וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה למטענים: צה"ל תקף סוללות טילים ומגורי בכירים איראנים בסוריה

עודכן לאחרונה: 18.11.2020 / 19:01

צה"ל הודיע כי מטוסי קרב הפציצו 8 יעדים באזור דמשק, בהם מפקדה ראשית, מבנה מגורים של כוח קודס האיראני וסוללות טילי קרקע-אוויר. "המשטר הסורי מאפשר לאיראן להעמיק את ההתבססות בגבול", נמסר. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, נהרגו עשרה בתקיפות, בהם 5 איראנים

בווידאו: פעילות כוח צה"ל לאיתור זירת מטענים בדרום רמת הגולן/צילום: דו"צ

צה"ל תקף הלילה (רביעי) מטרות בסוריה השייכות לכוח קודס האיראני ולצבא המדינה, זאת בתגובה לחשיפת זירת המטענים בסמוך לגבול. בין שמונת היעדים של חיל האוויר היו מגורי בכירים ומפקדה ראשית של הכוחות האיראניים באזור דמשק, וכן סוללות טילי קרקע-אוויר. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, נהרגו עשרה אנשים בתקיפות, בהם חמישה איראנים ואזרחים זרחים אחרים. בסוכנות הידיעות הרשמית הסורית דווח על שלושה חיילים הרוגים.

דובר צה"ל תת-אלוף הדי זילברמן אמר כי המטרות שהותקפו נחלקות לשני סוגים - יעדי צבא סוריה ויעדי כוח קודס האיראני. "תקפנו מחנה צבאי איראני שמשמש מפקדה ראשית של הכוחות האיראניים במרחב דמשק והוא נמצא בסמוך לשדה התעופה. בנוסף תקפנו אתר צבאי מאובטח וחשאי שמשמש למגורי בכירי כוח קודס בסוריה בסמוך לדמשק", מסר. זילברמן הוסיף כי מלבד שני האתרים הותקפו שש מטרות נוספות בהן מחסנים, מפקדות, מתחמים צבאיים ורכב שיגור טילי קרקע-אוויר.

"בסביבות השעה 03:11, ישראל ביצעה תקיפה אווירית מכיון רמת הגולן על המחוז הדרומי", דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית במדינה, סאנ"א, לפי גורם צבאי. לדבריו, מערכות ההגנה האוויריות יירטו "כמה טילים", בעוד פיצוצים עזים נשמעו באזור.

מיקום המטענים שנחשפו בגבול סוריה, 18 בנובמבר 2020. דובר צה"ל
תיעוד מחשיפת זירת המטענים/דובר צה"ל

לפי הודעת דובר צה"ל, המטענים הונחו על ידי "חוליה סורית שפעלה בהכוונה איראנית", ומהווים "הוכחה נוספת לפעילות ההתבססות הממושכת של איראן בסוריה". עוד נמסר כי "צה"ל רואה במשטר הסורי אחראי לכל פעולה הנעשית משטחו וימשיך לפעול ככל שיידרש למיגור ההתבססות האיראנית בסוריה המהווה סיכון ליציבות הביטחונית במרחב".

תא"ל זילברמן הבהיר כי בחודשים האחרונים צה"ל עוקב אחרי ניסיונות כוח קודם להניח זירות מטענים, בדגש על דרום רמת הגולן. "כוח של פלוגת ציוד מכני כבד מאוגדה 210 נטרלו שלושה מטעני כלימגור בהצלחה", סיפר. "נקודת הנחת המטענים הייתה במוצב 116, עליו ממוקם בית החולים מזור לדך (מרכז רפואי של צה"ל שסייע לפליטים סורים - א"ב)".

דובר צה"ל הדגיש כי כוחות הצבא ערוכים לכל תרחיש בגבול הצפון. לדבריו, "אנחנו ערוכים היטב עם כיפת ברזל בצפון. דאגנו שב-24 השעות האחרונות יהיה שם את מה שצריך והכוחות הקרקעיים של פיקוד צפון ערוכים לכל תרחיש אפשרי".

כוחות צה"ל בזירת המטענים בגבול סוריה, 18 בנובמבר 2020. דובר צה"ל
ערוכים לכל תרחיש. כוחות צה"ל בזירת המטענים בגבול סוריה/דובר צה"ל

אתמול התגלו המטענים סמוך לגדר הגבול בשטח ישראל, ונוטרלו על ידי כוחות הנדסה קרבית. "סוריה אחראית למעשים משטחה, כדוגמת המטען הזה, כתוצאה מהברחות אמל"ח בדרך לחיזבאללה. זה לא יכול להימשך וזה לא יכול לעבור", הבהיר שר הביטחון בני גנץ. "אני לא מודיע מתי תהיה תגובה, איך תהיה תגובה. זה אירוע חמור, אנחנו לא מקבלים את זה".

לחשיפה קדמה תקרית בה סוכלה הנחת מטענים לפני שלושה חודשים. אז, זיהה כוח מיוחד של יחידת מגלן, שביצע מארב בדרום רמת הגולן סמוך למוצב צבאי, ארבעה מחבלים בעת שהם מניחים מטענים בקרבת גדר הגבול. הכוח וכלי טיס של צה"ל ביצעו ירי במקביל על החוליה ופגעו באנשיה.

שר הביטחון, בני גנץ, ביקר בפיקוד הצפון, באוגדה 91, ביחד עם השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון מיכאל ביטון, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם, מפקד אוגדה 91 תא"ל שלומי בינדר, 17 בנובמבר 2020. אריאל חרמוני, דוברות משרד הביטחון, אתר רשמי
גנץ בגבול סוריה, אתמול/אתר רשמי, אריאל חרמוני, דוברות משרד הביטחון

האירועים מגיעים ברקע חודשים של מתיחות בגבול הצפון, עקב תקיפה בדמשק שיוחסה לישראל. במהלך אותה תקיפה נהרג פעיל חיזבאללה. לאחר התקרית ומחשש לפיגוע מצד ארגון הטרור, צה"ל העלה את רמת הכוננות, והנחה על שינוי בפריסת הכוחות. כמה ימים לאחר מכן, חוליית חיזבאללה חדרה לשטח ישראל באזור הר דב, ונמלטה מהמקום לאחר שצה"ל פתח בירי לעברם.

חיזבאללה הכחיש כל קשר לתקרית, אך צה"ל המשיך בתגבור הכוחות לאורך הגבול, בניסיון להרתיע את ארגון הטרור ומחשש לניסיונות פיגוע נוספים. זמן קצר לאחר האירוע המשיכו אנשי הארגון לאיים כי "החשבון עם ישראל נותר פתוח", ואחד החששות במערכת הביטחון היה מפני פיגועים שיגיעו משטח סוריה בו פועל חיזבאללה תחת מעטה חשאי שמכונה באגף המודיעין "תיק הגולן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully