וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן בקפריסין הטורקית: צריך שתי מדינות, די למשחקים הדיפלומטיים

16.11.2020 / 10:04

נשיא טורקיה ביקר בצפון האי והביע עמדה המנוגדת לזו של קהילה הבינלאומית הדוגלת באיחוד האי. הוא ביקר בעיירה שהייתה נטושה מאז חלוקת האי ב-1974, ופתיחתה מחדש הרתיחה את ממשלת קפריסין הרשמית ואת אירופה, המאיימת בסנקציות

בווידאו: ארדואן מתייחס למשבר עם יוון/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר אתמול (ראשון) כי הפתרון המועדף למשבר בקפריסין הוא הקמתן של שתי מדינות ולא מדינה פדרלית אחת, שהיא העמדה המקובלת על הקהילה הבינלאומית מאז פילוג האי.

ארדואן, שהגיע למעין פיקניק בחלק הצפוני-טורקי של קפריסין לציון 37 שנה להכרזת העצמאות של הישות המקומית, אמר כי יש "שני עמים ושתי מדינות נפרדים" על האי. "צריך לדון בפתרון של שתי מדינות ולקיים משא ומתן על בסיס של שוויון ריבוני", אמר ארדואן, שהאשים את הקפריסאים היוונים בעיכוב ההתקדמות בשיחות.

הוא הוסיף כי טורקיה תמשיך בחיפושיה אחרי מרבצי אנרגיה במזרח הים התיכון, באזור שבו יוון וטורקיה תובעות זכויות כלכליות בלעדיות, עד "להשגת הסדר הוגן". לדבריו, טורקיה וקפריסין הטורקית לא יסבלו עוד "משחקים דיפלומטיים" בנושא. האיחוד האירופי הזהיר כי הוא יטיל בחודש הבא סנקציות על טורקיה אם היא תמשיך בפעילותה הימית באזור.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, משמאל, וארסין טטאר, נשיא קפריסין הטורקית,ניקוסיה, קפריסין,15 בנובמבר 2020.. ללא, AP
מפגן כוח נוסף של טורקיה. ארדואן ומנהיג קפריסין הטורקית/AP, ללא

הקריאות להקמת שתי מדינות בשטחי האי נשמעו מצד הכפופים לארדואן וכן הנשיא החדש של הרפובליקה הטורקית של קפריסין, ארסין טאטר, המגובה עלידי אנקרה. זאת בניגוד להסכם מ-1977 שלפיו שתי הישויות הנפרדות באי יתאחדו במסגרת של ממשל פדרלי. הצדדים נכשלו להגיע להסכם שלום כולל למרות שורה ארוכה של שיחות שלום בחסות האו"ם, האחרונות שבהן התפוצצו ב-2017.

קפריסין חולקה ב-1974 אחרי פלישה טורקית בעקבות הפיכה מצד תומכי איחוד קפריסין ויוון. טורקיה היא המדינה היחידה בעולם שמכירה בעצמאותה של המדינה בצפון קפריסין, ויש לה כ-35 אלף חיילים בשטחה.

ממשלת קפריסין הרשמית, היושבת בחלק הדרומי של האי, האשימה את ארדואן בסיכול מאמצי האו"ם לחדש את שיחות השלום. נציגה של מזכ"ל האו"ם אמורה לבקר בקפריסין בהמשך החודש כדי לבחון את המצב.

על אף שרוחות חזקות וגשמים עזים העיבו על החגיגות, ארדואן ביקר לאורך רצועת חוף בעיירה הנטושה ורושה, שפתיחה מחדש על ידי הרשויות הטורקיות בחודש שעבר עוררה מחלוקת בשני צדי האי. התושבים היוונים של העיירה נמלטו ממנה עם התקדמות הכוחות הטורקיים ב-1974, ומאז היא הייתה תחת שליטת צבא טורקיה ומגודרת.

מועצת הביטחון של האו"ם העבירה החלטות נגד כל ניסיון ליישב את ורושה, המכונה מראס בטורקית, על ידי מי מהצדדים. הן אף קוראות להעביר את האזור לשליטת האו"ם.

חוף הים של קפריסין הטורקית, 15 בנובמבר 2020. Nedim Enginsoy, AP
העיירה ורושה שנפתחה מחדש, אתמול/AP, Nedim Enginsoy

ממשלת קפריסין אמרה כי מעשיה של טורקיה מוכיחים שאנקרה "לא מכבדת בשום צורה את החוק הבינלאומי, העקרונות והערכים האירופיים ואת התחייבויותיה לאיחוד האירופי" וכן "מפגינה בוז" להחלטות האו"ם.

עם זאת, הביקור של ארדואן בוורשה נתפס כמפגן כוח שנועד להראות שאף אחד לא יוכל להכתיב לצד הטורקי את התנאים במשא ומתן עתידי. טורקיה מגבירה את השימוש בכוחה הצבאי מעבר לגבולותיה, כולל בתמיכתה במלחמה של אזרבייג'ן נגד ארמניה בשבועות האחרונים. הוא הוסיף כי מנהיג קפריסין הטורקית יבקר בקרוב באזרבייג'ן, שאינה מכירה בשלטונו העצמאי, על מנת "לשפר את המצב". הוא לא פירט.

במקביל, פתיחתה המחודשת של הטיילת בוורושה הכעיסה רבים בקרב השמאל בקפריסין הטורקית, שרואים בכך מכה למאמצי השלום וניסיון להתערב בענייניהם הפנימיים.

מאות הפגינו נגד ביקורו של ארדואן ונגד מה שהם הגדירו כניסיון של טורקיה לשנות את אורח חייהם החילוני. ארגון השלום "איחוד קפריסין עכשיו" אמר כי הן היוונים והן הטורקים באי מאוחדים נגד "הפרובוקציה" של ארדואן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully