וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בפרו מחריף: 2 מפגינים נהרגו במחאה נגד הנשיא הזמני

15.11.2020 / 13:06

המפגינים קוראים להתפטרותו של מנואל מרינו, חמישה ימים בלבד אחרי הדחת קודמו מרטין ויסקרה ע"י הקונגרס: "הפיכה פרלמנטרית". תשעה שרים התפטרו, האסיפה המחוקקת תכנס דיון חירום. "המוות שלהם נגרם על ידי הממשלה הלא לגיטימית הזו", אמר הנשיא המודח

בווידאו: הפגנות ענק בלימה שבפרו בקריאה להתפטרות הנשיא/צילום: רויטרס

שני צעירים נורו למוות הלילה (ראשון) על ידי המשטרה בפרו כשהשתתפו בהפגנה נגד נשיא המדינה הזמני, מנואל מרינו, שנכנס לתפקידו לפני חמישה ימים במקום מרטין ויסקרה, שהודח על ידי הקונגרס של פרו - צעד שהוביל למחאה ציבורית נרחבת בקריאה להתפטרותו של מרינו.

האירוע מעמיק את המשבר הפוליטי במדינה, וגרר את התפטרותם של תשעה מחברי הממשלה של הנשיא הזמני. יו"ר הקונגרס של פרו קבע ישיבת חירום כדי לדון בהתפטרותו.

האירועים הכאוטיים התרחשו אמש, כשאלפים צעדו ברחובות הבירה לימה. המפגינים עטו מסכות ונשאו שלטים עליהם נכתב "מרינו אינו הנשיא שלי". הרשויות הודיעו כי שני צעירים, בני 24 ו-25, מתו מפצעי ירי במהלך ההפגנות.

הפגנות נגד נשיא פרו הזמני מנואל מרינו, בקריאה להתפטרותו. 15 בנובמבר 2020. AP
"לא הנשיא שלי". מפגינים בלימה, אתמול/AP

מרינו, מגדל אורז ופוליטיקאי אנונימי יחסית, קיבל בשני את המשרה הגבוהה ביותר בפרו אחרי שהקונגרס הדיח את ויסקרה. המחוקקים השתמשו בסעיף של חוק מהמאה ה-19 כדי להכריז על הנשיא "בלתי כשיר מוסרית", וזאת על סמך טענות שלא הוכחו, כי קיבל שוחד כשכיהן כמושל בעבר.

מאז הדחתו, יצאו מפגינים מדי יום לרחובות כדי למחות נגדו והאשימו את הקונגרס בביצוע "הפיכה פרלמנטרית". הם קראו להתפטרותו המיידית. מרינו, שכיהן עד לאחרונה כיו"ר הקונגרס, לא נענה לקריאות הגוברות להתפטרותו, גם אחרי ההפגנות.

אתמול מרינו אף הכחיש כי ההפגנות מכוונות נגדו, ואמר לתחנת רדיו מקומית שהצעירים מפגינים נגד האבטלה הגואה וההשבתת מוסדות החינוך, ברקע מגיפת הקורונה שהכתה חזק במדינה, שבה שיעור התמותה לנפש מהנגיף הוא הגבוה בעולם.

הפגנות נגד נשיא פרו הזמני מנואל מרינו, בקריאה להתפטרותו. 15 בנובמבר 2020. AP
עשרות פצועים. הפגנות בלימה, הלילה/AP
הפגנות נגד נשיא פרו הזמני מנואל מרינו, בקריאה להתפטרותו. 15 בנובמבר 2020. AP
לימה, הלילה/AP

ארגוני זכויות בינלאומיים הזהירו כי המשטרה מפעילה כוח מופרז בניסיון לדכא את ההפגנות, שבמהלכן נפצעו עשרות מכדורי גומי ומגז מדמיע.

ההפגנות אינן דומות לשום מחאה שנראתה במדינה בשנים האחרונות, ומונעות בעיקר על ידי צעירים שלרוב מגלים אדישות לפוליטיקה הסוערת והידועה לשמצה במדינה. הם בהדחה תפיסה בלתי לגיטימית של כוח מצד המחוקקים.

"אני עצוב מאוד על מקרי המוות שנגרמו על ידי הממשלה הלא חוקית והלא לגיטימית הזו", כתב ויסקרה בטוויטר לאחר האירועים. "המדינה לא תיתן למי שאחראי למותם של צעירים אמיצים לחמוק ללא עונש".

הפגנות נגד נשיא פרו הזמני מנואל מרינו, בקריאה להתפטרותו. 15 בנובמבר 2020. AP
ארגוני זכויות אדם הזהירו מפני שימוש מופרז מכוח. הפגנות בלימה, אתמול/AP

ראש הממשלה, אנטרו פלורס-אראוז, אמר הבוקר לתחת רדיו מקומית כי ניסה לשוחח עם הנשיא הזמני מרינו, אך לא הצליח להשיג אותו.

הסקרים במדינה מראים כי רוב האזרחים מעוניינים שויסקרה יישאר בתפקידו. הנשיא לשעבר נחשב לפופולרי בגלל המלחמה העיקשת שניהל נגד שחיתות, מה שהוביל אותו לעימותים תכופים עם הקונגרס, שם מחצית מהחברים נמצאים בעצמם בחקירה.

  • עוד באותו נושא:
  • פרו
  • לימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully