וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאוס בפרו: הנשיא הזמני התפטר אחרי הרג המפגינים נגדו

16.11.2020 / 9:45

מנואל מרינו, שמונה לתפקיד לפני חמישה ימים במקומו של הנשיא המודח ויסקרה, התפטר בסיומו של יום סוער שכלל מהומות והפגנות בבירה לימה, במהלכן נורו ונהרגו שני צעירים. הקונגרס יתכנס לבחור נשיא חדש. ויסקרה קרא לבית המשפט העליון להתערב: "הקונגרס הביא לשיתוק המדינה"

בווידאו: הפגנות ענק בלימה שבפרו בקריאה להתפטרות הנשיא/צילום: רויטרס

נשיא פרו הזמני, מנואל מרינו, התפטר הלילה (שני) מתפקידו, חמישה ימים בלבד לאחר מינויו. ההתפטרות מגיעה על רקע אחד המשברים הפוליטיים הגדולים שידעה המדינה בשני העשורים האחרונים, שהגיע לשיאו בשבוע החולף כאשר הקונגרס הדיח את הנשיא מרטין ויסקרה.

מרינו מסיים את כהונתו הקצרה לאחר יום סוער במיוחד שכלל מהומות והפגנות ברחבי עיר הבירה לימה, במהלכן נורו ונהרגו שני מפגינים צעירים. בהמשך הודיעו תשעה שרים על התפטרותם מהממשלה הזמנית. הנשיא המתפטר התייצב מול מצלמות הטלוויזיה, וציין כי הוא מונה לתפקיד מבלי שביקש אותו. מרינו הודיע על סיום תפקידו והוסיף כי הוא "רוצה את טובת המדינה".

נשיא פרו הזמני מנואל מרינו נובמבר 15 2020. רויטרס
חמישה ימים בתפקיד. מרינו/רויטרס

עם היוודע דבר ההתפטרות יצאו אזרחים לרחובות הבירה לימה, הניפו דגלי פרו וצעקו "עשינו את זה!". עם זאת, עתידה של המדינה נותר מעורפל, ובהמשך היום צפוי להתכנס הקונגרס לישיבת חירום במהלכה ייבחר נשיא חדש.

הנשיא המודח ויסקרה קרא לבית המשפט העליון להתערב בסוגיה. "לא יכול להיות שהקונגרס, אותו גוף שהכניס אותנו למשבר הפוליטי הזה, שיתק את המדינה בימים האחרונים וגרם למוות מיותר יהיה זה שיחליט על פתרון למצב ויבחר לתפקיד מי שהוא רואה לנכון", אמר ויסקרה.

ללא נשיא, פרו נמצאת במשבר החוקתי החמור ביותר בשני העשורים האחרונים. הרבה מוטל על הכף: המדינה נמצאת בעיצומה של אחת מהתפרצויות הקורונה החמורות ביותר בעולם ומומחים פוליטיים אומרים כי המשבר החוקתי מעמיד בסכנה את הדמוקרטיה במדינה.

מפגינים תופסים מחסה בעימות עם המשטרה במהלך מחאה נגד החלטת הקונגרס להרחיק את הנשיא לשעבר, לימה, פרו. רויטרס
מהמשברים הגדולים בעשורים האחרונים. מפגינים בלימה/רויטרס

הקונגרס הדיח את ויסקרה לאחר שהמחוקקים השתמשו בסעיף של חוק מהמאה ה-19 כדי להכריז על הנשיא כ"בלתי כשיר מוסרית", וזאת על סמך טענות שלא הוכחו, כי קיבל שוחד כשכיהן כמושל בעבר. הוא מכחיש זאת על הסף. מרינו, מגדל אורז ופוליטיקאי אנונימי יחסית, קיבל ביום שני שעבר את המשרה הגבוהה ביותר בפרו.

מאז הדחתו של ויסקרה ומינויו של מרינו, יצאו מפגינים מדי יום לרחובות כדי למחות נגדו והאשימו את הקונגרס בביצוע "הפיכה פרלמנטרית". הם קראו להתפטרותו המיידית. אתמול מרינו אף הכחיש כי ההפגנות מכוונות נגדו, ואמר לתחנת רדיו מקומית שהצעירים מפגינים נגד האבטלה הגואה והשבתת מוסדות החינוך, ברקע מגיפת הקורונה שהכתה חזק במדינה, שבה שיעור התמותה לנפש מהנגיף הוא הגבוה בעולם.

נשיא פרו מרטין ויסקרה הודח מתפקידו בשל חשד לקבלת שוחד 
10.11.20. רויטרס
"הקונגרס שיתק את המדינה". הנשיא המודח ויסקרה/רויטרס

ארגוני זכויות בינלאומיים הזהירו כי המשטרה מפעילה כוח מופרז בניסיון לדכא את ההפגנות, שבמהלכן נפצעו עשרות מכדורי גומי ומגז מדמיע. ההפגנות אינן דומות לשום מחאה שנראתה במדינה בשנים האחרונות, ומונעות בעיקר על ידי צעירים שלרוב מגלים אדישות לפוליטיקה הסוערת והידועה לשמצה במדינה. הם רואים בהדחתו של ויסקרה תפיסה בלתי לגיטימית של כוח מצד המחוקקים.

הסקרים במדינה מראים כי רוב האזרחים מעוניינים שויסקרה יישאר בתפקידו. הנשיא לשעבר נחשב לפופולרי בגלל המלחמה העיקשת שניהל נגד שחיתות, מה שהוביל אותו לעימותים תכופים עם הקונגרס, שם מחצית מהחברים נמצאים בעצמם בחקירה.

  • עוד באותו נושא:
  • פרו
  • לימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully