וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי תקיפת המתקן בנתנז: איראן תייצר צנטריפוגות מתקדמות בהרים

8.9.2020 / 15:53

כחודשיים אחרי הפיצוץ במתקן להעשרת האורניום, הטלוויזיה הרשמית במדינה דיווחה כי יוקם מתקן חדש לייצור צנטריפוגות מתקדמות ב"לב ההרים". "הוא יהיה מודרני ורחב יותר", הבטיח דובר הסוכנות. טהראן טרם הטילה אחריות רשמית לחבלה במתקן

בווידאו: יו"ר סבא"א בביקור בטהראן/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

איראן החלה לבנות מתקן לייצור צנטריפוגות מתקדמות "בלב ההרים" שסביב נתנז - כך דיווחה היום (שלישי) הטלוויזיה הרשמית במדינה. זאת כחודשיים אחרי הפיצוץ במתקן להעשרת האורניום בנתנז, שפגע במתקן לייצור צנטריפוגות מתקדמות במקום.

"בשל החבלה, התקבלה החלטה להקים מפעל מודרני יותר, רחב יותר ומקיף יותר בכל ההיבטים, בלב ההרים שליד נתנז", אמר יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סלאחי, שצוטט בטלוויזיה הרשמית. "ודאי, העבודות התחילו".

בחודש שעבר אישר דובר סוכנות האנרגיה הגרעינית של המדינה כי השריפה במתקן נגרמה כתוצאה מפעולת חבלה. "הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז היה תוצאה של פעולות חבלה, הרשויות הביטחוניות יחשפו בזמן הנכון את מה שהוביל לפיצוץ", אמר הדובר, בהרוז קמלבנדי. גורמים במדינה אמרו כי הפיצוץ הוביל לנזק רב, שיכול להאט את פיתוח הצנטריפוגות המתקדמות להעשרת אורניום.

כמה גורמים איראניים אמרו כי ייתכן שהאש נגרמה מחבלת סייבר, והזהירו כי טהראן תגיב נגד כל מדינה שביצעה זאת. לפי הערכות ודיווחים שונים, ישראל אחראית לפעולת החבלה. אחד התיאוריות שפורסמו הייתה שבמתקן הוטמן מטען רב עוצמה. בישראל שומרים על שתיקה.

תמונות לווין של הנזק שנגרם למבנים כתוצאה מהפיצוץ במפעל סמוך לנתנז באיראן. 10 ביולי 2020. רויטרס
תמונות לווין של הנזק שנגרם למבנים כתוצאה מהפיצוץ בנתנז/רויטרס

המתקן בנתנז הוא אחד מעמודי התווך של תכנית העשרת האורניום של איראן, המכחישה כי יש לה כוונה לפתח נשק גרעיני. גורמי מודיעין מערביים והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מעריכים כי לאיראן הייתה תכנית נשק גרעינית חשאית שאותה הקפיאה ב-2003.

בנוסף לכך, המתקן, שרובו נמצא מתחת לקרקע, הוא אחד מכמה הנמצאים תחת פיקוחה של סבא"א במסגרת הסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015. מאז שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש ממנו באופן חד-צדדי ב-2018, המתיחות בין וושינגטון לטהראן החריפה. הממשל האמריקני השית מחדש את הסנקציות על איראן, שפגעו קשות בכלכלתה. בתגובה, טהראן נסוגה מרוב התחייבויותיה להסכם והאיצה את העשרת האורניום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully