וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבח של מאות אזרחים במלחמה באתיופיה, האו"ם: "המצב עשוי לצאת משליטה"

13.11.2020 / 15:59

עדי ראיה אמרו לאמנסטי כי כוחות של המחוז תיגראי רצחו אזרחים רבים, אך הם מכחישים זאת. אחרי עשרה ימי לחימה, אלפים כבר נמלטו לסודאן, ונציבת זכויות האדם של האו"ם מזהירה מפני אבידות כבדות ועקורים רבים

בווידאו: לחימה באתיופיה בין הממשל למחוז מורד/צילום: רויטרס

בין עשרות למאות אזרחים נטבחו במחוז תיגארי שבצפון אתיופיה, שבו מתחוללת לחימה בין הצבא לבין הממשל המחוזי המורד בשבוע וחצי האחרון - כך לפי דוח של ארגון זכויות האדם אמנסטי. עדי ראיה אמרו כי האחראים לכך הם כוחות החזית העממית לשחרור תגראי, השולטים במחוז, אולם הם מכחישים זאת.

האו"ם הזהיר היום (שישי) כי הלחימה עלולה לצאת מכלל שליטה וייתכן שבוצעו פשעי מלחמה בעשרת הימים האחרונים. מאות בני אדם נהרגו מאז תחילת הקרבות, אלפים נמלטו לסודאן השכנה והחשש שהעימות יערער את היציבות במזרח אפריקה, אזור הרווי אלימות וסכסוכים.

העימות עשוי גם להכתים את תדמיתו של ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד, שזכה בפרס נובל לשלום בשנה שעברה אחרי שחתם על הסכם שלום עם אריתריאה, הגובלת במחוז תיגראי, והעביר רפורמות כלכליות ודמוקרטיות.

"יש סיכון שהמצב יצא לחלוטין משליטה, ויוביל לאבדות כבדות ולהרס, כמו גם לעקירה המונית באתיופיה ומעבר לגבולותיה", מסרה נציבת זכויות האדם של האו"ם, מישל בצ'לט, בהודעה מטעם דובר שלה. היא הוסיפה כי אם הדוח של אמנסטי על טבח אזרחים על ידי אחד הצדדים הלוחמים אכן יאומת, יהיה זה פשע מלחמה.

כוחות ממחוז אמהרה ששבו מהלחימה במחוז תיגארי, אתיופיה, 11 בנובמבר 2020. רויטרס
כוחות ממחוז אמהרה שבים לבסיסם אחרי הלחימה בתיגראי/רויטרס

ראש ממשלת אתיופיה מאשים את חזית התיגראי, השולטת במחוז ההררי שבו חיים כחמישה מיליון בני אדם, בבגידה ובטרור. הכוחות הפדרליים של אתיופיה טוענים כי המחוז הוא שהתקומם נגדם בשבוע שעבר, אך מאז הם הצליחו להשתלט על חלקו המערבי. לאור השבתת קווי התקשורת באזור ואיסור הגישה לעיתונאים, לא ניתן לאמת בצורה עצמאית את מצב הלחימה.

השלטונות במחוז מאשימים את אביי ברדיפה שיטית של התיגרנים מאז שעלה לשלטון באפריל 2018, והם מכנים את המבצע הצבאי "פלישה". אתיופיה מכחישה כי מטוסי קרב שלה, המפציצים את המחוז, פגעו בסכר ליצור חשמל.

אביי, שמגיע מקרב הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באתיופיה, האורומו, אמר כי הפרלמנט מינה את מולו נגה, לשעבר סגן שר המדע וההשכלה הגבוהה, למנהיג החדש של תיגראי במקומו של דברטסיון גברמיכאל, שניצח בבחירות שהתקיימו בספטמר חרף הוראת הממשלה המרכזית לבטל אותה. מנהיגי המחוז טרם הגיבו על השינויים שמנסה אדיס אבבה לכפות עליהם. לפי הביוגרפיה של מולו, הוא נולד במחוז תיגאי.

במקביל, האיחוד האפריקני הדיח את ראש שירותי הביטחון שלו, גם הוא ממוצא תיגראי, שהואשם בחוסר נאמנות. "הטיהור של גורמים תיגראיים בזמן הסכסוך אינו טוב למוראל, והשירותים (הביטחוניים הצבאיים)", אמר ראשיד עבדי, מומחה לקרן אפריקה. "זה מחזק את הרעיון שמדובר למעשה במלחמה אתנית בתחפושת של מאבק כוחות בין המרכז לפריפריה".

מפת הלחימה באתיופיה. -, אתר רשמי
אזור הלחימה/אתר רשמי, -

אביי קרא השבוע לאזרחי המדינה להבטיח שלא תהיה פגיעה מכוונת בתיגרנים. "על כולנו לשמור על אחינו התיגרנים מפני לחץ שלילי", אמר ראש הממשלה, שמאז שפתח את המרחב פהוליטי ב-2018 צפו מעל פני השטח השסעים האתניים במדינה שבה חיים 115 מיליון איש, השנייה בגודלה באפריקה. מאות נהרגו בעימותים פנימיים בשנים האחרונות, ומאות אלפים נעקרו מבתיהם.

למרות דבריו של ראש ממשלת אתיופיה, בדוח פנימי של האו"ם נכתב כי המשטרה האתיופית ביקרה במשרדי תכנית המזון של האו"ם במחוז אמהרה וביקשה את רשימת אנשי הצוות ממוצא תיגרני. לפי הדוח, מפקד המשטרה המקומית אמר כי יש הוראה "לזהות את כל התיגרנים בסוכנויות הממשלה ובארגונים לא ממשלתיים". מחוז אמהרה גובל בתיגראי ותומך באביי.

פליטים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס תיארו כיצד ראו גופות זרוקות בצידי הכביש בשעה שברחו בחסות החשכה, תחת הפחד שיימצאו ויהרגו. הם אמרו שהם מצפים שפליטים אתיופים רבים יצטרפו אליהם בימים הקרובים.

ברהט, פליטה בת 52, סיפרה כי ברחה יחד עם אחרים מהעיירה מויה חאדרה לאחר שאנשים ממדינת אמהרה, הגובלת בתיגראי. "הם הרגו את כל מי שאמר שהוא טיגרי", ברהט תיארה. "הם גנבו את הכסף, את הבקר, ואת היבול מהבתים שלנו וברחנו רק עם הלבוש שהיה עלינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully