות ומאז התגבר החשש לעימות בין הצדדים.

מפת הלחימה באתיופיה. -, אתר רשמי
מפת הלחימה באתיופיה/אתר רשמי, -

עם זאת, אביי אמר כי החשש מפני כאוס לא מבוסס. "מבצע שלטון החוק שלנו נועד להבטיח את השלום והיציבות", אמר ראש ממשלת אתיופיה. האו"ם רוצה שאביי - קצין מודיעין לשעבר שנלחם לצד התיגרנים נגד אריתריאה - יפתח בדיאלוג.

גורמים דיפלומטיים אמרו כי אביי מתכוון להמשיך בקמפיין הצבאי, משום שהוא סבור שהוא יכול לנצח את הכוחות התיגרניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully