וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתגר של ארדן: לנווט אל תוך הבית הלבן של הנשיא ביידן

11.11.2020 / 20:44

השר לשעבר ייכנס לתפקיד השגריר בוושינגטון ביום בו יושבע הנשיא החדש. עם ממשל פחות מפנק והבדלי מדיניות בלתי נמנעים ארדן יצטרך לשקם את הקשרים עם הדמוקרטים, להוציא את ישראל מהמחלוקת הפוליטית ולבסס את מעמדו כשליח נתניהו, כשהוא נע על הקו בין ניו יורק לוושינגטון

-

ב-20 בינואר, כשג'ו ביידן יושבע לנשיאות ארצות הברית, אדם אחר ייכנס גם כן לתפקיד חדש בוושינגטון - שגריר ישראל גלעד ארדן. השר לשעבר יצטרך לנווט בעולמו של ג'ו ביידן, שממשלת ישראל חוששת שיהיה פחות נעים ונוח מזה של הנשיא היוצא דונלד טראמפ.

ארדן יחליף בתפקיד את רון דרמר - מקורב המקורבים של ראש הממשלה בנימין נתניהו - שכיהן בתפקיד כשמונה שנים והיה אחד הדיפלומטים החזקים והמשפיעים בבירה. כדי להיות אפקטיבי ארדן יצטרך לוודא שהוא מקבל יחס זהה לזה שקיבל דרמר - כזרועו הארוכה של נתניהו בוושינגטון.

אחרי שמונה שנים מתוחות עם ממשל אובמה וארבע שנים של יחסים כמעט סימביוטיים עם ממשל טראמפ, האמון בין ממשלת ישראל לבין המפלגה הדמוקרטית נמצא בגירעון עמוק. האתגר של ארדן יהיה לנסות ולשנות את המגמה של הפיכת ישראל לנושא שבמחלוקת פוליטית בין הדמוקרטים לרפובליקנים, ולבנות מערכת יחסים עם הבית הלבן של ביידן בזמן בו מחלוקות לגבי מדיניות יהיו בלתי נמנעות.

טקס חילופי שרים במשרד לביטחון פנים, ירושלים, 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
תפקידו יהיה פחות נוח משל קודמו. ארדן/ראובן קסטרו

"אני מקווה שידידי גלעד ארדן לוקח קורס מזורז בדמוקרטית מדוברת. זו שפה מיוחדת ומאד שונה מן הניב השגור אצל רוב הישראלים", צייץ לפני כמה ימים דני דיין ששימש עד לאחרונה כקונסול הכללי של ישראל בניו יורק. ארדן גייס את כתבת הוושינגטון פוסט בישראל לשעבר רות אגלאש להיות הדוברת שלו בתפקיד החדש, בין השאר כדי "לדבר דמוקרטית".

האתגר של ארדן בוושינגטון יהיה מורכב יותר לאור העובדה שהוא מתגורר עם משפחתו בניו יורק ומכהן בו זמנית גם כשגריר ישראל באו"ם. הדיפלומט הישראלי האחרון שהחזיק במקביל בשני התפקידים היה אבא אבן האגדי בין 1950 ל-1959. אחרי שייכנס לתפקיד ארדן צפוי לבלות לפחות חצי שבוע בוושינגטון. העובדה שמגיפת הקורונה האטה דרמטית את הפעילות באו"ם צפויה להקל עליו מעט בהתנהלות בין שני התפקידים.

נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן במהלך תדרוך לתקשורת בוילמינגטון, צפון קרוליינה, ארה"ב 10 בנובמבר 2020. AP
ארדן ינסה לשקם את האמון עם המפלגה הדמוקרטית. ביידן/AP

ארדן נמצא השבוע בוושינגטון לפגישות חפיפה עם דרמר ואנשי השגרירות. בחודשים האחרונים הוא נפגש בניו יורק עם כמה בכירים במפלגה הדמוקרטית והוא צפוי לתעדף בשלבים הראשונים את בניית הקשרים עם המפלגה המנצחת. למרות עמדותיו הימניות ברוב הנושאים ארדן רוצה להשתמש בחלק מהרקורד שלו בנושא שינויי האקלים ותמיכתו בהסכם פריז כשר להגנת הסביבה כדי להתחבר לדמוקרטים.

לפני כמה ימים העלה ארדן פוסט לדף הפייסבוק שלו ובו תמונה משותפת שלו עם ביידן. השניים נפגשו במקרה ברכבת בין ניו יורק לוושינגטון לפני כמה שנים. ביידן היה אז סגן הנשיא וארדן היה השר להגנת העורף.

"הייתה לנו אז שיחה מצוינת על יחסי ישראל ארצות הברית", כתב ארדן. "הסוגיות בשיח אמנם השתנו מעט מאז, אבל השותפות שלנו עם ארצות הברית לעולם תמשיך להיות נכס אסטרטגי מרכזי המבוסס על ידידות אמת ועל ערכים משותפים. אני אעשה הכול בכדי להמשיך ולהצעיד אותם לפסגות חדשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully