וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו טרם בירך את ביידן; מקורביו: "ממתין לתוצאות רשמיות"

7.11.2020 / 22:00

ראש הממשלה לא פרסם הודעה רשמית על הבחירות בארה"ב, בניגוד למנהיגים רבים בעולם. במקביל לשכת רה"מ שיגרה לשרי הליכוד שורה של מסרים לראיונות בתקשורת, שבהם התבקשו להדגיש שישראל תוכל לעבוד היטב עם ביידן ועם הדמוקרטים כפי שעבדה עם טראמפ והרפובליקנים

בווידאו: ביידן נואם בדלאוור לקראת ההכרז על ניצחונו/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך לשמור הערב (שבת) על "דממת אלחוט" בעניין הבחירות בארצות הברית, ובניגוד למנהיגים רבים בעולם - לא פרסם הודעת ברכה לנשיא הנבחר ג'ו ביידן. גורמים בסביבתו של נתניהו טוענים כי הוא "ממתין לתוצאות רשמיות" לפני פרסום ההודעה.

בבחירות ב-2016 נתניהו פרסם סרטון ובו ברכה לנשיא הנבחר דונלד טראמפ כבר בבוקר שלאחר הבחירות. ההערכה היא שנתניהו אינו רוצה להרגיז את טראמפ ומעדיף להמתין כמה שיותר עם הודעת הברכה לביידן, בתקווה שהנשיא היוצא יודה בהפסדו ויתקשר לברך את ביידן.

במקביל, לשכת ראש הממשלה שיגרה לשרי הליכוד שורה של מסרים לריאיונות בתקשורת בעניין הבחירות בארצות הברית. מסר אחד ששרי הליכוד התבקשו להדגיש הוא שישראל תוכל לעבוד היטב עם ביידן ועם הדמוקרטים כפי שעבדה עם טראמפ והרפובליקנים.

ג'ו ביידן בנימין נתניהו. AP
ממתין לתוצאות האמת. נתניהו וביידן/AP

המסר השני ששרי הליכוד התבקשו להדגיש בתקשורת הוא שישראל מקווה שממשל ביידן ימשיך בקידום נורמליזציה בין ישראל לבין מדינות ערב כפי שעשה ממשל טראמפ, ימשיך במדיניות תקיפה מול איראן ולא יבטל החלטות של טראמפ כגון ההכרה בריבונות ישראל בגולן או העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים.

עד כה, שרי וחברי כנסת מעטים בליכוד התבטאו בנושא. ח"כ ניר ברקת פרסם הודעה בה בירך את ביידן והדגיש כי הוא מאמין שתחת הנהגתו תימשך מערכת היחסים החיובית בין שתי המדינות. הוא גם הודה לנשיא טראמפ על פעולותיו למען ישראל.

שר המשפטים אבי ניסנקורן מכחול לבן היה השר הראשון בממשלה שבירך את ביידן. "ברכות לעם האמריקאי על ההליך הדמוקרטי הראוי. אני בטוח שהקשר ההדוק והחזק בין ארה"ב לישראל ישמר ויתחזק תחת ממשל ביידן", מסר ניסנקורן.

באופוזיציה תקפו את ראש הממשלה, וכן את שר החוץ גבי אשכנזי ושר הביטחון בני גנץ, על כך שטרם בירכו את ביידן. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כינה את השתיקה פחדנות מבישה, ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר כי זאת בושה.

סיעת הליכוד בהתייעצויות בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
יעבירו שני מסרים עיקריים. רגב, לוין, אלקין ואמסלם/ראובן קסטרו

מנהיגים רבים במדינות העולם בירכו את ביידן על ניצחונו, ובהם קנצלרית גרמניה אנגלה מרגל, נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. גם מנהיגים בעולם הערבי בירכו את ביידן והאריס על ניצחונם, ובהם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא לבנון מישל עאון, אמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני, וסולטאן עומאן היית'ם בן טארק.

מרקל אמרה כי היא "מחכה בקוצר רוח לעבוד עם הנשיא הנבחר", וכי "החברות בין המדינות בלתי ניתנת להחלפה בזמן זה של משברים עולמיים". מקרון כתב בטוויטר כי "האמריקנים בחרו את הנשיא שלהם, ברכות לביידן וקמלה האריס. יש לנו הרבה לעשות כדי להתגבר על האתגרים של היום". ג'ונסון אמר כי הוא מצפה לעבוד בקרוב על סדר העדיפויות המשותף שלהם.

בין ראשוני המברכים היו טרודו, שיחסיו עם טראמפ היו מתוחים, ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, וראש ממשלת אירלנד מיהאל מרטין.

מנהיג המדינה השכנה צייץ בטוויטר: "ברכותיי ג'ו ביידן וקמלה האריס. שתי המדינות שלנו הן חברות קרובות, שותפות ובעלות ברית. אנו חולקים מערכת יחסים ייחודית בבמה העולמית. אני ממש מצפה לעבוד יחד ולבנות על כך איתכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully