וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש דחה את עמדת המדינה והפחית אגרה לקורבן אלימות במשפחה

הפרקליטות דרשה מאישה שתבעה מבעלה פיצויים על נזקי אלימות לשלם יותר מ-20 אלף שקלים בשל הבדלים באגרות התשלום בין הערכאות השונות. אך בעקבות "לאקונה בתקנות האגרות", ופסיקה של העליון, ביהמ"ש לענייני משפחה קבע סכום מופחת. משרד המשפטים בוחן הסדרה של הנושא

בווידאו: הפגנות נגד רצח נשים ברחבי הארץ/צילום: יואב איתיאל

בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב קבע לאחרונה כי אישה שתבעה פיצויים מבעלה על התעללות תשלם אגרה מופחתת. בכך, דחה בית המשפט את עמדת הפרקליטות, שעמדה על כך שהתובעת תשלם יותר מ-20 אלף שקלים עבור פתיחת התיק.

הרשמת עינת גלעד משולם הסבירה כי ישנה "לאקונה בתקנות האגרות משפחה ביחס להסדרת האגרה שיש לשלם בגין תביעות נזקי גוף". במשרד המשפטים אמרו כי הסוגיה תיבחן.

לבית המשפט לענייני משפחה מוגשות בין היתר תביעות פיצויים על נזקי אלימות, אך בחלק מן הפעמים האגרות לתשלום גבוהות יותר מאשר בתביעות המוגשות בערכאות אחרות. שכן, אין הבחנה בין נזקי גוף לעילות תביעה אחרות, דבר שעלול להקשות על התובעים שמתבקשים לעתים לשלם 1% מסכום התביעה. וזאת, בעוד במקרים של תביעות שאינן במשפחה ומוגשות לערכאות אחרות, ישנה הבחנה בין פיצויים על נזקי עבירות מין ונזקי גוף אחרים, והאגרה הנדרשת היא בין מאות לאלפי שקלים.

אולם השופט החשוד בביצוע עבירות חמורות, בית משפט השלום תל אביב. מאי 2016. ראובן קסטרו
אגרה גבוהה לעומת בתי משפט אחרים/ראובן קסטרו

התובעת, ר', הגישה בפברואר האחרון תביעת פיצויים לבית המשפט בגין נזקים שלדבריה גרם לה בעלה. בתביעה היא תיארה אלימות מינית ורגשית קשה, ולצורך כך היא נדרשה לשלם אגרה. ר' סברה כי עליה לשלם מאות שקלים וזאת בין היתר בהתאם לפסק דין מ-2015 בו הפחית בית המשפט בסכום האגרה.

פרקליטות מחוז תל אביב, שנדרשה להגיב לנושא, עמדה תחילה על כך שיש לשלם אגרה של 1% בהתאם לסכום הפיצוי המתבקש שהוערך במקרה זה בכ-2,700,000 שקלים. המשמעות היא שעל ר' יהיה לשלם סכום של 27 אלף שקלים.

אסתר חיות, התנועה לאיכות השלטון נגד היועמ"ש-  מגבלות בקשר למילוי תפקידו של רה"מ נתניהו, בעניינים הנוגעים למערכת אכיפת החוק, ביהמ"ש העליון, 12 בנובמבר 2020. יונתן זינדל / פלאש 90, פלאש 90
"ההבדל פוגע בזכות לשוויון של נפגעי עבירות מין במשפחה". חיות/פלאש 90, יונתן זינדל / פלאש 90

בזמן זה, פורסמה החלטה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות המתייחסת בין היתר לפערים בין האגרות בבתי המשפט השונים. "הבדל זה פוגע בזכות לשוויון של נפגעי עבירות מין במשפחה. סוגיות אלו אכן מעוררות קושי בשל סכומי האגרה שיש להפקיד לצורך פתיחת התביעה", כתבה חיות וציינה כי לבית המשפט יש שיקול דעת אך על המדינה להידרש לנושא. "נדרשת הפעלת שיקול דעת פרטנית לשם תשלום האגרה המופחתת", הוסיפה.

בעקבות ההחלטה, שינתה הפרקליטות את עמדתה באופן חלקי. בתגובתה מסרה כי על נזקי עבירות מין על ר' לשלם אגרה נמוכה יותר של 500 שקלים, אולם "ביחס לנזקים אחרים שאינם 'בשל עבירות מין' על התובעת לשלם 1% מהסכום הנתבע".

"בשורה לקורבנות האלימות במשפחה"

הרשמת משולם קיבלה בספטמבר את עמדת ר' וקבעה כי עליה לשלם כ-2,000 שקלים. "קשה לקבל מצב בו מי שתובע בבית הדין לענייני משפחה ישלם אגרה גבוהה משמעותית מתביעה בבית משפט אזרחי", אמרה.

עורך הדין מרק לייזרוביץ, שייצג את ר' יחד עם עורכת הדין קרן ברק, אמר בעקבות ההחלטה: "אני גאה להביא בשורה לנשים קורבנות האלימות במשפחה בישראל. החלטת בית המשפט שמה סוף לאפליה של שנים רבות ופותחת את דלתות בית המשפט לענייני משפחה בפניהן כדי שגם הן ככל הנשים בישראל, תוכלנה לקבל צדק ופיצויים כספיים בגין ההתעללות רבת השנים נגדן".

ממשרד מהשפטים נמסר תחילה בנוגע להחלטת חיות כי "אגרה בגין תביעה לנזקי גוף בבית משפט למשפחה משולמת בימים אלו לפי פרט 6 לתוספת הראשונה לתקנות בית המשפט לענייני משפחה (אגרות) שעניינו אגרה עבור כל תביעה אחרת שלא נקבעה עבורה אגרה ייחודית בתקנות (מדובר באגרה בסך 480 שקלים ולא חישוב של 1% מהתביעה)".

בתגובה נוספת בנוגע לתיק של ר' נמסר כי "סוגיית האגרה עבור תובענה לנזקי גוף שהוגשה לבית משפט לענייני משפחה אינה מוסדרת במפורש בתקנות. בתיק המדובר המדינה הגישה עמדה התואמת לפרשנות להחלטת נשיאת בית המשפט העליון חיות, שניתנה בסמוך להגשת העמדה. במקביל התברר כי בתיקים אחרים נגבתה, אגרה בסכום אחר. לאור זאת, סוגיה זו תיבחן במסגרת טיוטת תקנות השוואת האגרות המתגבשת בימים אלה במשרד המשפטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully