וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח סבא"א: איראן התקינה צנטריפוגות מתקדמות במפעל התת-קרקעי בנתנז

11.11.2020 / 19:48

מהדוח עולה כי איראן ממשיכה להפר את הסכם הגרעין וחיברה את הצנטריפוגות המתקדמות, אך לא החלה להעשיר בהן אורניום. המאגר שלה ממשיך לגדול ליותר משני טונות, אך בקצב נמוך יותר. הדוח הרבעוני פורסם על רקע הניצחון של ביידן, שמוכן לשוב למסלול דיפלומטי עם טהראן

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

איראן התקינה צנטריפוגות מתקדמות במפעל העשרת האורניום התת-קרקעי בנתנז, שלפי עסקת הגרעין עם המעצמות יכולה לשמש רק לצנטריפוגות מהדור הראשון - כך עולה הערב (רביעי) מדוח הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם, שפורסם אחרי ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות בארצות הברית. ביידן אמר כי הוא מוכן לחזור לנתיב דיפלומטי עם איראן.

בעבר הודיעה איראן לסבא"א כי היא מתכוונת להעביר את מכונות העשרת האורניום מהמפעל שמעל לפני הקרקע למתקן התת קרקעי בנתנז, לאחר שריפה שאירעה במקום, ופגעה במתקן לייצור צנטריפוגות מתקדמות. גורמים איראניים אמרו כי ייתכן שהאש נגרמה מחבלת סייבר, והזהירו כי טהראן תגיב נגד כל מדינה שביצעה זאת. לפי הערכות ודיווחים שונים, ישראל אחראית לפעולת החבלה.

לפי הדוח של סבא"א, איראן התקינה וחיברה את הצנטריפוגות המתקדמות, אך לא העשירה אותן באורניום בשלב זה. עוד עלה מהדוח כי איראן עדיין מעשירה אורניום לרמה של 4.5%, למרות שלפי הסכם הגרעין היא יכולה להעשיר אותו עד לרמה של 3.67%.

בנוסף לכך, מאגר האורניום המועשר של איראן הגיע כבר ל-2.4 טונות, הרבה מעבר לרף 202.8 ק"ג שהותרו בהסכם הגרעין. עם זאת, לפי הדוח, ברבעון האחרון הכמות קטנה - מחצי טון בשני הרבעונים הקודמים ל-337.5 ק"ג.

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן שליד נתנז/AP, Vahid Salemi

בחודש אוגוסט פורסם דוח פנימי של סבא"א, לפיו איראן מאיצה את יצור הדלק הגרעיני במתקן בנתנז, החל בחודש אחרי הפיצוץ המסתורי במקום. לפי המסמך, איראן העבירה כבר אז צנטריפוגות חדשות לאולם חדש במתקן הראשי בנתנז. עוד נכתב בדוח, כי מהנדסים איראנים כבר החלו להתקין את הצינורות הדרושים לצורך הכלת היצור המוגבר של האורניום באמצעות שלוש צנטריפוגות חדשות.

המתקן בנתנז הוא אחד מעמודי התווך של תכנית העשרת האורניום של איראן, המכחישה כי יש לה כוונה לפתח נשק גרעיני. גורמי מודיעין מערביים והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מעריכים כי לאיראן הייתה תכנית נשק גרעינית חשאית שאותה הקפיאה ב-2003.

בנוסף לכך, המתקן, שרובו נמצא מתחת לקרקע, הוא אחד מכמה הנמצאים תחת פיקוחה של סבא"א במסגרת הסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015. מאז שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש ממנו באופן חד-צדדי ב-2018, המתיחות בין וושינגטון לטהראן החריפה. הממשל האמריקני השית מחדש את הסנקציות על איראן, שפגעו קשות בכלכלתה. בתגובה, טהראן נסוגה מרוב התחייבויותיה להסכם והאיצה את העשרת האורניום.

איראן אמרה כי היא מוכנה לבטל את הצעדים שנקטה מאז פרישת ממשל טראמפ מהסכם הגרעין ב-2018, אך רק אם ארצות הברית תסיר את הסנקציות שהטילה מאז ופגעו קשות בכלכלתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully