וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל על הטנק שירה לעזה ללא אישור: "אי הבנה בין המפקדים ברשת הקשר"

עודכן לאחרונה: 22.11.2020 / 23:22

לפי דובר צה"ל, לאחר שיגור הרקטות לעבר אשקלון ניתנה פקודה לטנקים להתמקם בעמדות מול מטרות בגבול, שכנראה לא הובנה כראוי. בצבא הבהירו כי האירוע עדיין מתוחקר. גורם בצה"ל: "אם היו נהרגים פלסטינים, היינו נגררים לעימות". תחקיר היירוטים שכשלו: "לא נבעו מטעות אנוש"

בווידאו: בתגובה לירי הרקטה לעבר אשקלון, צה"ל תקף יעדי חמאס ברצועת עזה/מערכת וואלה! NEWS

דובר צה"ל מסר היום (ראשון) כי מתחקיר ראשוני עולה שהירי מהטנק לעבר עמדת חמאס ברצועת עזה ללא אישור נבע מאי הבנה בין המפקדים ברשת הקשר. על פי הודעת דובר צה"ל, לאחר שיגור הרקטה לעבר אשקלון אמש, "ניתנה פקודה לטנקים להתמקם בעמדות מול מטרות בגבול", שכלל הנראה לא הובנה כראוי. בצבא הבהירו כי "האירוע עודנו מתוחקר".

הרקטה ששוגרה אמש מהרצועה לשטח ישראל, התפוצצה במפעל באזור התעשייה הדרומי של אשקלון וגרמה לנזק. זמן קצר לאחר מכן, התקבלו כמה דיווחים על שמיעת ירי טנק לעבר השטח הפלסטיני, ונשמע פיצוץ עז בצפון רצועת עזה.

עשן מיתמר מעזה במהלך תקיפת צה"ל 21 בנובמבר 2020. רויטרס
עמדת חמאס שנפגעה כתוצאה מהירי, הלילה/רויטרס

בצה"ל הכחישו כל קשר לירי, והיו גורמי צבא שהעריכו שאולי מדובר באירוע פנים-פלסטיני. לאחר כחצי שעה, התקבל דיווח פלסטיני על תקיפה של עמדת חמאס בגבול, אך דובר צה"ל שוב הכחיש וטען כי לא בוצע ירי מטנק. אחרי חצות, חיל האוויר תקף 12 יעדי טרור של חמאס בתגובה לשיגור הרקטה לעבר אשקלון.

סמוך לשעה 01:00 התקבל מידע מגדוד 51 של חטיבת גולני כי טנק עלה לעמדת ירי כחלק מהעלאת רמת הכוננות. בגדוד דיווחו כי הטנק ירה על דעת עצמו פגז אחד לפחות לעבר עמדת חמאס - ופגע בה. האירוע הועבר למפקדת אוגדת עזה, שם נדהמו לגלות את הפרטים. קצינים בפיקוד הדרום אף הגדירו את האירוע "חמור מאוד".

מפעל באשקלון שנפגע מפגיעת רקטה 21 בנובמבר 2020. ללא, אתר רשמי
נזקי פגיעת הרקטה במפעל באשקלון, אמש/אתר רשמי, ללא

מפרטי התחקיר הראשוני שהגיע לידי וואלה! NEWS הבוקר, עולה כי מפקד הטנק הבין ברשת הקשר שביקשו ממנו להיכנס לעמדת ירי ולפגוע באחת המטרות. רק לאחר מכן הבין שלא התקבלה כזו פקודה.

"מדובר בפעולה שאסור שתקרה בשום תצורה. אם היו נהרגים פלסטינים כתוצאה מירי הטנק - היינו נגררים לתגובה של חמאס", מסר גורם בצה"ל. "זה מסוג הדברים שאנחנו קוראים להם אסקלציה. אי הבנה בשני הצדדים של הגבול, שיכולה להוביל לעימות".

תחקירי היירוטים האחרונים: "לא מדובר בטעות אנוש"

במהלך ביקור ביחידות ההגנה האווירית, הוצגו למפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין ממצאי תחקירי האירועים במסגרת נורו רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל - אמש לעבר אשקלון ובשבוע שעבר לעבר בת ים. מדובר צה"ל נמסר כי "ממצאי התחקיר מעלים כי בכל אירוע נמצאו מרכיבים טכניים ומבצעיים שונים שהשפיעו על כך שלא בוצע היירוט, אך לא מדובר בטעות אנוש או בתקלה במערכות הגילוי וההתרעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully