וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות: בודקים את החוזרים מדנמרק בעקבות "מוטציית החורפנים"

9.11.2020 / 13:10

בעקבות ההחלטה להשמיד מיליוני חורפנים עקב גילוי מוטציה של קורונה בקרבם, הבהירו בישראל כי "הסבירות שהגיע חולה עם המוטציה לארץ נמוכה". משרד הבריאות הוסיף כי השבים מדנמרק נדרשים להיכנס לבידוד. "זה עלול להפוך את החיסונים והבדיקות ללא יעילים", אמרה פרופ' רהב

בווידאו: דנמרק גילתה מוטציית קורונה חדשה בחורפנים/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

בעקבות הודעת ממשלת דנמרק על מוטציה חדשה של נגיף הקורונה שהתגלתה אצל חורפנים, הבהיר היום (שני) משרד הבריאות כי בדנמרק ידוע כרגע על מספר חולים מועט שנגוע במוטציה, וכי הם מבודדים. "הסבירות שהגיע חולה הנושא את המוטציה לישראל נמוכה", הסבירו במשרד. "יחד עם זאת, אנו נוקטים במשנה זהירות".

עוד נמסר כי "משרד הבריאות הוציא יחד עם פיקוד העורף רשימת נוסעים שחזרו מדנמרק, ואנו יוצרים עמם קשר מהבוקר, לביצוע דיגום מיוחד לקורונה ובדיקת המוטציה". לדברי משרד הבריאות, "עד לקבלת התוצאות, הנוסעים מדנמרק מתבקשים להיכנס לבידוד - דנמרק נכנסה לרשימת הארצות האדומות המחייבות בידוד".

הבהרת משרד הבריאות מגיעה על רקע הודעת דנמרק, לפיה עליה להשמיד בין 17-15 מיליון חורפנים, לאחר שהתגלו כנשאי מוטציה חדשה של נגיף הקורונה. דנמרק שנחשבת ליצרנית הגדולה בעולם של פרוות חורפנים, הודיעה כי המוטציה אותרה בלפחות 1,080 חוות ברחבי דנמרק.

חורפן בכלוב לפני המתה בדנמרק, בעקבות מוטציית קורונה. 9 בנובמבר 2020. רויטרס, רויטרס
חורפן בכלוב לפני המתה בדנמרק, היום/רויטרס, רויטרס

פרופסור גליה רהב, מנהלת המחלקה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא בתל השומר, הסבירה לוואלה! NEWS על המוטציה החדשה שהתגלה לקורונה דרך החורפנים בדנמרק. "המוטציה הזו חדשה מאוד. ממה שאנחנו יודעים היא נמצאת בחלבון ה"ספייק", זה המקום שבו הנגיף נקשר לתאים שלנו והוא מאוד קריטי".

המשמעות היא שבמידה ויש מוטציה חדשה, כל הידע שנרכש בשנה האחרונה על הקורונה הופך ללא רלוונטי. "הבדיקות לא יהיו אמינות כדי לגלות את הנגיף החדש, כל החיסונים שמייצרים עובדים על החלבון הזה, אז למעשה כל החיסונים לא שווים ויש לזה משמעות גדולה", קבעה רהב. עם זאת, היא ציינה כי כרגע לא ידוע שהמוטציה החדשה מביאה תחלואה קשה יותר: "עד עכשיו היו 12 מקרים בדנמרק, הם לא היו חולים באופן קשה יותר, זה לא השפיע על החומרה של המחלה ולא מצאנו שינוי בהדבקה".

עוד הוסיפה רהב כי "משפחת RNA, ממנה מגיעות השפעת והקורונה, עושה הרבה יותר מוטציות. על שפעת נוספות כל הזמן מוטציות, ולכן כל שנה יש מרוץ לחיסון חדש". לדבריה, "יש סוגים שונים של שפעת שחיות מעורבות בה, בין היתר בעופות וחזירים. בקורונה אנחנו יודעים שזה בקרב עטלפים ופנגולינים שנושאים את הנגיף".

חורפנים בדנמרק לקראת השמדה - 5 נובמבר 2020. רויטרס
חורפנים בכלובים בדנמרק לקראת השמדה/רויטרס

בעקבות מציאת המוטציה המסתורית, פרופסור רהב המליצה לשקול מחדש את המדיניות כלפי דנמרק. "יכול להיות שצריך לשקול את הטיסה הלוך וחזור לדנמרק, בכל מקרה צריך לבדוק את כל מי שמגיע משם ולבודד אותו במהירות".

במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול, הצהירה ראש ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן כי הפצת המוטציה עלולה לפגוע ביעילותו של חיסון עתידי לקורונה, ועל כן יש להמית את החורפנים הנשאים. "זהו צעד הכרחי ובלתי נמנע", אמרה.

מפקד משטרת דנמרק, ת'ורקילד פוגדה, אמר כי מהלך ההמתה יחל בהקדם האפשרי. עם זאת, הוא הודה כי טיפול מסיבי במיליוני חורפנים הפרוסים על פני אלפי חוות ברחבי המדינה, עלול להיות מורכב ולהימשך זמן רב.

לפי ארגון הבריאות העולמי, נגיף הקורונה מתפשט בעיקר בין בני אדם, אך ישנן עדויות להדבקה באמצעות בעלי חיים, בהם חתולים וכלבים. באשר לחורפנים - מקרי הדבקה נוספים נצפו גם בחוות בהולד ובספרד. "חורפנים שהתברר כי נדבקו מאנשים, הפיצו אותו לאחר מכן בקרב בני אדם נוספים", אמרו בארגון.

רשויות הבריאות בדנמרק הגיעו למסקנה כי המוטציה שהתגלתה, אינה ניתנת לעיכוב באמצעות נוגדנים, שלא כמו הנגיף המוכר. "מחקרים מלמדים כי המוטציה לנגיף עלולה להשפיע על מועמדים לחיסון", התריע שר הבריאות של דנמרק. "זהו איום על התפתחות חיסונים כנגד הווירוס ולכן חשוב שנעשה מאמץ לאומי בכדי למגר את התופעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully