וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פומפאו: הממשל יתייחס לארגוני ה-BDS כארגוני שנאה שמפיצים אנטישמיות

עודכן לאחרונה: 22.11.2020 / 11:33

נתניהו הודה לשר החוץ האמריקני, לאחר שהשניים נועדו בירושלים: "לישראל אין חברה טובה יותר בעולם מארה"ב". בהמשך היום צפוי פומפאו להגיע לפסגות, שם יערוך את הביקור הראשון אי פעם של שר חוץ אמריקני בהתנחלות ישראלית בגדה

בווידאו: פומפאו מבטיח לנתניהו שארה"ב תסווג ארגוני BDS כאנטישמיים/צילום: לע"מ

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר היום (חמישי) כי משרד החוץ האמריקני יתייחס לארגוני BDS כארגוני שנאה המפיצים אנטישמיות, והדגיש כי ארצות הברית תמשוך את תמיכתה מכל הארגונים שמקדמים BDS, תנועה שהוא השווה לסרטן. פומפאו אמר את הדברים בתום פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הבוקר בירושלים.

"הסתכלנו על העיר העתיקה היום. השלום והשגשוג המוגבר שהשגנו ביחד זה היסטורי, ועליך להיות גאה. גם הנשיא טראמפ גאה בעבודה שעשינו יחד", אמר פומפאו לנתניהו. "אני גאה בהסכמי אברהם ובטוח שיהיו נוספים, ושזה יימשך כי אנשים הדורשים שלום בכל האזור מבינים שישראל היא שותפה מעולה בכל הנושאים. אני סמוך ובטוח שהנהירה לשלום תמשיך".

פומפאו נמצא בישראל לביקור בן שלושה ימים שהחל אתמול, שמציין את ההחלטות המדיניות המרכזיות שממשל טראמפ קיבל בנושא ישראל במהלך כהונתו. בהמשך היום הוא צפוי לבקר בהתנחלות פסגות, במה שיהיה הביקור הראשון אי פעם של שר חוץ אמריקני בהתנחלות ישראלית בגדה.

ההצהרות המשותפות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ושר החוץ של בחריין עבד אללטיף בן ראשד אלזיאני במשרד רה"מ בירושלים 18 בנובמבר 2020. עמוס בן גרשום לע"מ, אתר רשמי
פומפאו ונתניהו/אתר רשמי, עמוס בן גרשום לע"מ

נתניהו הודה לפומפאו על הסיוע לישראל במהלך כהונתו. "הרגע הייתה לנו פגישה אינטימית ויצרנית", אמר נתניהו, "נתתי לך תנ"ך במתנה ואמרתי שלעם הספר לא היה חבר טוב יותר, ואני רוצה להביע הערכה גם לידידות האישית בינינו וכל מה שנתלווה אליה".

"מייק ואני עבדנו ביחד צמוד בארבע השנים האחרונות, כשהיית ראש ה-CIA ומזכיר המדינה. ראית מעדות ראשונה שלארצות הברית אין חברה טובה יותר ממדינת ישראל, אבל גם עבדת קשה כדי להוכיח שלישראל אין חברה טובה יותר בעולם מארצות הברית. תחת הנשיא טראמפ והצוות הנהדר שלו הברית בין ישראל וארצות הברית הגיעה לשיאים חסרי תקדים. ישראל מוקירה תודה עמוקה לכל מה שהנשיא טראמפ וצוותו עשו כדי לחזק את ישראל", הוסיף נתניהו, "כשהיית ב-CIA שיתוף הפעולה המודיעיני היה חזק יותר. כשהיית במחלקת המדינה נציגיך הגנו על ישראל בכל פוגרום בינלאומי, ואני רוצה להודות לך על מעורבותך האישית בכל הנ"ל".

ביקור היסטורי, ומעורר מחלוקת

עבור פומפאו זהו ביקור בעל משמעות פוליטית פנים-אמריקנית לאור האפשרות שירצה לרוץ בעתיד לנשיאות ארצות הברית. אתמול השתתפו פומפאו ונתניהו במפגש משולש יחד עם שר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף א-זיאני. לאחר פגישתם היום, הוא צפוי לבקר ביקב הממוקם בהתנחלות פסגות בגדה המערבית, במה שצפוי להיות הביקור הראשון אי פעם של שר חוץ אמריקני בהתנחלות ישראלית בגדה.

ברשות הפלסטינית נמתחה ביקורת חריפה על הצעד. ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתיה אמר על הביקור, שנחשף בוואלה! NEWS, כי הפלסטינים "מגנים את ביקורו המתוכנן של פומפאו בהתנחלות פסגות הבלתי חוקית שהוקמה על אדמות של תושבי אל-בירה. זה תקדים מסוכן שמכשיר את ההתנחלויות ומהווה מכה לחוק הבינלאומי ולהחלטות האו"ם".

אחד המשקיעים המרכזיים של יקב פסגות הוא איש העסקים היהודי-אמריקני ממיאמי סיימון פאליק - הבעלים של חברת "דיוטי פרי אמריקה". פאליק הוא תורם של כמה פוליטיקאים במפלגה הרפובליקנית וגם של נתניהו.

לצד הביקור בהתנחלות פסגות צפוי פומפאו לבקר גם ברמת הגולן ולהיות שר החוץ האמריקני הראשון שמגיע לשם. במארס 2019 זמן קצר לפני הבחירות לכנסת הכיר נשיא ארצות הברית בריבונות ישראל ברמת הגולן. לאות הוקרה החליטה ממשלת ישראל להקים יישוב חדש בגולן בשם "רמת טראמפ".

פומפאו עמד מאחורי ההחלטה לשנות את העמדה המשפטית של משרד החוץ האמריקני בעניין ההתנחלויות. בנובמבר 2019 הודיע פומפאו כי הוא מבטל את חוות הדעת של היועץ המשפטי של משרד החוץ האמריקני מ-1978 שקבעה כי ההתנחלויות "אינן עולות בקנה אחד עם החוק הבינלאומי".

שר החוץ האמריקני אמר אז כי העמדה האמריקנית החדשה הינה שההתנחלויות "אינן בהכרח" בלתי חוקיות לפי הדין הבינלאומי. הוא הוסיף עם זאת כי ממשל טראמפ אינו נוקט עמדה לגבי ריבונותה של ישראל על הגדה המערבית וכי ההחלטה הסופית בנושא זה צריכה להתקבל במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

פומפאו פרסם את החלטתו שבוע אחרי פסיקת בית הדין של האיחוד האירופי לפיה על כל המדינות החברות באיחוד האירופי לסמן באופן ברור מוצרים שיוצרו בהתנחלויות. פסק הדין ניתן בעקבות ערעור של היקב בהתנחלות פסגות על פסיקה דומה של בית משפט בצרפת שנה קודם לכן. לאחר החלטת פומפאו, הודיע הבעלים של היקב יעקב ברג כי הוא קורא לסדרה חדשה של יין על שמו של שר החוץ האמריקני ואף שלח לו בקבוקי יין לאות הערכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully