וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי מדיניות: האכיפה נגד בנייה לא חוקית במגזר הערבי והחקלאי תופחת

עודכן לאחרונה: 12.11.2020 / 16:10

מנדלבליט וניסנקורן הודיעו על שינוי בחוק קמיניץ, לפיו עד סוף 2022 תוקפא האכיפה על בנייה קיימת למגורים ביישובים הערביים והדרוזיים ובנייה בת הסדרה ביישובים חקלאיים. בתקופה זו לא ינתנו קנסות או יבוצעו הריסות, כל עוד אין הליכים תלויים ועומדים נגד המבנה

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: עמית שמחה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והמשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ הודיעו היום (חמישי) על עדכון מדיניות האכיפה מכוח תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה - חוק קמיניץ - שנועד לאכוף בנייה בלתי חוקית. לפי ההחלטה, תוקפא למשך שנתיים האכיפה על בנייה קיימת למגורים ביישובים הערבים והדרוזים, וכן על בנייה בת הסדרה ביישובים החקלאיים. במקביל, במהלך תקופת ההקפאה יואצו משמעותית פעולות התכנון וההסדרה של הבנייה ביישובים. העדכון לא יחול על מזרח ירושלים.

על פי המדיניות החדשה, לא יינתנו קנסות ולא יבוצעו הריסות ביישובים הערבים והדרוזים, עד ל-31 בדצמבר 2022. זאת, כל עוד מדובר במבנה קיים המיועד למגורים שאינו מצוי על קרקע מוגנת, ולא מתנהלים לגביו הליכי אכיפה אחרים תלויים ועומדים.

בנוגע למגזר החקלאי, תיבחן אפשרות לאשר הקמת מבנים בשטחים חקלאיים לצורך פעילות שאינה חקלאית, ככל שזו מקיימת זיקה לפעילות החקלאית והמרקם הכפרי. זאת, בהתאם לרשימת שימושים שתיקבע על ידי רשות מקרקעי ישראל ונהליה. באשר למגזר הבדואי, מתקיים מזה כמה שבועות שיח בין נציגי המגזר, שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר הכלכלה עמיר פרץ לגיבוש פתרון מותאם, לטובת האצת צעדי תכנון והסדרה.

הריסה של מבנים לא חוקיים שהוקמו בג'לג'וליה. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
האכיפה תוקפא עד סוף 2022. הריסת בית בג'לג'וליה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

מדובר באחת הדרישות המרכזיות של הרשימה המשותפת בשנים האחרונות, כשבמהלך קמפיין הבחירות כחול לבן התחייבו לשנות את החוק. בשבוע האחרון, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה ושר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ נפגשו לסכם את הסוגייה, בהמשך לסדרת פגישות שקיים שר המשפטים אבי ניסנקורן בשבועות האחרונים עם ח"כים מהמשותפת.

בחודשים האחרונים, לבקשת שר המשפטים, התקיימו במשרד המשפטים דיונים ממושכים עם נציגי המגזר הדרוזי, המגזר הערבי ובהם הנהגת הרשימה המשותפת, נציגי החקלאים וכן עם הנהלת רשות מקרקעי ישראל והיחידה לאכיפת בנייה בלתי חוקית. המתווה לעדכון מדיניות האכיפה גובש על ידי קמיניץ ואושר על ידי מנדלבליט בתום עבודת מטה ובחינה של גורמי המקצוע.

נשים בדואיות ליד הריסות בתיהן באום אל חיראן , 18 בינואר 2017. רויטרס
אחת הדרישות המרכזיות של הרשימה המשותפת. הריסת בית באום אל חיראן/רויטרס

ניסנקורן בירך על שינוי המדיניות בחוק קמיניץ. "אנו מבשרים היום על הקלה במדיניות האכיפה תוך האצת פעולות התכנון וההסדרה ארוכות הטווח. זאת, כדי להבטיח שהן היישובים והן המגזר החקלאי יוכלו להתפתח כראוי וכחלק ממדיניות התכנון הלאומית", מסר. "אני מברך על ההסדר הצודק שגובש".

לדבריו, "המצב הקיים יצר חוסר התאמה בין מדיניות הקנסות והריסת בתי המגורים, לבין המצב התכנוני החסר ומצוקת הדיור הממשית בחברה הערבית והדרוזית. גם בעניין השטחים החקלאיים נוצרה בעיה דומה. מדובר בסוגיה מורכבת שדרשה פתרון מאוזן ואחראי".

"המהלך החשוב שאנו מוציאים היום לדרך לא היה מתאפשר ללא שיח כן ומקצועי עם הנהגות הציבור הערבי והדרוזי ועם נציגי החקלאים", הוסיף ניסנקורן. הוא הודה לגנץ ולשר החקלאות אלון שוסטר "על התמיכה והסיוע בתהליך המעמיק שקיימנו אל מול נציגי הציבור". שר המשפטים הודה גם לשרה לשיוויון חברתי מירב כהן, "שהובילה החלטה להארכת התקצוב של תכנית 922, כדי שחלקו ייועד להאצת תכנון והסדרה".

שר המשפטים, אבי ניסנקורן במהלך נאומו במליאת הכנסת 9 בספטמבר 2020. יונתן סמיה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"סוגיה מורכבת שדרשה פתרון מאוזן ואחראי". ניסנקורן/אתר רשמי, יונתן סמיה, דוברות הכנסת

חוק קמיניץ, על שמו של המשנה ליועמ"ש לעניינים אזרחיים, ארז קמיניץ, נכנס לתוקף ב-2017. הוא נתן לרשויות כלים חדשים לאכיפה נגד בניה בלתי חוקית, וזאת לאחר שנמצא שהאכיפה במגזר הערבי ובמגזר החקלאי אינה יעילה. בעקבות החוק ירדו התחלות הבנייה הבלתי חוקית בצורה משמעותית, אולם הוא גרר ביקורת חריפה הן בחברה הערבית והן במגזר החקלאי - שנאבקו לבטלו.

ברשימה המשותפת בירכו: "האזרחיחם הערבים נושמים לרווחה"

ח"כים מהרשימה המשותפת בירכו על עדכון המדיניות. יו"ר הרשימה עודה צייץ: "בשורה לאלפי המשפחות הערביות עם צווי הריסה על בתיהם: אתם יכולים לנשום לרווחה", כתב עודה. עם זאת, נכון לעכשיו ההקפאה לא תכול על בתים שכבר הוצא להם צו הריסה.

הוא המשיך, "הצלחנו להקפיא בפועל את חוק קמיניץ. ‏צריך לומר בכנות שהעבודה המאומצת מול גנץ וניסנקורן הביאו תוצאות והם עמדו בהתחייבות כלפינו. נמשיך עד שנביא לביטול החוק והסדרה של תוכניות מתאר לישובים ערבים".

גם ח"כ היבא יזבק בירכה, אך אמרה כי תמשיך לפעול לביטולו של החוק. "בעקבות מאמצים רבים של הרשימה המשותפת הצלחנו להשיג החלטה להקפיא את הריסות הבתים מתוקף חוק קמיניץ בשנתיים, אבל ברור שזה לא מספיק. נמשיך לפעול לביטול מוחלט של החוק האכזרי הזה, ולמען הסדרה ותכנון הוגנים ליישובים הערביים", אמרה יזבק.

ח"כ יוסף ג'בארין מסר כי "חוק קמיניץ הוא חוק גזעני ודרקוני שהמיט אסון על החברה הערבית. הקפאתו בפועל היא צעד חשוב ופרי לעבודה מאומצת שלנו במשותפת, אבל המאבק לביטול החוק ומדיניות הריסת הבתים יימשך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully