וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

12 שעות הנגאובר: הברכה המאוחרת של נתניהו לביידן היא לא התחלה טובה ליחסים

8.11.2020 / 11:28

התמהמהות רה"מ מעידה שהוא סובל מתסמיני גמילה לאחר התמכרות שנמשכה ארבע שנים. נתניהו, שזכה לשורת הישגים מטראמפ, עוד מפנטז על מתנת פרידה, אולם לבית הלבן ייכנס דייר חדש, שיחייב את ראש הממשלה להכין מדיניות שונה שתמנע עימות כפי שהיה עם אובמה

בווידאו: ג'ו ביידן נושא נאום ניצחון/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

יותר מ-12 שעות המתין ראש הממשלה בנימין נתניהו בין הרגע בו הודיעו רשתות הטלוויזיה בארצות הברית על ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות, ועד ששיגר את הציוץ בו בירך את הנשיא הנבחר. ראש ממשלת ישראל - אחת מבעלות הברית הגדולות של ארצות הברית בעולם, ומי שנשענת על סיוע ביטחוני ומדיני אמריקני - פרסם את הברכה שלו לביידן הרבה אחרי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, אבל גם אחרי מנהיגי אירלנד, סודאן, מצרים וגאנה.

בהתנהלות לא אופיינית, נתניהו רצה לשמור ככל הניתן על כבודו של הנשיא המכהן דונלד טראמפ, לו נותרו עוד חודשיים בבית הלבן. הוא עדיין חושש מנחת זרועו של הנשיא הבלתי צפוי וגם קרוב לוודאי מפנטז על מתנת פרידה כזו או אחרת. אפשר להבין אותו. אבל זו אינה התחלה טובה למערכת היחסים עם ביידן. יותר מכל, התנהלות נתניהו מעידה שהוא סובל מתסמיני גמילה.

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
העמיס והעמיס, אכל ושתה. נתניהו וטראמפ בבית הלבן/רויטרס

בארבע השנים האחרונות נתניהו התמכר לטראמפ. כהונתו של הנשיא האמריקני היתה עבור נתניהו כמו אותן ארוחות בסגנון אכול כפי יכולתך במלונות בלאס וגאס. נתניהו העמיס והעמיס, אכל ושתה, עד לא ידע. טראמפ סיפק לנתניהו הישגים מדיניים דוגמת העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, ההכרה ברמת הגולן והסכמי הנורמליזציה עם מדינות ערב.

בנוסף, נתניהו קיבל מטראמפ צ'ק פתוח לבצע שורה של מהלכים בזירה הפנימית לפגיעה בשלטון החוק ובדמוקרטיה. לדוגמה, ספק אם חוק הלאום היה בא לעולם אם הילרי קלינטון הייתה בבית הלבן במקום טראמפ. אבל יותר מכל הנשיא האמריקני היוצא היה המשענת הפוליטית המרכזית של נתניהו בשלוש מערכות הבחירות האחרונות. טראמפ כיכב עם נתניהו בשלטי החוצות, בסרטוני הליכוד ובדפי המסרים.

ביידן ואנשיו היו עדים להתמכרות של נתניהו לטראמפ. לזיהוי הכמעט מוחלט בין השניים. "נתניהו עכשיו בהנגאובר ואחת התופעות היא כאב ראש", אמר אחד מיועציו של הנשיא הנבחר. חלק גדול מהמהלכים שטראמפ ונתניהו ביצעו בארבע השנים האחרונות מופיעים ברשימות אותן הכינו אנשי ביידן לגבי הצעדים שצריך לקחת לאחור ולבטל החל מ-20 בינואר.

עוד בוואלה!

נתניהו בירך את ביידן: מצפה לעבוד איתך ולחזק את הברית בין ארה"ב לישראל

לכתבה המלאה
נאום הניצחון של הנשיא הנבחר בארצות הברית ג'ו ביידן בדלוואר. 8 בנובמבר 2020. רויטרס
הוא ואנשיו היו עדים להתמכרות של נתניהו לטראמפ. ביידן בנאום הניצחון, הלילה/רויטרס

יועציו של הנשיא החדש, רובם אנשי ממשל אובמה, מכירים היטב את נתניהו ואת אופיו והחשדנות שלהם כלפיו רבה. ההתמהמהות של נתניהו בפרסום הודעת הברכה לביידן רק תגביר את החשדנות הזו. זו עדות אחת לקשיים שעוד נכונו בהמשך במערכת היחסים הזו.

בתחילת 2009, זמן קצת אחרי שהנשיא לשעבר ברק אובמה נכנס לבית הלבן, ביקר בוושינגטון מי שהיה אז ראש מטה שר הביטחון, תת אלוף במילואים מייק הרצוג. אחד האנשים עמם נפגש היה אז סגן שר החוץ הטרי ג'ים שטיינברג. "אובמה הולך להתמקד בהתנחלויות ובנושא הפלסטיני. אתם חייבים להבין את זה מראש", אמר שטיינברג באותה פגישה. זו הייתה התרעה אסטרטגית.

הרצוג שב ארצה וכתב דוח מפורט על אותה פגישה ושלח אותו לנתניהו, לאהוד ברק ולבכירים רבים במערכת המדינית-ביטחונית. כדי לוודא שנתניהו קרא את הדוח, הוא פגש אותו פנים אל פנים ותדרך אותו בעל פה על מה ששמע מבכירי ממשל אובמה. הדברים נכנסו מאוזן אחת ויצאו מהאוזן השנייה. לא בוצעה כל היערכות ולא הוכנה כל מדיניות. כמה שבועות לאחר מכן נתניהו ביקר בוושינגטון ו"הופתע" כאשר אובמה אמר לו בפגישתם כי הוא מצפה להקפאה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות.

נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, בעצרת הבחירות של המפלגה הדמוקרטית בפלינט, מישיגן. 31 באוקטובר 2020. רויטרס
שיחזור של התנהלות הממשלה בתקופתו תגרום לנזק. אובמה/רויטרס

כניסתו של ביידן לבית הלבן תביא לשינוי מדיניות משמעותי בכל הסוגיות שחשובות לישראל - החל מהנושא האיראני, עבור בנושא הפלסטיני וכלה בנושא הסורי-לבנוני. לממשלת ישראל יש חודשיים וחצי להכין מדיניות חדשה שמתאימה לדייר החדש בבית הלבן. מדיניות שלא תביא לעימות מיידי עם ביידן, ולא תהפוך את עמדת ממשלת ישראל ללא רלוונטית. שחזור של ההתנהלות בתקופת אובמה תגרום נזק כבד לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully