וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה לאחר ביקור נתניהו: סעודיה הוכנסה בהליך שקט לרשימת המדינות הירוקות

23.11.2020 / 23:27

מנכ"ל משרד הבריאות חתם על הצו המעודכן בהליך שקט וללא פרסום הודעה רשמית. למרות ששהה בממלכה לפני ההכרזה, רה"מ השתתף בישיבת סיעת הליכוד ולא נכנס לבידוד. לאחר מכן, נתניהו שוחח עם יורש העצר של בחריין, וגם היא נכנסה לרשימה

בווידאו: עימות בין נתניהו לגנץ על הקמת ועדת בדיקה בפרשת הצוללות/צילום: ערוץ כנסת

ערב הסעודית נכנסה היום (שני) בהליך שקט לרשימת המדינות הירוקות, יממה לאחר שנודע על ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו במדינה - כך נודע לוואלה! NEWS. מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי חתם על הצו המעודכן, ועותק שלו פורסם ברשומות ללא הודעה פומבית לתקשורת ולציבור מטעם משרדו. למרות ששהה בממלכה לפני ההכרזה, ראש הממשלה השתתף היום בישיבת סיעת הליכוד בכנסת ולא נכנס לבידוד.

בצו המעודכן הוכנסה גם בחריין לרשימת המדינות שהשבים מהן לא מחויבים בבידוד. נתניהו שוחח הערב עם יורש העצר וראש הממשלה של בחריין סלמאן בן חמד אל-חליפה ודן עמו בקידום היחסים בין המדינות.

לדברי גורמים במשרד הבריאות, "משרד החוץ ביקש ממשרד הבריאות לבחון אם סעודיה ירוקה ואם כן להכריז עליה ככזו. בדקו והתברר שלפי המדדים היא ירוקה ולכן היא הוכנסה לרשימה". מלשכת ראש הממשלה עדיין לא נמסרה תגובה.

ראש הממשלה נתניהו ביקר בנתב"ג, 17 באוגוסט 2020. פול, אתר רשמי
לא נכנס לבידוד - למרות שסעודיה לא הייתה ירוקה. נתניהו/אתר רשמי, פול

אתמול נודע כי נתניהו טס בחשאי לעיר ניאום בערב הסעודית וקיים פגישה משולשת עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו, בליווי של ראש המוסד יוסי כהן. נתניהו הגיע לניאום במטוסו של איש העסקים אודי אנג'ל. לפי נתוני אתרים למעקב אחרי טיסות, המטוס המריא מישראל לערב הסעודית בסביבות 20:00 אמש, טס ישירות לעיר שלחופי הים האדום והמריא חזרה ארצה לאחר חמש שעות.

בשעה שבה טס נתניהו הייתה אמורה להתקיים ישיבת קבינט הקורונה. במוצאי שבת הודיעה לשכת ראש הממשלה כי הישיבה תידחה ליום שני כיוון שהשרים זאב אלקין ויזהר שי לא סיימו להכין המלצות לשימוש באמצעים דיגיטליים לבלימת התחלואה. בכירים ישראלים אומרים כי היה מדובר בסיפור כיסוי לנסיעת נתניהו. כמו כן, גורם בכיר אמר כי נתניהו לא עדכן את שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי בטיסתו.

לפי בכיר בערב הסעודית, שצוטט בוול סטריט ג'ורנל בעילום שם, נתניהו ובן סלמאן דנו במהלך פגישתם החשאית בעניין איראן והנורמליזציה עם ישראל. הגורם הוסיף כי לא הושגו הסכמות בפגישה.

עוד בוואלה!

נתניהו טס בחשאי לערב הסעודית ונפגש עם בן סלמאן ופומפאו

לכתבה המלאה
הצו שחתם עליו מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי, ולפיו ערב הסעודית נמצאת ברשימת המדינות הירוקות, מהן אין חובת בידוד לשבים. זאת, יממה אחרי ביקור בנימין נתניהו בממלכה. 23 בנומבר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
הצו שעליו חתם מנכ"ל משרד הבריאות/אתר רשמי, אתר רשמי

שר החוץ של ערב הסעודית פייסל בן פרחאן הכחיש את הפגישה. ההודעה הסעודית היא איתות לכך שבריאד לא מרוצים מההדלפות בישראל על קיומה של הפגישה, או לכל הפחות מנסים להרחיק עצמם מהנושא כדי לבלום ביקורת מצד הפלסטינים או גורמים אחרים.

מנגד, נתניהו לא הכחיש את דבר קיומה של הפגישה. בפתח ישיבת סיעת הליכוד בכנסת הוא נשאל על כך ישירות על ידי יו"ר הקואליציה מיקי זוהר. בתגובה אמר נתניהו: "אני מעולם לא התייחסתי לדברים האלה, ואני לא מתכוון להתחיל לעשות זאת עכשיו. רק יכול להגיד שלאורך שנותיי כראש ממשלה לא חסכתי שום מאמץ כדי להרחיב את מעגל השלום. אני מקווה שהמעגל הזה יילך ויתרחב".

גנץ התייחס לדברים בפתח ישיבת סיעת כחול לבן בכנסת, והאשים כי נתניהו הדליף את קיומה של הפגישה. "הדלפת הטיסה החשאית של ראש הממשלה הינה צעד חסר אחריות", אמר גנץ. "לא כך אני נוהג. מעולם לא נהגתי כך ומעולם לא אנהג כך, ואני חושב שבהקשר הזה אזרחי ישראל צריכים להיות מוטרדים".

שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו במהלך פגישתו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלאמן בריאד 22 בנובמבר 2020. רויטרס
פומפאו ובן סלמאן בריאד, אתמול/רויטרס

המפגש החשאי בין המנהיגים מגיע ברקע הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן, והדיווחים על הסכמים עתידיים נוספים עם מדינות ערביות אחרות. האינטרסים המשותפים של ישראל וערב הסעודית נגזרים מראייה משותפת בסוגיות הקשורות לאויבת איראן.

במהלך השנים נוצרו בין שתי המדינות שיתופי פעולה בתחומים שונים, אך מרביתם נותרו חשאיים. בשנים האחרונות חלה תפנית ביחסים, כשיורש העצר בן סלמאן הצהיר כי הוא מכיר בזכות קיומה של ישראל. ואכן, לאחרונה ניתן לראות התחממות יחסית שבאה לידי ביטוי בתקשורת, באקדמיה, בכלכלה ואף בענייני ביטחון.

על אף הקשרים הקרובים מאחורי הקלעים, והדיווחים שלפיהם יורש העצר דוחף לכינון יחסים עם ישראל, באופן פומבי מסרבת הממלכה - שבה נמצאים המקומות הקדושים ביותר לאסלאם - לנורמליזציה ללא פתרון הסוגייה הפלסטינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully