וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהוד ברק וקציני צבא מכהנים: הבכירים שיעידו בוועדה לפרשת הצוללות

22.11.2020 / 22:12

ועדת הבדיקה שעל הקמתה הכריז גנץ צפויה לבקש מאישים בכירים להעיד בפניה. הראשונים שיזומנו הם עובדי מנהל הרכש במשרד הביטחון, וגורמים מעריכים שהבאים בתור יהיו בין היתר עמוס גלעד, דן הראל וקצינים בשירות. מקורבי השר: העדיף להקים ועדת חקירה ממלכתית, אך לא הצליח

בווידאו: גנץ החליט להקים ועדת בדיקה ממלכתית לפרשת הצוללות/צילום: טל עוז, משרד הביטחון

מערכת הביטחון כבר נערכת להקמת ועדת הבדיקה הממשלתית לפרשת הצוללות, שעל הקמתה הודיע היום (ראשון) השר בני גנץ. השלב הראשון, של מתן כתב המינוי והסמכת חברי הוועדה לבדיקת הנושא, כבר בוצע היום על ידי גנץ. השלב הבא יהיה העברת סיווג ביטחוני לחברי הוועדה, שלאחריו הם יוכלו להיחשף לכלל החומרים שיבקשו ללמוד, גם אלו המכילים פרטים סודיים.

לאחר שחברי הוועדה יקבלו את כלל החומרים הרלוונטיים לבדיקה, הם ילמדו את החומר ויחליטו את מי לזמן למתן עדות. לפי ההערכות, הראשונים לתת עדות יהיו גורמי מנהל הרכש במשרד הביטחון, ולאחר מכן אישים שמילאו תפקידים בכירים בתקופה המיוחסת לפרשת הצוללות - 2017-2009.

הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות וכלי השיט ומינוי השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב לעמוד בראשות הוועדה 22 בנובמבר 2020. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
גנץ וחברי הוועדה, היום/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

הנושאים שתבחן ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות:

  • הפרוצדורה בהליכי הרכש של ספינת המגן סער 6 והצוללות
  • ממשקי העבודה בין כל הגורמים העוסקים ברכש (מערכת הביטחון, משרד רה"מ והמל"ל)
  • תחומי האחריות של צה"ל בהליכי הרכש של מערכת הביטחון
  • מעמדם של מתווכים בעסקאות רכש וייצוא של מערכת הביטחון

לפי גורמי ביטחון, חברי הוועדה צפויים לזמן קצינים בשירות פעיל וקצינים בכירים לשעבר, כמו גם גורמים במשרד הביטחון ונושאי משרות בהווה או בעבר בשירות המדינה. בין הבכירים שמסתמן כי יזומנו להעיד: שר הביטחון לשעבר אהוד ברק, ראש האגף המדיני-ביטחוני לשעבר במשרד הביטחון עמוס גלעד ומנכ"ל משרד הביטחון לשעבר דן הראל.

ועדת הבדיקה הוקמה על פי חוק הממשלה. המשמעות היא שללא אישור הממשלה, לא יהיו לה סמכויות של ועדת חקירה ממשלתית - כלומר, סמכות לחייב עדים להופיע בפני הוועדה או למסור מסמכים, ולהטיל עליהם סנקציות במידה ולא יעשו כן.

אהוד ברק, במהלך נאומו עם פעילי ישראל דמוקרטית ומפלגת העבודה 24 ביולי 2019. ראובן קסטרו
צפוי להיות מזומן למתן עדות בפרשת הצוללות. ברק/ראובן קסטרו

בסביבתו של גנץ הבהירו כי השר היה מעדיף שתקום ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות, על מנת לחשוף את האמת בנוגע לרכש כלי השיט. עם זאת, משום שלא הצליח להוציא זאת לפועל, החליט על הקמת ועדת הבדיקה כברירת מחדל.

לגנץ הייתה גם האפשרות להקים גם לפי חוק השיפוט הצבאי. ועדה כזו עלולה הייתה להיות מוגבלת יותר בהיקף הבדיקה שלה, שכן היא יכולה לבדוק רק מה שמוגדר "עניין הנוגע לצבא". עם זאת, היו לה סמכויות לחייב עדים להופיע בפניה.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מודיע על כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראובן קסטרו
הבהיר כי להליך הפלילי יש קדימות על פני הוועדה. מנדלבליט/ראובן קסטרו

אם יימצא חשד לפלילים, על הוועדה להביא את הנושא לידיעת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שהוא בעל הסמכות להחליט בסוגיה. בנוסף, ממצאי הוועדות לא יכולים לשמש ראיה בהליך פלילי.

באופן כללי, להליך הפלילי יש קדימות על פני הוועדה. גנץ הבהיר זאת בעצמו בכתב המינוי, וגם מנדלבליט אמר זאת היום. היועץ המשטי לממשלה גם הודיע כי בכוונתו לגבש הנחיות משפטיות בנוגע לתחומי עבודתה של הוועדה, כדי לוודא שזו לא "תפלוש" לתחומים שבהם עוסק ההליך הפלילי.

מעבר להיבט הפלילי, בסביבתו הקרובה של שר הביטחון מקווים כי הוועדה תוביל לשינוי. הציפייה היא שבעקבות מסקנותיה, ייקבעו כללים חדשים שיידרשו מכלל המעורבים, בהם משרד ראש הממשלה והמל"ל, להגביר את הפיקוח ולחדד את הנהלים בעסקאות רכש גדולות כמו אלו של הצוללות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully