וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל טראמפ אישר לסמן מוצרים מההתנחלויות כ"תוצרת ישראל"

מחלקת המדינה הכריזה על המדיניות החדשה בזמן ביקור פומפאו בפסגות, ביקור ראשון של שר חוץ אמריקני בהתנחלות אי-פעם. עם זאת, ייתכן שאין זה בסמכותה בכלל. הפלסטינים, שרק חידשו את היחסים עם ישראל לקראת ממשל ביידן, גינו את הנשיא היוצא: "תקדים לא חוקי נוסף"

בווידאו: פומפאו מבטיח לנתניהו שארה"ב תסווג ארגוני BDS כאנטישמיים/צילום: לע"מ

ממשל טראמפ החליט היום (חמישי) לשנות את מדיניות סימון המוצרים לגבי מוצרים מההתנחלויות ולאפשר לסמן אותם כ"תוצרת ישראל". המדיניות החדשה פורסמה על ידי מחלקת המדינה האמריקנית במהלך ביקורו של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ביקב פסגות בגדה המערבית. למרות הודעת פומפאו, לא ברור אם מהלך כזה הוא בכלל בסמכות משרד החוץ האמריקני, או בכלל של המשרד להגנת המולדת, שרשות המכס כפופה אליו.

הביקור של פומפאו ביקב פסגות שבאזור התעשייה "שער בנימין", לא רחוק מרמאללה, הפך לביקור הראשון אי-פעם של שר חוץ אמריקני בהתנחלויות הישראליות בגדה המערבית, והוא הגורם האמריקני הבכיר ביותר שמגיע לאזור. על הביקור פורסם בפעם הראשונה בוואלה! NEWS. פומפאו, שהכריז מוקדם יותר היום כי וושינגטון תראה בארגוני ה-BDS אנטישמיים, צפוי לבקר גם ברמת הגולן, שבה הכיר ממשל טראמפ כתחת ריבונות ישראל.

במשרד החוץ האמריקני הגדירו את הביקור של פומפאו ביקב כ"ביקור פרטי", ואף גורם ישראלי רשמי לא ליווה אותו במהלך הביקור. גם ראשי מועצות מההתנחלויות, שהיו אמורים להיפגש עם פומפאו במהלך הביקור ביקב, לא הגיעו בסופו של דבר.

הפלסטינים, שאך חידשו את היחסים עם ישראל על רקע ניצחונו של ג'ו ביידן, גינו את ההחלטה של הממשל היוצא. בכירת אש"ף חנן עשרוואי אמרה כי פומפאו מנצל את השבועות האחרונים של טראמפ כדי "לקבוע תקדים לא חוקי נוסף, להפר את החוק הבינלאומי ואף ייתכן שכדי לקדם את שאיפותיו הפוליטיות שלו בעתיד".

שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו במהלך הצהרה משותפת עם רה"מ, נתניהו בירושלים 19 בנובמבר 2020. AP
ביקור היסטורי בגדה המערבית. פומפאו, היום/AP

רוב הקהילה הבינלאומית רואה בהתנחלויות כבלתי חוקיות לפי הדין הבינלאומי, ואינן מכירות בהן כחלק מישראל. החוק הישראלי גם הוא אינו חל על ההתנחלויות. עם זאת, ממשל טראמפ ביצע כמה צעדים בארבע השנים האחרונות שנועדו לתת לגיטימציה להתנחלויות ולטשטש את ההבחנה בינן לבין ישראל.

כל הממשלים האמריקנים מאז 1967 התייחסו לגדה המערבית ולרמת הגולן כשטחים כבושים, וטענו כי ההתנחלויות אינן לגיטימיות. ב-1995, אחרי החתימה על הסכמי אוסלו והקמת הרשות הפלסטינית, ממשל קלינטון פרסם הנחיות שקבעו כי יש לסמן מוצרים מההתנחלויות כ"תוצרת הגדה המערבית".

ההנחיות מעולם לא נאכפו, אולם ב-2016 ממשל אובמה רענן את ההנחיות והזהיר כי סימון מוצרים מההתנחלויות כ"תוצרת ישראל" עלול לגרור קנס. באותה תקופה המהלך של ממשל אובמה היה נראה כאיתות מדיני לממשלת ישראל בכל הנוגע להרחבת ההתנחלויות.

מפגינים פלסטינים נערכים לשגר בלונים במחאה על ביקורו של שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו בהתנחלות פסגות 18 בנובמבר 2020. רויטרס
פלסטינים מפגינים בסמוך לפסגות לקראת הביקור של פומפאו, אתמול/רויטרס

בהודעתו של פומפאו נמסר כי לפי ההנחיות החדשות כל היצרנים באזורים בהם חלה סמכות של הרשויות הישראליות - בעיקר שטח C בגדה המערבית בו יש לישראל שליטה ביטחונית ואזרחית מלאה - יהיו מחוייבים לסמן מוצרים כ"תוצרת ישראל" כאשר הם מייצאים לארצות הברית.

"הגישה הזו מכירה בכך שיצרנים בשטח C פועלים בתוך המסגרת המנהלתית והכלכלית של ישראל ויש להתייחס לתוצרת שלהם בהתאם", נמסר בהודעת פומפאו. בהודעה לא עשה פומפאו הבחנה בין יצרנים פלסטינים או ישראלים בשטח C.

פומפאו אמר כי לפי ההנחיות יצרנים שנמצאים בשטחי הרשות הפלסטינית - בשטח A או בשטח B - יצטרכו לסמן את מוצרים כ"תוצרת הגדה המערבית" כאשר הם מייצאים לארצות הברית, ואילו יצרנים שנמצאים ברצועת עזה יצטרכו לסמן את מוצריהם ב"תוצרת עזה". פומפאו הדגיש כי וושינגטון לא תתייחס יותר אל הגדה המערבית ואל רצועת עזה כאותה יחידת שטח, ולא תאפשר לסמן מוצרים תחת "תוצרת הגדה המערבית/עזה".

הרפובליקנים לוחצים

הלילה פורסם כי קבוצה של סנאטורים מהמפלגה הרפובליקנית שיגרו השבוע מכתב לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ובו ביקשו ממנו לפרסם לפני השבעתו של ביידן ב-20 בינואר צו נשיאותי שמאפשר לסמן מוצרים מההתנחלויות בגדה המערבית כ"תוצרת ישראל". המכתב הועבר ליעדו בזמן ביקורו של פומפאו בישראל.

על המכתב חתמו הסנאטורים טום קוטון, טד קרוז, מרקו רוביו וקלי לופלר. הם שיגרו את המכתב גם לשר החוץ מייק פומפאו, שר האוצר סטיב מנוצ'ין וממלא מקום השר להגנת המולדת צ'אד וולף - ששירות המכס האמריקני שאחראי על סימון מוצרים כפוף אליו.

ארבעת הסנאטורים הזהירו במכתבם כי ממשל בהובלתו של ביידן עלול לנקוט מחדש במדיניות של הבחנה בין ישראל לבין ההתנחלויות בגדה המערבית. הם כתבו שאם זה יקרה, המוצרים מההתנחלויות יהפכו למטרה מרכזית לחרמות של תנועת ה-BDS.

הסנאטורים טענו במכתב לטראמפ כי חברים מרכזיים במפלגה הדמוקרטית תומכים בתנועת ה-BDS ומחפשים דרכים לגרום נזק כלכלי לישראל. "הממשל שלך צריך לבטל את ההנחיות הללו מתקופת קלינטון", הם כתבו לטראמפ. "החלטה כזו תהווה תמיכה בישראל ומהלומה לאנטישמים ולתנועת ה-BDS".

המהלך יציב מכשול נוסף בפני ביידן, שצפוי לנסות לגלגל לאחור חלק גדול מההחלטות של טראמפ בנושא הישראלי-פלסטיני, ובמיוחד בסוגיית ההתנחלויות בגדה המערבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully