וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הסכמי הנורמליזציה לקווי 67': המשמעות של כהונת ביידן עבור ישראל

19.11.2020 / 20:39

נשיא ארה"ב הנבחר יושבע לתפקידו ב-20 בינואר ויביא עמו מדיניות חדשה כלפי המזרח התיכון. כיצד יתייחס להתנחלויות ולתכנית הסיפוח, איך יקדם את ההסכמים עם מדינות ערביות, האם יחזור להסכם הגרעין עם איראן ומהן נקודות המחלוקת הצפויות עם נתניהו?

בווידאו: ברק רביד עם כל מה שישראל צריכה לדעת לקראת כהונת ביידן/מערכת וואלה! NEWS

כהונתו של ג'ו ביידן כנשיא ארצות הברית תחל רשמית ב-20 בינואר ותביא עמה בשורות חדשות לישראל. הנשיא הנבחר צפוי לנקוט מדיניות שונה משל קודמו במזרח התיכון, ובפני ראש הממשלה בנימין נתניהו יעמוד האתגר לבנות מערכת יחסים תקינה ולנווט בתוך מחלוקות בלתי נמנעות.

איך יתייחס להסכם הגרעין עם איראן ממנו ארצות הברית פרשה, האם יקדם את המהלך שהחל ממשל טראמפ לנורמליזציה עם מדינות ערביות, כיצד יפעל בסוגיה הפלסטינית ומהן נקודות העימות הפוטנציאליות מול נתניהו? מה שצריך לדעת על המשמעות של כהונת ביידן.

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו במעון ראש הממשלה. רויטרס, רויטרס
מחלוקות בלתי נמנעות. נתניהו וביידן/רויטרס, רויטרס

הסוגיה הפלסטינית

לביידן אין אשליות לגבי הסיכוי להגיע להסכם בין ישראל לפלסטינים - אבל הוא מתכוון לגלגל לאחור את רוב ההחלטות של הנשיא המכהן דונלד טראמפ. ביידן צפוי להסיר את תכנית טראמפ מסדר היום ולהתנגד בחריפות לסיפוח. כמו כן, הוא יחדש את הסיוע לרשות הפלסטינית ולאונר"א.

ממשל ביידן עתיד לפתוח את משרד אש"ף בוושינגטון ואת הקונסוליה האמריקנית בירושלים. הנשיא החדש יביע התנגדות לבנייה בהתנחלויות ויתמוך פומבית בהקמת מדינה פלסטינית על בסיס קווי 67' עם חילופי שטחים.

ביידן לא רוצה עימות עם ישראל בנושא הפלסטיני. אם ישראל תגיע עמו להבנות בעניין ההתנחלויות, לא תנקוט בצעדים חד-צדדיים ותבצע צעדים בוני אמון כלפי הפלסטינים - ניתן יהיה לפרק את המוקש הזה. אם לא - הסוגיה הפלסטינית עלולה לחזור ולהעיב על היחסים.

הנורמליזציה עם מדינות ערביות

בנושא אחד יש זהות אינטרסים בין ממשלת ישראל לממשל החדש. בשני הצדדים רוצים להמשיך את תהליך הנורמליזציה מול מדינות ערב שהתחיל בכהונת טראמפ. כאן יש הזדמנות גדולה לשיתוף פעולה שיועיל גם למדינות ערביות שחוששות מעימות עם הנשיא החדש - ובראשן ערב הסעודית.

פגישת סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה. 9 במרץ 2016.. וואפא, מערכת וואלה! NEWS
יסיר את תכנית טראמפ מסדר היום ויתנגד בחריפות לסיפוח. ביידן ואבו מאזן/מערכת וואלה! NEWS, וואפא

ההסכם עם איראן

ביידן רוצה לנסות ולחזור להסכם הגרעין. נתניהו, שנלחם בנשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה בעניין ההסכם ועודד את הנשיא היוצא דונלד טראמפ לפרוש ממנו, ינסה לשכנע את ביידן לא לעשות זאת - או לפחות להציב לאיראנים תנאים קשוחים ככל האפשר.

המשימה של נתניהו תהיה למצוא דרך להשפיע מבפנים על ההסכם החדש ולהיות חלק מהפתרון. אם יחזור על טעויות העבר - הוא יהפוך לחלק מהבעיה, יהיה שוב לא רלוונטי ויוכל רק לצעוק מבחוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully