וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "נתניהו מצדיק כמעט כל דבר כדי להישאר בשלטון"

בספרו הביוגרפי החדש, נשיא ארה"ב לשעבר חושף את היחסים המתוחים בין השניים. הוא מתאר את ראש הממשלה כ"חכם, ערמומי ועקשן", ואף כמי שיודע להיות "מקסים" כשזה משתלם לו. אובמה מלין כי תמיד היה מוצג כאנטי-ישראלי, ומספר על הקללות אחרי הפגישה עם נתניהו בבית הלבן

רויטרס

בספרו החדש "הארץ המובטחת", נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה מתאר את יחסיו המתוחים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. זהו הספר הראשון מתוך שני ספרים ביוגרפיים שכתב אובמה על שמונה שנותיו בבית הלבן, והוא צפוי לצאת לאור ביום שלישי הקרוב. נתניהו מתואר בספר כ"חכם, ערמומי, קשוח וניחן ביכולות תקשורת יוצאות דופן". אובמה אף כתב כי הוא עשוי להיות "מקסים", כשזה משרת אותו.

נשיא ארצות הברית לשעבר מספר כי נפגש עם נתניהו עוד לפני שנבחר לנשיאות, והשניים ניהלו שיחה בשדה התעופה בשיקגו ב-2005, זמן קצר לאחר שנבחר לסנאט. בשיחתם, נתניהו "המטיר מחמאות" על אובמה שתמך "בהצעת חוק פרו-ישראלית זניחה".

אך בכל הנוגע לחילוקי דעות לגבי מדיניות ממשל אובמה, הנשיא לשעבר מציין כי נתניהו השתמש בהצלחה בהיכרותו עם הפוליטיקה והתקשורת האמריקנית כדי להתנגד לצעדיו. הוא טוען כי "ראייתו של נתניהו את עצמו כמגן העם היהודי מאסון אפשרה לו להצדיק כמעט כל דבר כדי להישאר בשלטון".

"חיבוק בין חברים"-אובמה ונתניהו, מרץ 2013. AP
"חכם ערמומי ועקשן". נתניהו ואובמה ב-2013/AP

הנשיא לשעבר כותב כי ראש סגל הבית הלבן דאס, רם עמנואל, הזהיר אותו עם כניסתו לתפקיד מחילוקי הדעות הצפויים עם נתניהו. "תהליך השלום לא מתקדם כשהנשיא האמריקני וראש ממשלת ישראל מגיעים מרקע פוליטי שונה", אמר לו. אובמה מספר שהוא החל להבין את זאת כשנפגש עם נתניהו ונשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפעם הראשונה.

במבט לאחור, אובמה תוהה בספרו אם תהליך השלום היה מתקדם אחרת אילו היה נשיא אחר בחדר הסגלגל, אם מישהו אחר מלבד נתניהו היה מייצג את ישראל, או אם אבו מאזן היה צעיר יותר.

ברק אובמה, בעצרת תמיכה למען המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן באטלנטה 2 בנובמר 2020. AP
הוצג כנשיא "עוין לישראל". אובמה בעצרת תמיכה בביידן/AP

הנשיא לשעבר מתלונן בספר על היחס שקיבל ממנהיגי איפא"ק, שהטילו ספק במדיניותו ביחס ישראל. אובמה כותב שכשהפוליטיקה הישראלית נעשתה ימנית יותר, עמדותיה של איפא"ק השתנו בהתאם, וזאת "גם כשישראל נקטה בפעולות המנוגדות למדיניות ארצות הברית". אובמה אף מספר שפוליטיקאים בארצות הברית ידעו כי אם "ימתחו ביקורת על מדיניות ישראל בקול רם מדי - הם יסתכנו בלהיות מתויגים כ'אנטי- ישראלים' ואף אנטישמים, ויעמדו מול יריב ממומן היטב בבחירות הבאות בהם יתמודדו".

לדבריו, הוא היה המטרה של קמפיין שהציג אותו כ"לא מספיק תומך - או אפילו עוין לישראל" במהלך התמודדותו לנשיאות 2008. "בסופו של דבר קיבלתי יותר מ-70% מקולות היהודים, אך מבחינת חברי דירקטוריון רבים באיפא"ק, נשארתי כחשוד במי שתמיכתו בישראל לא הורגשה ב'קישקע' שלו".

ברק אובמה ובנימין נתניהו, נמל התעופה בן גוריון. מרץ 2013. ראובן קסטרו
"פוליטיקאים אמריקנים שמתחו ביקורת, התסכנו בלהיתפס כ'אנטי-ישראלים'". נתניהו ואובמה/ראובן קסטרו

אובמה אף מתאר כיצד סגן היועץ לביטחון לאומי לשעבר בן רודס, שעבד ככותב נאומים בקמפיין בשנת 2008, אמר לו כי ההתקפות נגדו הן תוצאה של היותו "איש שחור עם שם מוסלמי שחי באותה שכונה כמו לואי פארחאן והלך לכנסיית ג'רמיה רייט", (שניים הידועים באמירות שנויות במחלוקת על יהודים), ולא על סמך עמדותיו שהיו זהות לעמדותיהם של יריביו הפוליטים.

כשהיה בקולג' אובמה הסתקרן מהשפעתם של פילוסופים יהודים על התנועה לזכויות האזרח. הוא מציין כי כמה מחבריו ותומכיו הבולטים הגיעו מהקהילה היהודית בשיקגו, וכי הוא העריץ את נטייתם של המצביעים היהודים להיות פרוגרסיביים יותר מכל קבוצה אתנית אחרת.

הוא מוסיף כי הוא תחושת הקשר לקהילה היהודית עם "הסיפור המשותף של גלות וסבל", הפכה אותו לפעיל לשמירה על זכויותיו של העם היהודי למדינה משלו. אך מנגד, מספר כי ערכים אלה לא איפשרו לו "להתעלם מהתנאים בהם הפלסטינים בשטחים הכבושים נאלצים לחיות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נשיא ארצות הברית ברק אובאמה בניו יורק. רויטרס
כשהפוליטיקה הישראלית נעשתה ימנית יותר, עמדות איפא"ק השתנו בהתאם. אובמה ונתניהו בניו יורק, 2016/רויטרס

הספר מספק הצצה לתוך ההתנהלות בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. אובמה טוען כי הוא חשב שיהיה הגיוני לבקש מישראל, בה ראה כחזקה יותר, שתעשה את הצעד הראשוני הגדול יותר ותקפיא את בניית ההתנחלויות בגדה המערבית. אולם לדבריו, תגובתו הצפויה של נתניהו הייתה "שלילית ביותר". בעקבות זאת, החל נגדו מסע אגרסיבי של בעלי בריתו של ראש הממשלה בוושינגטון מהם משרדו קיבל שיחות טלפון לא פוסקות בטענה שהוא נטפל לישראל.

אובמה מאשים את נתניהו שהוביל מהלכים מתוכננים במטרה להעמיד את ממשלו במגננה. "הוא הזכיר לי כי גם מחלוקות רגילות עם ראש ממשלה ישראלי, גובות מחיר פוליטי פנימי שלא קיים ביחסים עם מנהיגים אחרים בעולם".

בשנת 2010, כשנתניהו ביקר בוושינגטון כדי להשתתף בכנס המדיניות השנתי של איפא"ק, בתקשורת דיווחו כי "אובמה יצא מפגישה מתוחה עם נתניהו והשאיר אותו ואת עוזריו בחדר רוזוולט עד שיגיעו לפתרון למבוי הסתום בשיחות השלום".

אובמה מכחיש את הדיווחים וטוען שביקש מנתניהו להפסיק את פגישתם מפני שזאת התארכה והיו קבועות לו תכניות אחרות. לדבריו נתניהו אמר כי יישמח לחכות. הוא כותב כי לאחר מכן חזר והפגישה המשיכה וההתנהלה "בלבביות".

אובמה מספר כי למחרת בבוקר הוא קרא בתקשורת כי טוענים שהוא השפיל את נתניהו - ונדהם. הנשיא לשעבר הואשם בכך שאפשר לרגשותיו האישיים לפגוע ביחסים עם ישראל. לדבריו, זו הייתה הפעם היחידה בה קילל יותר מראש הסגל שלו רם עמנואל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully