וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חידוש התיאום עם הרשות יסייע לישראל, ויפגע במאמצי הפיוס בין חמאס לפתח

17.11.2020 / 22:20

הודעת אבו מאזן בחודש מאי על התנערות מההסכמים עוררה דאגה בצה"ל, אך המציאות הוכיחה כי היציבות בשטח נשמרה. לפי הערכת גורמי ביטחון, חזרת התיאום הביטחוני תפגע בהליך הפיוס הפנים-פלסטיני, בעוד התיאום האזרחי ישפר את איכות החיים בגדה

בווידאו: השר הפלסטיני לעניינים אזרחיים מדבר על חידוש הביטחוני עם ישראל/צילם: רויטרס

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הכריז בחודש מאי השנה על הפסקת התיאום הביטחוני והאזרחי עם ישראל. אולם מהר מאוד הוא הבין שטיפס על עץ גבוה שממנו התקשה לרדת, בעיקר משיקולי אגו. אבו מאזן חשש להצטייר בתוך פתח כמנהיג חלש המתרפס בפני ישראל, במיוחד כשיש לא מעט גורמים שרוצים לרשת את מקומו.

בחודשים האחרונים הרשות הפלסטינית הפסיקה לקחת את כספי המיסים שישראל גובה עבורה, אך החלטה זו הייתה מהלומה כלכלית של ממש. זאת גם לנוכח ההחלטה לקצץ ב-50% את שכרם של יותר מ-75 אלף פקידי הרשות הפלסטינית. גורמי ביטחון מעריכים שאם הרשות הייתה ממשיכה לסרב לקבל את הכספים, יחד עם הירידה בתרומות והסנקציות האמריקניות - משרדי הממשלה הפלסטיניים היו קורסים מחוסר תקציב בתוך כמה חודשים.

המצב הכלכלי הקשה ברשות הפלסטינית, יחד עם משבר הקורונה שמרחף באזור, השפיעו על ההחלטה להחזיר את התיאום הביטחוני והאזרחי עם ישראל. אולם האור הירוק הסופי הגיע בעקבות היבחרו של ג'ו ביידן לנשיא ארצות הברית, כמו גם ההבנה שאין סיכוי שדונלד טראמפ, שנוא נפשם, יישאר בבית הלבן.

אבו מאזן נואם באו"ם, 26.09.19. רויטרס
הבין שטיפס על עץ גבוה שממנו התקשה לרדת. אבו מאזן/רויטרס

ההחלטה של אבו מאזן, אם כן, התקבלה על בסיס אינטרסים פלסטיניים בלבד. זאת, למרות שבשעות האחרונות יש לא מעט בכירים בצד הפלסטיני שמנכסים לעצמם מעורבות בתהליך. כבר בשבוע שעבר נשמעו במוקטעה שברמאללה סימנים לכך שנרמול היחסים עם ישראל וחזרת התיאום הביטחוני והאזרחי קרבים ובאים.

למרות החששות הגדולים בצה"ל מהפסקת התיאום הביטחוני והתדרדרות המצב באזור, המציאות בחודשים האחרונים לא התהפכה והיציבות נותרה בעינה. יתרה מזאת, הוכח פעם נוספת כי הכוח האפקטיבי נגד הטרור מצד הפלסטינים הוא הזרוע הסיכולית, המשלבת מודיעין איכותי ומדויק של השב"כ ומעצרים בלתי פוסקים של צה"ל.

לצד זאת, ברשות הפלסטינית מנעו חיכוכים גדולים בשטח, לא מיהרו לייצר פרובוקציות ביטחוניות ושמרו על פרופיל נמוך. הרשות גם לא שכחה לרגע שהאויב המשותף שלה עם ישראל הוא חמאס, שמהווה איום על שלטון פתח בגדה המערבית.

עוד בוואלה!

הפלסטינים מרוצים מהפסד טראמפ, אך לא מצפים לנסים מביידן

לכתבה המלאה
עצרת תמיכה ביו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ונגד תוכנית המאה של הנשיא האמריקני טראמפ, רמאללה, 11 בפברואר 2020. רויטרס
היה שנוא נפשם. הפגנה נגד טראמפ ועסקת המאה ברמאללה, פברואר/רויטרס

כעת, עם חזרת התיאום הביטחוני והמפגשים הקבועים בין הצדדים, החיים צפויים להפוך קלים יותר. המהלך אף יפגע במאמצי הפיוס בין חמאס לפתח, שנועדו בין היתר להזיק לישראל. השינוי המשמעותי שיורגש במהירות יהיה בתחום האזרחי. כתוצאה מהפער העצום שנוצר, נדרש המנהל האזרחי בפיקודו של תא"ל רסאן עליאן לנקוט עמדה ברורה ולמלא את משימת התיאום והשירות עבור הרחוב הפלסטיני במהירות.

לזכותם של אנשי המנהל האזרחי ייאמר שהמענה לשירותים השונים עבור הפלסטינים היה איכותי. הסדרת תיאומים, פתרון בעיות מורכבות ומתן אישורים שונים (עבודה, טיפול רפואי בישראל, בנייה, ייצוא וייבוא ועוד), קיבלו טיפול ראוי ומהיר.

פועלים פלסטינים שהורשו לשוב לעבוד בישראל, עומדים בתור לכניסה לארץ. 3 במאי 2020. ללא, אתר רשמי
המנהל האזרחי נתן מענה מהיר ואיכותי לפלסטינים. פועלים מהגדה המערבית בכניסה לישראל, מאי/אתר רשמי, ללא

תא"ל רסאן הנחה להקים מוקד מקצועי, מפוקח ומבוקר לקבלת פניות. למרות הקורונה, גם נפתחו דלפקי קבלה שהיו סגורים במשך שנים ונתנו שירות לפלסטינים. בנוסף, הועברו מסרים קבועים, עוקפי משרדי הרשות הפלסטינית, באמצעות הרשתות החברתיות.

החזרת התיאום האזרחי תוריד משימות רבות מהמנהל האזרחי. משימות אלו יחזרו לידי הרשות הפלסטינית, תוך התמקדות במשימות שעיקרן יציבות ושמירה על איכות חיים ביהודה ושומרון.

מומחים בנושא כבר מתלוצצים כי הבעיה שתיווצר כעת היא ההשוואה שיעשו הפלסטינים בקרוב בין השירות האיכותי שקיבלו מהמנהל האזרחי, לבין הבירוקרטיה הפלסטינית המעיקה, בלשון המעטה, שמגיעה יחד עם עלויות מס גבוהות, ואף שיטות מיוחדות לעיכוב בקשות של אלו שאינם מקורבים לשלטון. עכשיו רק נותר לדמיין מה היה קורה אילו טראמפ היה נשאר בבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully