וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: צריך לצוד את החוזרים מדנמרק בשל החשש ממוטציה

15.11.2020 / 21:31

במהלך ישיבת קבינט הקורונה הנחה ראש הממשלה את היועמ"ש לבחון האם קיימת אפשרות משפטית לחייב את השבים מהמדינה להיבדק לנגיף. "מדובר במוטציה שיכולה להוות סכנה גדולה לכל אזרחי ישראל", טען. אלרעי-פרייס: "אין להם מחלה, אנחנו לא יודעים שהם חולים"

בווידאו: דנמרק גילתה מוטציית קורונה חדשה בחורפנים/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (ראשון) בקבינט הקורונה כי יש "לצוד אחד אחד את הישראלים שחזרו מדנמרק ולבדוק אותם". זאת, בעקבות מוטציית החורפנים שהתגלתה במדינה. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו קרא להכניס את השבים מדנמרק לבידוד כפוי, ואף הנחה את השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה לוודא זאת באופן מידי.

בנוסף לכך, נתניהו פנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שייבחן אם קיימת אפשרות משפטית לחייב את השבים מדנמרק לערוך בדיקת קורונה. "מדובר במוטציה של הנגיף שיכולה להוות סכנה גדולה לכל אזרחי ישראל", נמסר מלשכת ראש הממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה 28 ביוני 2020. רויטרס
"לצוד אחד אחד את הישראלים שחזרו מדנמרק ולבדוק אותם". נתניהו/רויטרס

במהלך ישיבת הקבינט התייחסה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, למצב בדנמרק ולחשש מנגיף קורונה שעבר מוטציה.

אלרעי-פרייס: מתוך 160 ישראלים שחזרו מדנמרק באו להידגם 40, והצענו לדגום אותם בבית
נתניהו: שרון, אני יודע שזה בשטף הדברים, אבל את אומרת ש-120 אנשים שחזרו מדנמרק לא נבדקו
אלרעי-פרייס: אנשים שמרגישים טוב ולא באו להיבדק ממדינה ירוקה
נתניהו: אני לא אפדימיולוג אבל זה דבר איום ונורא, זה מוטציה. זה נגיף אחר. אנחנו צריכים, סליחה על הביטוי, לצוד אחד אחד. אנחנו יודעים מי הם
שר הבריאות יולי אדלשטיין: לא שמעת ראש הממשלה? דיברנו עם כל אחד מהם
נתניהו: לא מעניין אותי שדיברתם. תמצאו את הדרך המשפטית אם צריך נחוקק חוק, כרגע
אלרעי-פרייס: אין להם מחלה, אנחנו לא יודעים שהם חולים, הם אפילו לא מרגישים רע למיטב ידיעתנו
נתניהו: שרון, סליחה, זה בלתי אפשרי. זה דבר אחר. אנחנו חייבים לרדוף אחרי הנגיף הזה, בין אם רוצים או לא תביאו אותם לבדיקות אם צריך חוק אני אחוקק את זה
סגן שר הבריאות יואב קיש: אם נגדיר אותם כארץ שמחייבת בידוד אולי לפחות נחזיר אותם לבידוד.
נתניהו: מבקש לוודא שכל אחד מהם בבידוד, דבר שני, להביא אותם לבדיקות. אם אין אמצעים קיימים, חפשו את הסעיפים בחוק, אם אין נחוקק

חורפן בכלוב לפני המתה בדנמרק, בעקבות מוטציית קורונה. 9 בנובמבר 2020. רויטרס, רויטרס
"נוקטים במשנה זהירות". חורפן בכלוב לפני המתה בדנמרק/רויטרס, רויטרס

בעקבות הודעת ממשלת דנמרק על המוטציה, הבהיר משרד הבריאות כי בדנמרק ידוע כרגע על מספר חולים מועט שנגוע במוטציה, וכי הם מבודדים. "הסבירות שהגיע חולה הנושא את המוטציה לישראל נמוכה", הסבירו במשרד. "יחד עם זאת, אנו נוקטים במשנה זהירות".

עוד נמסר כי "משרד הבריאות הוציא יחד עם פיקוד העורף רשימת נוסעים שחזרו מדנמרק, ואנו יוצרים עמם קשר מהבוקר, לביצוע דיגום מיוחד לקורונה ובדיקת המוטציה". לדברי משרד הבריאות, "עד לקבלת התוצאות, הנוסעים מדנמרק מתבקשים להיכנס לבידוד - דנמרק נכנסה לרשימת הארצות האדומות המחייבות בידוד".

הבהרת משרד הבריאות מגיעה על רקע הודעת דנמרק, לפיה עליה להשמיד בין 17-15 מיליון חורפנים, לאחר שהתגלו כנשאי מוטציה חדשה של נגיף הקורונה. דנמרק שנחשבת ליצרנית הגדולה בעולם של פרוות חורפנים, הודיעה כי המוטציה אותרה בלפחות 1,080 חוות ברחבי דנמרק.

עם זאת, התכנית של ממשלת דנמרק נתקלת במכשולים משפטיים. זאת לאחר שהממשלה הודתה שאין לה בסיס חוקי להוראה להשמיד את כל אוכלוסיית החורפנים שלה, המונה כ-17 מיליון פרטים.

ההוראה ניתנה בשבוע שעבר, לאור החשש שהמוטציה של הנגיף עלולה לפגום ביעילות של חיסונים עתידיים. ממשלת המיעוט בדנמרק, שמונהגת על ידי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, הציגה היום (שלישי) חקיקה מהירה לגיבוי המהלך, אך באופוזיציה אמרו כי הם לא יאפשרו לטיוטת החוק לעקוף את ההליך החוקי שנמשך בדרך כלל 30 יום. באופוזיציה אומרים כי השמדת החורפנים הבריאים לא צריכה להתחיל לפני העברת תכניות פיצויים לבעלים ולעובדים של כ-1,100 חוות.

בעקבות ההתפתחות בדנמרק, הודיע אתמול משרד הבריאות כי כל מי שישוב לישראל מהמדינה ייכנס לבידוד. במשרד הבהירו כי הסבירות שהגיע חולה הנושא את המוטציה לישראל היא נמוכה, אך הוסיפו כי "אנו נוקטים משנה זהירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully