וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקדוניה הצפונית שינתה את שמה כדי לרצות את יוון. ואז הגיעה בולגריה

המדינה הבלקנית הקטנה הסכימה להבדיל את שמה מזה של מחוז ביוון, שמנעה במשך עשרות שנים את הצטרפותה לאיחוד ונאט"ו. ואולם, עתה בסופיה דורשים ממנה להודות ששפתה וסמליה הם בולגריים במקור, והטילה וטו על שיחות ההצטרפות. "זה מרגיש שאנחנו שוב באותו מסלול"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

מקדוניה הצפונית שינתה בשנה שעברה את שם המדינה כדי לשים קץ לסכסוך ממושך עם יוון, שמנע ממנה להצטרף לאיחוד האירופי, אולם עכשיו צץ מכשול חדש - בולגריה. סופיה רוצה ששכנתה הקטנה תכיר במה שהיא מגדירה "השורשים הבולגריים" של שפתה, עמה וההיסטוריה שלה, ובשבוע שעבר היא השתמשה בזכות הווטו שלה כדי לעצור את השיחות על הצטרפותה לגוש.

המדינה הענייה, שבה חיים שני מיליון בני אדם, עברה דרך דומה כשיוון עצרה את השיחות בדרישה שהיא תשנה את שמה הקודם, מקדוניה, שלטענתה העיד על תביעות טריטוריאליות והיסטוריות ביוון, שבה יש מחוז עם שם דומה כחלק ממורשתו של אלכסנדר מוקדון.

כדי להתגבר על ההתנגדות היוונית להצטרפותה של מקדוניה לאיחוד האירופי ונאט"ו, ראש ממשלת מקדוניה, זורן זאאב, גיבש הסכם עם אתונה ב-2018 ולפיו יתווסף "הצפונית" לשמה כדי להבדילה מהמחוז היווני. המהלך לא היה פופולרי, אך עבר תוך אמונה שסקופיה תוכל להרוויח מכך.

עם זאת, עוד ועוד עיכובים עלו בדרך, החל מהתנגדות ראשונית בקרב מדינות האיחוד, כמו צרפת, להרחבת הגוש ועד למשבר הנוכחי עם בולגריה, ששוב עוסק בהיסטוריה ובמורשת.

הפגנה בסקופיה, מקדוניה הצפונית, נגד שינוי שם המדינה, 30 באוגוסט 2020. AP
הפגנה בסקופיה, מקדוניה הצפונית, נגד שינוי שם המדינה/AP

בולגריה, שהצטרפה לאיחוד האירופי ב-2007, הייתה המדינה הראשונה שהכירה במקדוניה אחרי שהתפצלה מיוגוסלביה המתפוררת ב-1991. על כך כינה אותה זאאב "החברה הגדולה ביותר שלנו", אך ההיסטוריה המשותפת של שתי השכנות היא עתה מקור לעימות. בולגריה טוענת שהזהות המקדונית היא מלאכותית, ולמעשה העם והשפה שלה הם בולגריים. היא מתנגדת להגדרה "שפה מקדונית" וטוענת שזה ניב בולגרי.

מרבית המחלוקת נובעת מכך שהאזור היה במשך שנים תחת שלטון עות'מאני, שאחריו קמו מדינות לאום חדשות תוך שינויי גבולות במלחמות של המאה ה-20.

בולגריה מאשימה את מקדוניה הצפונית בגניבת ההיסטוריה שלה, והיא במיוחד זועמת על חוסר ההתקדמות בעבודתה של ועדה משותפת שאמורה להסכים על נרטיב משותף שיילמד בספרי ההיסטוריה. זאאב אמר כי הוא מאמין שיש להשאיר זאת ל"היסטוריונים", אך אמר כי חשוב להדגיש את ההסכמות שגיבשה הוועדה בנושאים מסוימים.

הוא אמר כי המהלך של בולגריה מנוגד לערכי האיחוד האירופי וגורם ל"מרירות רבה" בארצו. לדבריו, כל הטלת ספק בזהות המקדונית היא "קו אדום". בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית אמר כי "זאת סוגייה של הגדרה עצמית", שהיא בלבו של הפרויקט האירופי. "זה האבסורד שבכל הבעיה".

מפת מקדוניה, בולגריה, יוון. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
מפת אזור הבלקן/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

זאאב תיאר את הווטו הבולגרי כ"הפתעה לא נעימה". "זעם רב נוצר בשני הצדדים, בין עמים אחים שחיים מעבר לשני צדי הגבול", אמר ראש ממשלת מקדוניה הצפונית. "הראנו עד כמה אנחנו מאמינים בערכים האירופיים, ועכשיו, כשאירופה הייתה אמורה להראות לנו את הערכים האירופיים שלה - הם לא כאן", אמר זאאב בהתייחסו לשינוי השם.

למרות הכול, הוא התעקש כי הוא מאמין שעדיין ניתן להגיע לפריצת דרך. "אני מאמין גדול בערכים האירופיים, ייתכן שיותר מאשר חלק מחברי האיחוד האירופי בעצמם", אמר זאאב.

"לחגוג את הדברים שמאחדים בינינו"

רבים במקדוניה מותשים מהעיסוק במחלוקת היסטוריות במקום להתמקד בעתיד. "זה מרגיש שאנחנו שוב באותו מסלול", אמר בייאוש בוז'אן דימבסקי, יועץ בן 30 מהבירה סקופיה. "במאה ה-21, שבה הגלובליזציה היא המנוע המרכזי, אנחנו דנים באיזו מדינה החלה שפה או ההיסטוריה, במקום לחגוג את הדברים שמאחדים בינינו".

ועדת המומחים משתי המדינות נתקעה בשנה שעברה סביב תכני הלימוד בספרי ההיסטוריה בכיתות ז', סביב הגיבור גוצה דלצ'ב מהתקופה העות'מאנית. הוא נולד במה שהיום הוא חלק מיוון, כשהמחוז היה תחת שלטון הטורקים, ועלה לגדולה בתור מנהיג מהפכני שנאבק בעות'מאנים עם תחילת המאה ה-20. הן בבולגריה והן במקדוניה הצפונית רואים בו כגיבור שלהם, וערים, פסלים ומוסדות חינוך קרויים על שמו.

פסלו של גוצה דלצ'ב בפארק בסקופיה, מקדוניה הצפונית, 13 בנובמבר 2020. Robert ATANASOVSKI / AFP, GettyImages
הקרב על הנרטיב. פסל של הגיבור גוצה דלצ'ב בסקופיה/GettyImages, Robert ATANASOVSKI / AFP

בעיר בדרום-מערב בולגריה, הקרויה בשם זה, אף אחד לא מטיל ספק בשורשיו של הגיבור. "האנשים כאן בטוחים - גוצה דלצ'ב הוא דמות היסטורית בולגרית", אמרה אלקה בוז'יקובה, מנהלת תיכון מקומית.

מעבר לגבול, בכנסיה בסקופיה שבה קבורים שרידיו של דלצ'ב, התפיסה היא הפוכה. "אני יכול לומר את מה שכל מקדוני היה אומר. כמובן שגוצה דלצ'ב הוא שלנו", אמר תושב סקופיה, שסירב למסור את שמו.

גרמניה ניסתה לתווך בימים האחרונים בין המדינות כדי למנוע מבולגריה להטיל וטו, אך היא לא הצליחה בכך. כמה מומחים ממדינות באזור יצאו נגד הוועדה המשותפת של בולגריה ומקדוניה הצפונית, משום שהם מתנגדים למחשבה שניתן לגבש סיפור אחד בלבד על העבר.

מומחים מאשימים את סופיה בנקיטת טקטיקה מוכרת ביותר באזור הבלקן: ליבוי סכסוכים היסטוריים אמוציונליים כדי לזכות בנקודות לקראת הבחירות, שייערכו בבולגריה בשנה הבאה. בנוסף לכך, סקופיה נמצאת בעמדת לחץ בשל רצונה להתקבל לאיחוד האירופי.

"כל אומה עוברת תהליך בנייה, אפילו 'מלאכותית' במלוא מובן המילה", כתבו שורת היסטוריונים במכתב פתוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully